De bijeenkomsten van het ISO vinden in beginsel één keer per maand plaats.
Taak van het ISO
Het ISO heeft de volgende taken:
-
• Het coördineren van de vaststelling van het Nederlandse standpunt over Europees beleid
en wetgeving op het gebied van staatssteun;
-
• Het coördineren van gemeenschappelijke onderwerpen op het gebied van staatssteun met
het oog op:
-
o de uniforme toepassing van het staatssteunrecht binnen Nederland;
-
o de naleving van de verplichtingen voortvloeiend uit Europees beleid, wetgeving en
rechtspraak op het gebied van staatssteun;
-
• Het op verzoek geven van adviezen over staatssteunvraagstukken aan ministeries, decentrale
overheden, interdepartementale gremia of onderdelen daarvan;
-
• Het vervullen van de functie van platform voor de uitwisseling van kennis en ervaring
op het gebied van het staatssteunrecht, inclusief het onderhouden en toegankelijk
houden van staatssteunspecifieke kennis;
-
• Het voorbereiden van de Nederlandse portfolio van steundossiers ten behoeve van een
efficiënte afhandeling van Nederlandse steundossiers bij de Europese Commissie;
-
• Het (doen) bijhouden van overzichten ten behoeve van efficiënte informatiestromen
en tijdige voortgangsbewaking.
-
• De taken van het ISO worden vervuld met inachtneming van het uitgangspunt dat ieder
ministerie en decentrale overheid zelf verantwoordelijk is voor de juiste naleving
van de bepalingen van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie inzake
staatssteun.
-
• De PVEU fungeert als Nederlands (centraal) schakelpunt voor de landencoördinatoren
van DG Mededinging en DG Landbouw en plattelandsontwikkeling van de Europese Commissie.
Toelichting op taak van het ISO
Het ISO heeft als belangrijkste taak het coördineren van de vaststelling van het Nederlandse
standpunt en het invloed uitoefenen inzake nieuwe of bestaande wetgeving van de Unie
en beleidsvoornemens van de Europese Commissie op het gebied van staatssteun (zoals
vrijstellingsverordeningen en kaderregelingen). Deze taak blijft onveranderd.
Voorts blijft een belangrijke taak de kennisdeling en informatie – uitwisseling over
staatssteundossiers en staatssteunkwesties tussen de leden van het ISO. Hiertoe kan
het secretariaat van het ISO jurisprudentie, artikelen, persberichten, adviezen van
externen, mededelingen van de Europese Commissie en overige staatssteun relevante
informatie onder de ISO leden verspreiden. In dat kader kan het ISO ook activiteiten
rondom staatssteun organiseren, zoals een werkbezoek van het ISO aan de Europese Commissie
en de PVEU. Ook het ontwikkelen en onderhouden van handleidingen, zoals de Handreiking
Staatssteun voor overheden, checklists en andere producten op het gebied van staatssteun
ten behoeve van een uniforme toepassing van de staatssteunregels binnen Nederland
behoort tot deze taak. Voorts kan tot deze taak gerekend worden het fungeren als platform
voor de uitwisseling van best practices over de toepassing van de staatssteunregels binnen Nederland ten behoeve van het
borgen van de juiste toepassing van de staatssteunregels in de Nederlandse regelgeving
en bestuurspraktijk of het fungeren als klankbord voor het uitwisselen van inzichten
over de inrichting van de steunfunctie in Nederland.
De modernisering van de EU staatssteunregels heeft echter ook tot een aantal nieuwe
taken voor het ISO geleid. Zo heeft de taak over de coördinatie van gemeenschappelijke
thema’s op staatssteungebied te maken met een aantal Europese verplichtingen of ontwikkelingen
die een gezamenlijke aanpak en afstemming vragen vanuit het ISO. Een voorbeeld hiervan
is de uitvoering in Nederland van de transparantieverplichtingen zoals voortvloeiend
uit de staatssteunkaders. In het kader van het streven naar een sterkere coördinatie
en intensievere samenwerking, mede als gevolg van de modernisering van de EU staatssteunregels,
worden binnen het ISO ook de vragen van de ISO leden over de verschillende steunkaders
(vrijstellingsverordeningen, kaderregelingen etc.) op elkaar afgestemd zodat deze
vragen op gecoördineerde wijze kunnen worden aangeleverd aan het eState aid WIKI-netwerk
van de Europese Commissie.
De Europese Commissie heeft een zogeheten eState aid WIKI systeem opgezet voor de
digitale uitwisseling van vragen en antwoorden tussen de Lidstaten en de Commissie
over de uitleg van de staatssteunregels. Het Ministerie van Economische Zaken als
voorzitter van het ISO en het Ministerie van BZK ten behoeve van de decentrale overheden
fungeren als Nederlandse contactpunten voor het eState aid WIKI systeem van de Europese
Commissie.
Ook nieuw is de taak met betrekking tot het voorbereiden van de Nederlandse portfolio
van steundossiers ten behoeve van een efficiënte behandeling van Nederlandse steundossiers
bij de Europese Commissie. Dit is een nieuwe taak die voorkomt uit de wens van de
Europese Commissie om via een zogenoemde portfolio werkwijze te gaan werken. De Europese
Commissie heeft met de modernisering van de staatssteunregels ingezet op snellere
procedures en wil de voorspelbaarheid over de duur van de aanmeldingstrajecten vergroten.
Op deze wijze kan Nederland samen met de Europese Commissie bepalen welke dossiers
voor Nederland met name urgent zijn en welke dus met voorrang behandeld moeten worden
in een bepaalde tijdsperiode.
Nieuw is ook dat in het kader van de intensievere de samenwerking het ISO op verzoek
adviezen op het gebied van staatssteun kan geven aan ISO-leden, het IOWJZ of andere
interdepartementale gremia of onderdelen daarvan. In voorkomend geval zal het ISO
zich verstaan met andere commissies binnen de Rijksdienst die belast zijn met het
geven van adviezen op juridisch gebied, zoals bijvoorbeeld de Interdepartementale
Commissie Europees Recht (ICER). Afstemming over de Nederlandse standpuntbepaling
in rechtstreekse beroepen of prejudiciële vragen op het gebied van staatssteun vindt
plaats in de ICER. Tegenwoordig is de ICER geïntegreerd in het IOWJZ.
Belangrijk is voorts de taak voor het bijhouden van overzichten ten behoeve van efficiënte
informatiestromen en tijdige voortgangsbewaking. Deze taak heeft alles te maken met
het als Nederland in controle zijn van informatiestromen ten behoeve van een tijdig
en coherent afdoen van steundossiers of ander belangrijke staatssteunkwesties. Het
ISO werkt hierin nauw samen met de PVEU.
Het ISO kan voor de behandeling van bepaalde onderwerpen, al dan niet uit zijn midden,
werkgroepen instellen. Het ISO kan zijn werkwijze, die van het secretariaat en zijn
werkgroepen nader regelen.
Leden van het ISO
Het ISO bestaat uit:
-
• Een voorzitter, zijnde het hoofd van de unit staatssteun van het Ministerie van Economische
Zaken;
-
• Een secretaris, zijnde een medewerker van de directie Wetgeving en Juridische Zaken
van het Ministerie van Economische Zaken;
-
• Van elk ministerie hoogstens twee leden en plaatsvervangend leden met kennis van zaken
op het gebied van het staatssteun, aan te wijzen door of namens de betrokken Minister;
-
• Een lid en plaatsvervangend lid met kennis van zaken op het gebied van staatssteun,
aan te wijzen door de Permanente Vertegenwoordiging van Nederland bij de Europese
Unie;
-
• Een lid en plaatsvervangend lid met kennis van zaken op het gebied van staatssteun,
aan te wijzen door het Interprovinciaal Overleg;
-
• Een lid en plaatsvervangend lid met kennis van zaken op het gebied van staatssteun,
aan te wijzen door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten;
-
• Een lid en plaatsvervangend lid met kennis van zaken op het gebied van staatssteun
aan te wijzen door de Unie van Waterschappen;
-
• Een lid en plaatsvervangend lid met kennis van zaken op het gebied van staatssteun,
aan te wijzen door de Stichting Europa decentraal.
Het hoofd van de unit staatssteun van de directie Wetgeving en Juridische Zaken van
het Ministerie van Economische Zaken is voorzitter van het ISO. Het secretariaat van
het ISO berust bij de directie Wetgeving en Juridische Zaken van het Ministerie van
Economische Zaken. Het secretariaat ondersteunt het ISO bij de uitvoering van de eerder
genoemde taken. Verder is het secretariaat verantwoordelijk voor het organiseren en
voorbereiden van het ISO. Het secretariaat is voor zijn werkzaamheden uitsluitend
verantwoording schuldig aan het ISO.
De leden van het ISO worden steeds aagewezen op een adequaat ambtelijk niveau, dat
wil zeggen dat een lid ambtelijk (juridisch of beleids-) medewerker is met voldoende
kennis en ervaring op het gebied van staatssteun om een bijdrage te leveren aan de
discussie in het ISO of schriftelijke producten van het ISO. Een aantal ministeries
heeft op dit moment naast de ISO leden die daadwerkelijk het aanspreekpunt van hun
ministerie vormen in het kader van het ISO, één of meerdere agendaleden aangewezen.
Een agendalid fungeert in het kader van het ISO niet als aanspreekpunt van zijn ministerie
maar ontvangt slechts de vergaderstukken en wordt niet uitgenodigd voor de vergaderingen
van het ISO. Desgewenst kan een agendalid bij de vergadering van het ISO aanwezig
zijn.
Positionering van het ISO
De Minister van Economische Zaken is binnen het Rijk op grond van zijn portefeuille
verantwoordelijk voor de Europese interne markt en mededinging. Dit ministerie voert
daarom het voorzitterschap en het secretariaat van het ISO.
Gelet op de verbrede taak van het ISO en de wens om staatssteun te institutionaliseren,
is ervoor gekozen het ISO te positioneren onder het IOWJZ. Dit draagt bij aan de versterking
van de juridische functie Rijk. Daarbij moet evenwel in ogenschouw worden genomen
dat staatssteun een onderwerp is met duidelijke beleidsmatige en politieke componenten.
Om deze reden kan het ISO desgewenst – zonder dat tussenkomst van het IOWJZ nodig
is – aan de Commissie voor Europese Integratie- en Associatieproblemen (CoCo) ter
besluitvorming voorleggen:
-
• de Nederlandse standpuntbepaling over bestaand of nieuw Europees beleid of wetgeving
op het gebied van staatssteun;
-
• de Nederlandse standpuntbepaling over nieuwe voorstellen van de Europese Commissie
met staatssteun aspecten;
-
• de Nederlandse portfolio van staatssteundossiers ten behoeve van een efficiënte afhandeling
bij de Europese Commissie.
Het ISO kan over de inschakeling van het IOWJZ en de CoCo nadere werkafspraken maken.