Overheid.nl| Zoekpagina

De wegwijzer naar informatie en diensten van alle overheden

Naar zoeken

Regeling grenswaarden experiment concentreren uitvliegroute Spijkerboor

Geldend van 01-11-2009 t/m heden

Regeling grenswaarden experiment concentreren uitvliegroute Spijkerboor

De Minister van Verkeer en Waterstaat, handelende in overeenstemming met de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

Gelet op artikel 8.23a, eerste lid, van de Wet luchtvaart;

Besluit:

Artikel 1. Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a. LVB: het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol;

  • b. het experiment: het experiment concentreren uitvliegroute Spijkerboor;

  • c. gebruiksjaar 2008: de periode van 1 november 2007 tot en met 31 oktober 2008;

  • d. CROS: Commissie regionaal overleg luchthaven Schiphol, bedoeld in artikel 8.34 van de Wet luchtvaart;

  • e. KLM: Koninklijke Luchtvaart Maatschappij;

  • f. LVNL: Luchtverkeersleiding Nederland;

  • g. Schiphol: N.V. Luchthaven Schiphol;

  • h. gebruiksjaar 2009: de periode van 1 november 2008 tot en met 31 oktober 2009;

  • i. gebruiksjaar 2010: de periode van 1 november 2009 tot en met 31 oktober 2010.

Artikel 2. Doel

Het experiment beoogt gedurende de gebruiksjaren 2008, 2009 en 2010 te onderzoeken of door het verkleinen van de horizontale spreiding van de uitvliegroute Spijkerboor vanaf de Kaagbaan (baan 24) per saldo de geluidhinder voor bewoners van Hoofddorp en Nieuw-Vennep afneemt.

Artikel 3. Grenswaarden

  • 1 In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 2 van het LVB, gelden voor het gebruiksjaar 2008 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende grenswaarden:

    Grenswaarden handhavingspunten Lden [dB(A)]

    Puntnummer

    X-coördinaat

    Y-coördinaat

    Grenswaarde

    Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden

    3

    104.150

    474.925

    58,64

    ( 59,64 )

    4

    106.325

    477.125

    58,10

    ( 59,10 )

    5

    108.875

    478.725

    57,91

    ( 58,91 )

    7

    107.625

    486.025

    57,62

    ( 58,62 )

    8

    107.725

    489.075

    58,48

    ( 59,48 )

    9

    107.725

    492.100

    56,98

    ( 57,98 )

    13

    110.250

    503.025

    57,48

    ( 58,48 )

    14

    110.775

    500.550

    56,81

    ( 57,81 )

    16

    111.750

    491.425

    57,35

    ( 58,35 )

    17

    111.825

    487.425

    57,16

    ( 58,16 )

    31

    108.600

    475.075

    58,90

    ( 59,90 )

    34

    103.400

    472.225

    57,27

    ( 58,27 )

  • 2 In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 3 van het LVB, gelden voor het gebruiksjaar 2008 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende grenswaarden:

    Grenswaarden handhavingspunten Lnight [dB(A)]

    Puntnummer

    X-coördinaat

    Y-coördinaat

    Grenswaarde

    Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden

    2

    104.150

    474.925

    50,27

    (51,27)

    3

    105.750

    476.600

    47,50

    (48,50)

    4

    108.875

    478.725

    47,64

    (48,64)

    18

    111.000

    476.350

    47,49

    (48,49)

    19

    109.175

    474.600

    46,15

    (47,15)

  • 3 In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 2 van het LVB, gelden tijdens het verlengde experiment vanaf 1 november 2008 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende grenswaarden:

    Tabel Grenswaarden handhavingspunten Lden [dB(A)]

    Puntnummer

    X-coördinaat

    Y-coördinaat

    Grenswaarde

    Maximum grenswaarde ingeval van buitengewone weersomstandigheden

    1

    97.325

    470.400

    56,00

    (57,00)

    2

    100.475

    472.525

    57,68

    (58,68)

    3

    104.150

    474.925

    58,72

    (59,72)

    4

    106.325

    477.125

    58,26

    (59,26)

    5

    108.875

    478.725

    57,92

    (58,92)

    6

    109.675

    481.125

    57,38

    (58,38)

    7

    107.625

    486.025

    57,61

    (58,61)

    8

    107.725

    489.075

    58,63

    (59,63)

    9

    107.725

    492.100

    57,15

    (58,15)

    10

    108.525

    495.350

    59,40

    (60,40)

    11

    109.175

    498.100

    59,05

    (60,05)

    12

    109.550

    500.725

    58,68

    (59,68)

    13

    110.250

    503.025

    57,72

    (58,72)

    14

    110.775

    500.550

    57,00

    (58,00)

    15

    110.575

    496.725

    58,10

    (59,10)

    16

    111.750

    491.425

    56,80

    (57,80)

    17

    111.825

    487.425

    57,14

    (58,14)

    18

    111.950

    485.275

    61,25

    (62,25)

    19

    113.625

    482.275

    53,87

    (54,87)

    20

    116.175

    481.925

    57,78

    (58,78)

    21

    119.050

    481.900

    57,44

    (58,44)

    22

    122.025

    481.450

    57,54

    (58,54)

    23

    118.800

    481.050

    56,72

    (57,72)

    24

    114.525

    476.925

    57,54

    (58,54)

    25

    116.100

    474.050

    57,87

    (58,87)

    26

    113.575

    472.550

    55,36

    (56,36)

    27

    112.500

    468.500

    56,11

    (57,11)

    28

    112.600

    472.325

    55,43

    (56,43)

    29

    112.525

    475.400

    57,00

    (58,00)

    30

    110.475

    475.250

    57,84

    (58,84)

    31

    108.600

    475.075

    58,79

    (59,79)

    32

    110.150

    471.075

    57,09

    (58,09)

    33

    106.800

    471.150

    56,74

    (57,74)

    34

    103.400

    472.225

    57,30

    (58,30)

    35

    98.400

    470.300

    57,10

    (58,10)

  • 4 In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 3 van het LVB, gelden tijdens het verlengde experiment vanaf 1 november 2008 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende grenswaarden:

    Tabel Grenswaarden handhavingspunten Lnight [dB(A)]

    Puntnummer

    X-coördinaat

    Y-coördinaat

    Grenswaarde

    Maximum grenswaarde ingeval van buitengewone weersomstandigheden

    1

    102.750

    473.250

    52,76

    (53,76)

    2

    104.150

    474.925

    50,34

    (51,34)

    3

    105.750

    476.600

    47,88

    (48,88)

    4

    108.875

    478.725

    47,73

    (48,73)

    5

    108.025

    485.875

    52,24

    (53,24)

    6

    108.350

    492.100

    52,14

    (53,14)

    7

    108.525

    495.350

    50,37

    (51,37)

    8

    109.275

    501.750

    49,08

    (50,08)

    9

    109.675

    504.850

    47,45

    (48,45)

    10

    110.825

    504.425

    48,13

    (49,13)

    11

    110.775

    500.550

    48,99

    (49,99)

    12

    110.575

    496.725

    50,13

    (51,13)

    13

    110.600

    494.400

    50,28

    (51,28)

    14

    110.175

    488.550

    52,37

    (53,37)

    15

    118.825

    481.650

    52,37

    (53,37)

    16

    120.250

    481.500

    51,31

    (52,31)

    17

    118.825

    481.350

    52,33

    (53,33)

    18

    111.000

    476.350

    48,00

    (49,00)

    19

    109.175

    474.600

    46,19

    (47,19)

    20

    110.750

    471.600

    46,39

    (47,39)

    21

    115.875

    468.125

    43,62

    (44,62)

    22

    111.800

    467.525

    43,96

    (44,96)

    23

    109.500

    468.025

    45,79

    (46,79)

    24

    106.000

    471.050

    46,10

    (47,10)

    25

    100.475

    472.525

    48,76

    (49,76)

  • 5 In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 2 van het LVB, gelden tijdens het verlengde experiment vanaf 1 november 2009 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende grenswaarden:

    Tabel grenswaarden in handhavingspunten:

    Puntnummer

    X-coördinaat

    Y-coördinaat

    Grenswaarde

    Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden

    1

    97.325

    470.400

    55,98

    (56,98)

    2

    100.475

    472.525

    57,70

    (58,70)

    3

    104.150

    474.925

    58,75

    (59,75)

    4

    106.325

    477.125

    58,26

    (59,26)

    5

    108.875

    478.725

    57,91

    (58,91)

    6

    109.675

    481.125

    57,40

    (58,40)

    7

    107.625

    486.025

    57,59

    (58,59)

    8

    107.725

    489.075

    58,57

    (59,57)

    9

    107.725

    492.100

    57,02

    (58,02)

    10

    108.525

    495.350

    59,22

    (60,22)

    11

    109.175

    498.100

    58,76

    (59,76)

    12

    109.550

    500.725

    58,45

    (59,45)

    13

    110.250

    503.025

    57,48

    (58,48)

    14

    110.775

    500.550

    56,81

    (57,81)

    15

    110.575

    496.725

    57,94

    (58,94)

    16

    111.750

    491.425

    56,94

    (57,94)

    17

    111.825

    487.425

    57,15

    (58,15)

    18

    111.950

    485.275

    61,25

    (62,25)

    19

    113.625

    482.275

    53,90

    (54,90)

    20

    116.175

    481.925

    57,73

    (58,73)

    21

    119.050

    481.900

    57,47

    (58,47)

    22

    122.025

    481.450

    57,53

    (58,53)

    23

    118.800

    481.050

    56,71

    (57,71)

    24

    114.525

    476.925

    57,56

    (58,56)

    25

    116.100

    474.050

    57,91

    (58,91)

    26

    113.575

    472.550

    55,43

    (56,43)

    27

    112.500

    468.500

    56,19

    (57,19)

    28

    112.600

    472.325

    55,51

    (56,51)

    29

    112.525

    475.400

    57,04

    (58,04)

    30

    110.475

    475.250

    57,46

    (58,46)

    31

    108.600

    475.075

    58,78

    (59,78)

    32

    110.150

    471.075

    56,96

    (57,96)

    33

    106.800

    471.150

    56,77

    (57,77)

    34

    103.400

    472.225

    57,32

    (58,32)

    35

    98.400

    470.300

    57,17

    (58,17)

  • 6 In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 3 van het LVB, gelden tijdens het verlengde experiment vanaf 1 november 2009 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende grenswaarden:

    Tabel grenswaarden in handhavingspunten:

    Nr.

    X- coördinaat

    Y-coördinaat

    Grenswaarde

    Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden

    1

    102.750

    473.250

    52,99

    (53,99)

    2

    104.150

    474.925

    50,42

    (51,42)

    3

    105.750

    476.600

    47,89

    (48,89)

    4

    108.875

    478.725

    47,72

    (48,72)

    5

    108.025

    485.875

    52,18

    (53,18)

    6

    108.350

    492.100

    51,90

    (52,90)

    7

    108.525

    495.350

    49,96

    (50,96)

    8

    109.275

    501.750

    48,51

    (59,51)

    9

    109.675

    504.850

    46,83

    (47,83)

    10

    110.825

    504.425

    47,44

    (48,44)

    11

    110.775

    500.550

    48,54

    (49,54)

    12

    110.575

    496.725

    49,87

    (50,87)

    13

    110.600

    494.400

    50,53

    (51,53)

    14

    110.175

    488.550

    52,44

    (53,44)

    15

    118.825

    481.650

    52,41

    (53,41)

    16

    120.250

    481.500

    51,32

    (52,32)

    17

    118.825

    481.350

    52,38

    (53,38)

    18

    111.000

    476.350

    47,51

    (48,51)

    19

    109.175

    474.600

    46,02

    (47,02)

    20

    110.750

    471.600

    46,15

    (47,15)

    21

    115.875

    468.125

    43,75

    (44,75)

    22

    111.800

    467.525

    44,17

    (45,17)

    23

    109.500

    468.025

    45,79

    (46,79)

    24

    106.000

    471.050

    46,15

    (47,15)

    25

    100.475

    472.525

    48,84

    (49,84)

Artikel 4. Uitvoering

Het experiment houdt in dat alle Boeing 737 vliegtuigen van KLM bij vertrekkende vluchten vanaf de Kaagbaan (baan 24) de eerste bocht van de uitvliegroute Spijkerboor tussen Nieuw-Vennep en Hoofddorp nauwkeuriger vliegen, doordat de bocht met een vaste bochtstraal wordt gecodeerd.

Artikel 5. Gevolgen

Als gevolg van het experiment zal naar verwachting per saldo minder hinder worden gecreëerd. Gedurende het experiment zullen de effecten regelmatig worden gemonitord.

Artikel 6. Criteria

De criteria die onderdeel vormen van de afweging en de beoordeling of het experiment wordt omgezet in een wijziging van het LVB zijn:

  • het effect op de hinderbeleving in Hoofddorp, Nieuw-Vennep en omliggende gebieden;

  • het effect op de berekende geluidbelasting in de betreffende handhavingspunten en de geluidbelasting in het binnen- en buitengebied;

  • het effect op de interne en externe veiligheid;

  • het effect op de vliegoperatie (betrouwbaarheid en capaciteit);

  • het effect op ruimtelijke contouren zoals vastgelegd in het Luchthavenindelingbesluit Schiphol, alsmede op de 20Ke contour uit de Nota Ruimte.

Artikel 7. Onvoorziene gevallen

In onvoorziene gevallen overleggen partijen in de begeleidingscommissie Pilots van de CROS. De begeleidingscommissie brengt hierover verslag uit aan de CROS, die vervolgens advies tot bijsturen, tijdelijk opschorten of stopzetten van het experiment uitbrengt aan de Minister van Verkeer en Waterstaat en de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer.

Artikel 8. Termijn

De termijn van het experiment betreft de periode vanaf 22 november 2007 tot en met 31 oktober 2008. De termijn van het verlengde experiment betreft het gebruiksjaar 2009. De termijn van het op grond van artikel 8.23a, zesde lid, van de Wet luchtvaart verlengde experiment betreft de periode vanaf 1 november 2009 tot het tijdstip waarop het besluit tot wijziging van het LVB waarmee het experiment onderdeel wordt van dat besluit in werking treedt.

Artikel 9. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van 22 november 2007.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De

Minister

van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings