Warenwetregeling vaststelling van tarieven voor retributies levensmiddelen 2008

[Regeling vervallen per 05-12-2017.]
Geraadpleegd op 06-05-2024.
Geldend van 01-03-2008 t/m 14-05-2008

Regeling van de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 18 december 2007, nr. VGP/VV 2821211, houdende vaststelling van tarieven voor retributies in de levensmiddelensector (Warenwetregeling vaststelling van tarieven voor retributies levensmiddelen 2008)

Artikel 1

[Regeling vervallen per 05-12-2017]

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a. besluit: het Warenwetbesluit retributies levensmiddelen;

  • b. medewerker van de VWA: een ambtenaar van de VWA, bevoegd voor de werkzaamheden waarmee deze belast is;

  • c. aanvraagtarief: retributie voor de behandeling of wijziging van een aanvraag van werkzaamheden;

  • d. starttarief: retributie voor werkzaamheden die op één dag, in één aaneengesloten periode met inbegrip van reguliere pauzes, voor één aanbieder door één medewerker van de VWA op één plaats worden verricht;

  • e. kwartier: periode van vijftien minuten of korter, die besteed is of zou zijn aan controles of keuringen, met uitzondering van reistijd;

  • f. openingstijd: periode van maandag tot en met vrijdag, met uitzondering van algemeen erkende feestdagen en 5 mei, van 07.00 uur tot 18.00 uur.

Artikel 2

[Regeling vervallen per 05-12-2017]

  • 1 De retributie, bedoeld in artikel 2, eerste lid, van het besluit, bedraagt:

    • a. voor een invoercontrole als bedoeld in artikel 4 of 9, eerste lid, onder b, iii, van richtlijn 97/78/EG, € 0,0094 per kilogram te controleren producten van dierlijke oorsprong, met dien verstande dat voor elke te controleren partij producten van dierlijke oorsprong, ten minste € 57,30 en maximaal € 440,97 in rekening wordt gebracht;

    • b. voor een invoercontrole als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder b, ii, van richtlijn 97/78/EG:

      • 1°. € 12,55 aanvraagtarief;

      • 2°. € 37,19 starttarief; en

      • 3°. € 25,71 per kwartier dat aan de werkzaamheden door een medewerker van de VWA is besteed.

  • 2 In afwijking van het eerste lid, onder a, bedraagt de retributie indien het de invoercontrole betreft van:

    • a. een partij visserijproducten die vervoerd en aangeboden wordt als stukgoederen:

      • 1°. € 629,15 per schip met een lading visserijproducten tot 500 ton;

      • 2°. € 1258,31 per schip met een lading visserijproducten tot 1000 ton;

      • 3°. € 2516,64 per schip met een lading visserijproducten tot 2000 ton;

      • 4°. € 3774,96 per schip met een lading visserijproducten van 2000 ton of meer;

    • b. een partij pluimveevlees die vervoerd en aangeboden wordt als stukgoederen:

      • 1°. € 817,89 per schip met een lading pluimveevlees tot 500 ton;

      • 2°. € 1635,80 per schip met een lading pluimveevlees tot 1000 ton;

      • 3°. € 3271,62 per schip met een lading pluimveevlees tot 2000 ton;

      • 4°. € 4914,15 per schip met een lading pluimveevlees van 2000 ton of meer.

  • 3 In afwijking van het eerste lid, onder a, en tweede lid, bedraagt de retributie indien het de invoercontrole betreft van een partij producten van dierlijke oorsprong afkomstig uit Nieuw Zeeland: € 0,0015 per kg, met een minimum van € 30,00 per partij en een maximum van € 350,00 per partij.

Artikel 3

[Regeling vervallen per 05-12-2017]

De retributie, bedoeld in artikel 2, tweede lid, van het besluit, komt overeen met de werkelijke kosten van de controle op bepaalde stoffen of residuen van die stoffen, waarop op grond van de in dat tweede lid genomen maatregel moet worden gecontroleerd, met inbegrip van de administratiekosten, de loonkosten en de sociale premies van de met de controle belaste personen medewerkers van de VWA en de kosten van laboratoriumonderzoek.

Artikel 4

[Regeling vervallen per 05-12-2017]

De retributie, bedoeld in artikel 2a van het besluit, komt overeen met de werkelijke kosten van de controle op bepaalde stoffen of residuen van die stoffen, waarop op grond van de in dat artikel bedoelde voorwaarden moet worden gecontroleerd, met inbegrip van de administratiekosten, de loonkosten en de sociale premies van de met de controle belaste personen medewerkers van de VWA en de kosten van laboratoriumonderzoek.

Artikel 5

[Regeling vervallen per 05-12-2017]

De retributie voor de controle van producten van dierlijke oorsprong afkomstig uit derde landen, bedoeld in artikel 3 van het besluit, bedraagt:

  • a. € 12,55 aanvraagtarief;

  • b. € 31,21 starttarief; en

  • c. € 21,57 per kwartier dat aan de werkzaamheden door een medewerker van de VWA is besteed.

Artikel 6

[Regeling vervallen per 05-12-2017]

De retributie voor de goedkeuring als handelaar, erkenning van een entrepot, of erkenning van een inrichting als bedoeld in artikel 4, eerste, tweede onderscheidenlijk derde lid, van het besluit, bedraagt:

  • a. € 12,55 aanvraagtarief per aanvraag tot goedkeuring of erkenning;

  • b. € 97,98 starttarief; en

  • c. € 26,67 per kwartier dat aan de werkzaamheden door een medewerker van de VWA is besteed.

Artikel 7

[Regeling vervallen per 05-12-2017]

In afwijking van artikel 6 bedraagt de retributie voor de erkenning van een inrichting, bedoeld in artikel 4 van verordening (EG) 853/2004 en waarvoor bijlage III, sectie IX, van die verordening voorschriften bevat:

  • a. € 58,00 aanvraagtarief

  • b. € 71,00 starttarief;

  • c. € 17,75 per kwartier dat aan de werkzaamheden is besteed door de persoon die met de werkzaamheden is belast; en

  • d. € 65,75 administratiekosten.

Artikel 8

[Regeling vervallen per 05-12-2017]

In afwijking van artikel 6, bedraagt de retributie voor de erkenning van een inrichting, bedoeld in artikel 4 van verordening (EG) 853/2004 en waarvoor bijlage III, sectie X, van die verordening, voorschriften bevat: € 31,25 per kwartier dat aan de werkzaamheden is besteed door de persoon die met de werkzaamheden is belast.

Artikel 9

[Regeling vervallen per 05-12-2017]

De retributie voor een periodieke controle als bedoeld in artikel 5, eerste lid, van het besluit, bedraagt:

  • a. € 97,98 starttarief; en

  • b. € 26,67 per kwartier dat aan de werkzaamheden door een medewerker van de VWA is besteed.

Artikel 10

[Regeling vervallen per 05-12-2017]

In afwijking van artikel 9 bedraagt de retributie voor een controle op de naleving van de eisen verbonden aan de erkenning van een inrichting als bedoeld in artikel 4 van verordening (EG) 853/2004 en waarvoor bijlage III, sectie IX, van die verordening voorschriften bevat:

  • a. € 71,00 starttarief;

  • b. € 17,75 per kwartier dat aan de werkzaamheden is besteed door de persoon die met de werkzaamheden is belast; en

  • c. € 65,75 administratiekosten.

Artikel 11

[Regeling vervallen per 05-12-2017]

In afwijking van artikel 9 bedraagt de retributie voor een controle op de naleving van de eisen verbonden aan de erkenning van een inrichting als bedoeld in artikel 4 van verordening (EG) 853/2004 en waarvoor bijlage III, sectie X, van die verordening, voorschriften bevat: € 31,25 per kwartier dat aan de werkzaamheden is besteed door iedere persoon die belast is met de controle op die inrichting.

Artikel 12

[Regeling vervallen per 05-12-2017]

tributie voor een aanvraag van een vergunning voor de exploitatie van een bron als bedoeld in artikel 5a van het besluit, bedraagt:

  • a. € 12,55 aanvraagtarief;

  • b. € 97,98 starttarief; en

  • c. € 26,67 per kwartier dat aan de werkzaamheden door een medewerker van de VWA is besteed.

Artikel 13

[Regeling vervallen per 05-12-2017]

De retributie voor de aanvraag van een registratie van een inrichting als bedoeld in artikel 5b van het besluit, bedraagt: € 17,70.

Artikel 14

[Regeling vervallen per 05-12-2017]

De retributie voor een controle van een partij visserijproducten als bedoeld in artikel 6, eerste lid, van het besluit, bedraagt:

  • a. € 12,55 aanvraagtarief;

  • b. € 83,59 starttarief; en

  • c. € 25,15 per kwartier dat aan de werkzaamheden door een medewerker van de VWA is besteed.

Artikel 15

[Regeling vervallen per 05-12-2017]

Indien een aangevraagde bedrijfsactiviteit niet zal plaatsvinden, wordt uitgesteld of overigens wijziging ondergaat, als gevolg van niet aan de VWA te wijten oorzaken of omstandigheden, bericht degene die de aanvraag heeft gedaan dit schriftelijk aan de regionaal directeur van de VWA:

  • a. uiterlijk om 07.00 uur op de werkdag voorafgaande aan de dag waarop de desbetreffende activiteit plaatsvindt dan wel zou hebben plaatsgevonden, voor zover het een in artikel 5 of 6 van het besluit bedoelde bedrijfsactiviteit betreft;

  • b. uiterlijk om 14.00 uur op de werkdag voorafgaande aan de dag waarop de desbetreffende activiteit plaatsvindt dan wel zou hebben plaatsgevonden, voor zover het een in artikel 2, 2a of 3 van het besluit bedoelde bedrijfsactiviteit betreft.

Artikel 16

[Regeling vervallen per 05-12-2017]

  • 1 Indien een controle- of keuringsactiviteit als bedoeld in artikel 2, 2a of 3 van het besluit, bij de VWA is aangemeld na 14.00 uur op de dag voorafgaande aan de dag waarop de controle of de werkzaamheden hebben plaatsgevonden of zouden hebben plaatsgevonden, wordt de desbetreffende retributie verhoogd. Deze verhoging bedraagt:

  • 2 Indien een controle- of keuringsactiviteit als bedoeld in artikel 6 van het besluit, bij de VWA is aangemeld na 07.00 uur op de dag voorafgaande aan de dag waarop de controle of de werkzaamheden hebben plaatsgevonden of zouden hebben plaatsgevonden, wordt de desbetreffende retributie verhoogd met € 7,54 per persoon per kwartier.

  • 3 Indien een controle- of keuringsactiviteit als bedoeld in artikel 2a, 3 of 6 van het besluit, niet tijdig overeenkomstig artikel 15 is afgemeld, blijft de aanbieder die de aanvraag voor deze werkzaamheden heeft gedaan de retributies in genoemde artikelen verschuldigd.

Artikel 17

[Regeling vervallen per 05-12-2017]

  • 1 Indien een controle- of keuringsactiviteit als bedoeld in artikel 2, 3, of 6 van het besluit, wordt onderbroken of uitgesteld en dit is toe te rekenen aan de retributieplichtige, wordt de desbetreffende retributie verhoogd. Deze verhoging bedraagt:

    • a. € 57,30 per partij voor zover het een in artikel 2, eerste lid, onder a, van het besluit bedoelde partij en controle betreft;

    • b. € 30,00 per partij voor zover het een in artikel 2, derde lid, van het besluit bedoelde partij en controle betreft;

    • c. € 21,57 per persoon per kwartier dat de onderbreking onderscheidenlijk het uitstel voor de met de werkzaamheden belaste persoon heeft geduurd, voor zover het een in artikel 3 van het besluit bedoelde controle- of keuringsactiviteit betreft;

    • d. € 25,15 per persoon per kwartier dat de onderbreking onderscheidenlijk het uitstel voor de met de werkzaamheden belaste persoon heeft geduurd, voor zover het een in artikel 6 van het besluit bedoelde controle- of keuringsactiviteit betreft.

  • 2 Indien voor de uitvoering van een controle- of keuringsactiviteit als bedoeld in artikel 2, 3 of 6 van het besluit meer tijd nodig is dan de aangevraagde tijd, is de aanbieder een retributie verschuldigd voor de duur van de uitloop van de werkzaamheden. Deze retributie bedraagt:

    • a. € 7,44 per persoon per kwartier voor zover het een in artikel 2 van het besluit bedoelde activiteit of controle betreft;

    • b. € 12,55 aanvraagtarief, € 31,21 starttarief en € 28,04 per kwartier per persoon voor zover het een in artikel 3 van het besluit bedoelde controle betreft;

    • c. € 12,55 aanvraagtarief, € 83,59 starttarief en 32,69 per kwartier per persoon voor zover het een in artikel 6 van het besluit bedoelde activiteit of controle betreft.

  • 3 Indien een controle- of keuringsactiviteit plaatsvindt buiten de openingstijd, worden de retributies, bedoeld in de artikelen 2, 2a, 3 en 6 van het besluit, onverminderd het eerste en tweede lid, verhoogd met een extra retributie voor de tijd die aan de werkzaamheden door een medewerker van de VWA is besteed. Deze extra retributie bedraagt:

Artikel 18

[Regeling vervallen per 05-12-2017]

Artikel 16, tweede en derde lid, en artikel 17, eerste, tweede en derde lid, zijn niet van toepassing op artikel 6 van het besluit, indien de controle voor de aanvoer van een partij visserijproducten plaatsvindt bij eerste verkoop op een afslag binnen Nederland.

Artikel 19

[Regeling vervallen per 05-12-2017]

De retributie voor de controles op bepaalde residuen van verboden stoffen, bedoeld in artikel 9, eerste, tweede onderscheidenlijk derde lid, van het besluit, bedraagt:

  • a. € 0,02 per 1000 liter als grondstof gebruikte rauwe melk;

  • b. € 0,1 per ton verhandelde aquacultuurproducten;

  • c. € 0,24 per ton verhandelde eieren.

Artikel 20

[Regeling vervallen per 05-12-2017]

Indien een aanbieder door middel van één melding meerdere werkzaamheden meldt die hij binnen de periode te rekenen vanaf de melding tot ten hoogste één jaar na de melding wenst te laten verrichten, wordt de aanbieder ten aanzien van deze werkzaamheden slechts eenmaal het aanvraagtarief in rekening gebracht dat hij op grond van deze regeling voor de gemelde werkzaamheden verschuldigd is.

Artikel 21

[Regeling vervallen per 05-12-2017]

  • 1 Indien één aanvraag voor het verrichten van werkzaamheden op één dag, wordt ingediend ten behoeve van meerdere aanbieders, actief op verschillende locaties of actief op eenzelfde locatie, binnen een aaneengesloten periode, reguliere pauzes daaronder begrepen, en de werkzaamheden worden dienovereenkomstig verricht, wordt uitsluitend aan de aanbieder die de werkzaamheden heeft aangevraagd, in rekening gebracht:

    • a. eenmaal het aanvraagtarief dat voor de desbetreffende werkzaamheden op grond van deze regeling is verschuldigd;

    • b. eenmaal het starttarief dat voor de desbetreffende werkzaamheden op grond van deze regeling is verschuldigd,

    • c. het bedrag per kwartier dat voor de desbetreffende werkzaamheden op grond van deze regeling is verschuldigd; en

    • d. de reistijd naar de volgende locatie.

  • 2 Voor de reistijd, bedoeld in het eerste lid, onder d, wordt per vijftien minuten het bedrag in rekening gebracht dat op grond van deze regeling is verschuldigd voor de desbetreffende werkzaamheden, die plaatsvinden op de locatie van bestemming.

  • 3 Indien voor de in het eerste lid bedoelde werkzaamheden verschillende starttarieven zijn verschuldigd op grond van deze regeling, wordt in het in het eerste lid bedoelde geval bij de aanbieder die de werkzaamheden heeft aangevraagd, het hoogste starttarief in rekening gebracht dat op grond van deze regeling verschuldigd is voor de werkzaamheden.

Artikel 22

[Regeling vervallen per 05-12-2017]

  • 1 Indien op één locatie, op één dag, binnen een aaneengesloten periode, reguliere pauzes daaronder begrepen, verschillende soorten werkzaamheden ten behoeve van één aanbieder worden verricht door een zelfde medewerker van de VWA en voor deze werkzaamheden op grond van deze regeling aanvraagtarieven en starttarieven zijn verschuldigd, wordt de aanbieder, slechts eenmaal het aanvraagtarief en het starttarief in rekening gebracht.

  • 2 Indien voor de in het eerste lid bedoelde soorten werkzaamheden die ten behoeve van de aanbieder worden verricht, onderling verschillende starttarieven zijn verschuldigd op grond van deze regeling, wordt in het in het eerste lid bedoelde geval het hoogste starttarief in rekening gebracht dat op grond van deze regeling verschuldigd is voor de werkzaamheden.

Artikel 23

[Regeling vervallen per 05-12-2017]

De retributie voor een aanvullende officiële controle bedraagt:

  • a. € 85 per extra inspectie;

  • b. € 165 voor bemonstering, inclusief de analyse van de desbetreffende monsters; of

  • c. € 225 per extra inspectie, inclusief bemonstering en analyse van de desbetreffende monsters.

Artikel 24

[Regeling vervallen per 05-12-2017]

Artikel 26

[Regeling vervallen per 05-12-2017]

  • 1 Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 maart 2008, en werkt wat betreft artikel 2, eerste lid, onder a, terug tot en met 1 januari 2008,

  • 2 In afwijking van het eerste lid treedt artikel 24 in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin deze regeling geplaatst wordt.

Artikel 27

[Regeling vervallen per 05-12-2017]

Deze regeling wordt aangehaald als: Warenwetregeling vaststelling van tarieven voor retributies levensmiddelen 2008.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De

Minister

van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

A. Klink

Naar boven