Hotelclassificatiebesluit 2003

[Regeling vervallen per 01-01-2015.]
Geraadpleegd op 29-03-2024.
Geldend van 19-07-2008 t/m 31-12-2014

Hotelclassificatiebesluit 2003

Het bestuur van het Bedrijfschap voor het Hotel-, het Restaurant-, het Café- en het Pension- en Kamerverhuurbedrijf en Aanverwante Bedrijven,

Gelet op artikel 6, eerste lid, van de verordening Nederlandse Hotelclassificatie Bedrijfschap Horeca en Catering 2003,

Besluit vast te stellen;

Hotel Classificatiebesluit

Artikel 1. Definities

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

In dit besluit wordt verstaan onder:

a.

verordening

:

Verordening Nederlandse Hotelclassificatie Bedrijfschap Horeca en Catering 2003;

b.

hotelclassificatieregister

:

het hotelclassificatieregister, genoemd in artikel 2 van de verordening

c.

beoordelingen

:

beoordelingen, bedoeld in de artikelen 3, 5 en 7 van de verordening:

d.

indeling

:

een indeling of een voorlopige indeling in een van de vijf categorieën van het hotelclassificatieregister, als bedoeld in de verordening;

e.

onderneming

:

onderneming waarvoor het Bedrijfschap is ingesteld;

f.

logiesverstrekkende onderneming

:

een onderneming, als bedoeld in artikel 1 van de verordening

Artikel 2. Beoordelingen

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

Beoordelingen ten behoeve van een indeling, alsmede ten behoeve van een periodieke controle van een categorie- indeling, vinden plaats op grond van de criteria gesteld in dit besluit.

Artikel 3. Categorie één

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

Voor indeling in categorie één van het hotelclassificatieregister moet een logiesverstrekkende onderneming voldoen aan alle basisnormen, zoals opgenomen in bijlage 1 bij dit besluit.

Artikel 4. Categorie twee

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

  • 1 Voor indeling in categorie twee van het hotelclassificatieregister moet een logiesverstrekkende onderneming voldoen aan alle basisnormen, zoals opgenomen in bijlage 2a bij dit besluit.

  • 2 Voor indeling in categorie twee van het hotelclassificatieregister moet een logiesverstrekkende onderneming bovendien aan meerdere facultatieve normen voldoen, zoals opgenomen in bijlage 2b bij dit besluit. Per norm waaraan aldus wordt voldaan wordt een een bij de betreffende norm vermeld aantal punten gescoord. Er moeten minimaal 45 punten worden gescoord voor indeling in categorie twee.

Artikel 5. Categorie drie

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

  • 1 Voor indeling in categorie drie van het hotelclassificatieregister moet een logiesverstrekkende onderneming voldoen aan alle basisnormen, zoals opgenomen in bijlage 3a bij dit besluit.

  • 2 Voor indeling in categorie twee van het hotelclassificatieregister moet een logiesverstrekkende onderneming bovendien aan meerdere facultatieve normen voldoen, zoals opgenomen in bijlage 3b bij dit besluit. Per norm waaraan aldus wordt voldaan wordt een een bij de betreffende norm vermeld aantal punten gescoord. Er moeten minimaal 51 punten worden gescoord voor indeling in categorie drie.

Artikel 6. Categorie vier

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

  • 1 Voor indeling in categorie vier van het hotelclassificatieregister moet een logiesverstrekkende onderneming voldoen aan alle basisnormen, zoals opgenomen in bijlage 4a bij dit besluit.

  • 2 Voor indeling in categorie twee van het hotelclassificatieregister moet een logiesverstrekkende onderneming bovendien aan meerdere facultatieve normen voldoen, zoals opgenomen in bijlage 4b bij dit besluit. Per norm waaraan aldus wordt voldaan wordt een een bij de betreffende norm vermeld aantal punten gescoord. Er moeten minimaal 73 punten worden gescoord voor indeling in categorie vier.

Artikel 7. Categorie vijf

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

  • 1 Voor indeling in categorie vijf van het hotelclassificatieregister moet een logiesverstrekkende onderneming voldoen aan alle basisnormen, zoals opgenomen in bijlage 5a bij dit besluit.

  • 2 Voor indeling in categorie twee van het hotelclassificatieregister moet een logiesverstrekkende onderneming bovendien aan meerdere facultatieve normen voldoen, zoals opgenomen in bijlage 5b bij dit besluit. Per norm waaraan aldus wordt voldaan wordt een een bij de betreffende norm vermeld aantal punten gescoord. Er moeten minimaal 90 punten worden gescoord voor indeling in categorie vijf.

Artikel 8. Indelingen

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

  • 1 Een logiesverstrekkende onderneming kan slechts in één categorie van het hotelclassificatieregister worden ingedeeld.

  • 2 Indeling vindt plaats in de hoogste categorie waaraan een logiesverstrekkende onderneming blijkens de beoordeling volledig voldoet.

Artikel 9. Slotartikel

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

  • 1 Dit besluit wordt gepubliceerd in het Verordeningenblad Bedrijfsorganisatie.

  • 2 Dit besluit treedt in werking met ingang van 15 december 2003

  • 3 Dit besluit kan worden aangehaald als: Hotelclassificatiebesluit 2003.

Zoetermeer, 3 december 2003

P.J. Biesheuvel

voorzitter

J.G. Vianen

secretaris

Bijlage 1

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

Hieronder volgen de basisnormen voor indeling in categorie één van het hotelclassificatieregister als bedoeld in artikel 3.

Hotelkamer

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

Veiligheid en privacy in de kamer

100

Alle kamers met eigen ingang.

101

Duidelijke aanduidingen aan de buitenkant van alle kamers door nummer, naam of letter, etc.

102

Mogelijkheid tot afsluiten van de kamerdeur in alle kamers.

105

Voorzieningen om inkijk te voorkomen (vitrage of soortgelijke voorziening) in alle kamers.

Verlichting en elektra in de kamer

200

Algemene verlichting in alle kamers.

201

Bij de ingang van alle kamers moet een schakelaar zitten voor de verlichting.

202

Verlichting geschikt om bij te lezen in bed, per slaapplaats te bedienen vanuit bed, in alle kamers.

Daglicht in de kamer

400

Tenminste één doorzichtig raam opz ichthoogte met daglicht in alle kamers.

401

Overgordijnen of soortgelijke voorziening in alle kamers.

Luchtbehandeling in de kamer

500

In alle kamers een, per kamer individueel regelbare, verwarming.

501

In alle kamers kan of een raam of rooster open of er is een luchtverversingssysteem.

Bed en meubilair in de kamer

600

Bed of bedden naar rato van het aantal slaapplaatsen met matras, kussen en bijbehorend beddengoed in alle kamers.

601

Extra deken (of dekbed) en kussen op verzoek.

605

Een zitplaats per logerende gast in alle kamers. Bij gebruik van een kamer door meer dan twee gasten volstaan twee zitplaatsen.

607

Een tafel en bijpassende stoel (die als één zitplaats wordt gerekend) in alle kamers.

611

Prullenbak in alle kamers.

Kleding en bagage opbergen in de kamer

701

Hang-/legkast of een vergelijkbare voorziening voor het opbergen van kleding in alle kamers.

Wastafel in de kamer

1100

Wastafel met warm en koud stromend water en zeep in alle kamers.

1101

Wastafelspiegel in alle kamers.

1102

Plaatsingsmogelijkheid voor toiletartikelen of toilettas in alle kamers.

1103

Wastafelverlichting in alle kamers.

1104

Bij de wastafelspiegel een (scheer)stopcontact in alle kamers.

1105

Eén handdoek en één badhanddoek per persoon in alle kamers.

1107

Een beker of glas per persoon in alle kamers.

Gemeenschappelijke sanitaire voorzieningen in het hotel

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

Gemeenschappelijke WC

1300

In het voor overnachting bestemde deel van het bedrijf dient op dezelfde etage, of een niveau hoger of lager, ten minste één wc per 10 kamers (of deel daarvan) die niet over een eigen wc beschikken te zijn. Deze wc beschikt over een kledinghaak, voortdurend beschikbaar stromend water, luchtverversing en verlichting en duidelijk is afgescheiden van de gemeenschappelijke badgelegenheid als bedoeld in norm 1400.

1301

Afvalbak met klep of deksel.

1302

Wastafel, zeep en voorziening om handen te drogen.

Gemeenschappelijke badgelegenheid

1400

In het voor overnachting bestemde deel van het bedrijf dient ten minste één gemeenschappelijke badgelegenheid per 10 kamers (of deel daarvan) die niet over een privé-badgelegenheid beschikken als bedoeld in norm 1200* te zijn. Deze badgelegenheid beschikt over voortdurend beschikbaar warm en koud stromend water, een zitgelegenheid, luchtverversing en verlichting en is duidelijk afgescheiden van het gemeenschappelijk toilet als bedoeld in norm 1300.

1401

Handgreep voor in- en uitstappen in bad in de gemeenschappelijke badgelegenheid, indien bad aanwezig.

1402

Vanuit de badgelegenheid te bereiken voorziening voor het plaatsen van zeep of flacons.

1403

Voorziening om kleding op te hangen buiten bereik van water.

1404

Handdoekenrek.

1405

Spiegel.

1406

Handgreep voor in- en uitstappen in bad in alle kamers die beschikken over privé-bad als bedoeld in norm 1200*.

Algemene voorzieningen in het hotel

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

Telecommunicatie in het hotel

1600

Mogelijkheid om op verzoek in het hotel gebruik te maken van een telefoon.

Vervoer, toegang, assistentie, bereikbaarheid in het hotel

1700

Gasten moeten een functionaris van het hotel 24u/24u kunnen bereiken.

Receptie

1900

Ingecheckte gasten moeten gedurende 24u/24u toegang hebben tot het hotel.

1901

Bij het receptiepersoneel is talenkennis aanwezig.

Eten en drinken in het hotel

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

Verkrijgbaarheid ontbijt

2100

Mogelijkheld tot het verkrijgen van een ontbijt.

Properheld en onderhoud

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

2800

De slaapkamer, het sanitair en de gemeenschappelijke ruimten in het hotel zijn proper.

2801

De slaapkamer, het sanitair en de gemeenschappelijke ruimten in het hotel verkeren in voldoende staat van onderhoud.

Gastvrijheid en gasttevredenheid

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

2900

De gastvrijheid en dienstbaarheid voldoen aan realistische verwachtingen van gasten.

2901

Klachten van gasten worden geregistreerd en correct afgehandeld.

2902

Gasten krijgen op verzoek inzage in de classificatienormen op basis waarvan aan het hotel sterren zijn toegekend.

2903

Gasten krijgen op verzoek bij de receptie een gastenenquêteformulier van het hotel.

Niveau en uitstraling

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

3000

De inrichtingen uitstraling van een eenvoudige hotel voldoen aan realistische verwachtingen van hotelgasten.

Bijlage 2a

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

Hieronder volgen de basisnormen voor indeling in categorie twee van het hotelclassificatieregister als bedoeld in artikel 4, eerste lid.

Hotelkamer

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

Veiligheid en privacy in de kamer

100

Alle kamers met eigen ingang.

101

Duidelijke aanduiding aan de buitenkant van alle kamers door nummer, naam of letter, etc.

102

Mogelijkheid tot afsluiten van de kamerdeur in alle kamers.

105

Voorzieningen om inkijk te voorkomen (vitrage of soortgelijke voorziening) in alle kamers.

Verlichting en elektra in de kamer

200

Algemene verlichting in alle kamers.

201

Bij de ingang van alle kamers moet een schakelaar zitten voor de verlichting.

202

Verlichting geschikt om bij te lezen in bed, slaapplaats te bedienen vanuit bed, in alle kamers.

Daglicht in de kamer

400

Tenminste één doorzichtig raam op zichthoogte met daglicht in alle kamers.

401

Overgordijnen of soortgelijke voorziening in alle kamers.

Luchtbehandeling in de kamer

500

In alle kamers een, per kamer individueel regelbare, verwarming.

501

In alle kamers kan of een raam of rooster open of er is een luchtverversingssysteem.

Bed en meubilair in de kamer

600

Bed of bedden naar rato van het aantal slaapplaatsen met matras, kussen en bijbehorend beddengoed in alle kamers.

601

Extra deken (of dekbed)en kussen op verzoek.

605

Eén zitplaats per logerende gast in alle kamers. Bij gebruik van een kamer door meer dan twee gasten volstaan twee zitplaatsen.

607

Een tafel en bijpassende stoel (die als één zitplaats wordt gerekend) in alle kamers.

611

Prullenbak in alle kamers.

Kleding en bagage opbergen in de kamer

701

Hang-/legkast of een vergelijkbare voorziening voor het opbergen van kleding in alle kamers.

Audio en video in de kamer

900

Kleuren tv met afstandsbediening in 50% van de kamers

Gastenartikelen in da kamer

1000

Douche-/badschuim en shampoo in alle kamers.

Wastafel in de kamer

1100

Wastafel met warm en koud stromend water en zeep in alle kamers.

1101

Wastafelspiegel in alle kamers.

1102

Plaatsings mogelijkheid voor toiletartikelen of toilettas in alle kamers.

1103

Wastafelverlichting in alle kamers.

1104

Bij de wastafelspiegel een (scheer)stopcontact in alle kamers.

1105

Eén handdook en één badhanddoek per persoon in alle kamers.

1107

Een beker of glas per persoon in alle kamers.

Badgelegenheid in de kamer

1200

50% van de kamers heeft privé-badgelegenheid en WC in verbinding met de slaapkamer (onder badgelegenheid wordt verstaan een afgescheiden ruimte, voorzien van een badkuip met handdouche of een douche, met voortdurend beschikbaar warm en koud stromend water, luchtverversing en verlichting).

1203

Handgreep voor in- en uitstappen in bad in alle kamers, indien privé-bad aanwezig is.

Gemeenschappelijke sanitaire voorzieningen in het hotel

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

Gemeenschappelijke WC

1301

Afvalbak met klep of deksel.

1302

Wastafel, zeep en voorziening om handen te drogen.

1303

In het voor overnachting bestemde deel van het bedrijf dient op dezelfde etage ten minste één wc per 10 kamers (of deel daarvan) die niet over een eigen wc beschikken te zijn. Deze wc beschikt over een kledinghaak, voortdurend beschikbaar stromend water, luchtverversing en verlichting en is duidelijk afgescheiden van de gemeenschappelijke badgelegenheid als bedoeld in norm 1400.

Gemeenschappelijke badgelegenheid

1400

In het voor overnachtig bestemde deel van het bedrijf dient ten minste één gemeenschappelijke badgelegenheid per 10 kamers (of deel daarvan) die niet over een privé-badgelegenheid beschikken als bedoeld in norm 1200 te zijn. Deze badgelegenheid, beschikt over voortdurend beschikbaar warm en koud stromend water, een zitgelegenheid, luchtverversing en verlichting en is duidelijk afgescheiden van het gemeenschappelijk toilet als bedoeld in norm 1303.

1401

Handgreep voor in-en uitstappen in bad in de gemeenschappelijke badgelegenheid, indien bad aanwezig.

1402

Vanuit de badgelegenheid te bereiken voorziening voor het plaatsen van zeep of flacons.

1403

Voorziening om kleding op te hangen buiten bereik van water.

1404

Handdoekenrek.

1405

Spiegel.

Algemene voorzieningen in het hotel

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

Telecommunicatie in het hotel

1600

Mogelijkheid om op verzoek in het hotel gebruik te maken van een telefoon.

1601

Mogelijkheid om op verzoek in het hotel gebruik te maken van een telefax.

Vervoer, toegang, assistentie, bereikbaarheld in het hotel

1700

Gasten moeten een functionaris van het hotel 24u/24u kunnen bereiken.

Receptie

1900

Ingecheckte gasten moeten gedurende 24u/24u toegang hebben tot het hotel.

1901

Bij het receptiepersoneel is talenkennis aanwezig.

1902

In- en uitchecken met voldoende privacy.

Eten en drinken in het hotel

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

Verkrijgbaarheid ontbijt

2100

Mogelijkheid tot het verkrijgen van een ontbijt.

Verkrijgbaarheid dranken

2200

Dranken in het hotel verkrijgbaar.

Properheid en onderhoud

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

2800

De slaapkamer, het sanitairen en de gemeenschappelijke ruimten in het hotel zijn proper .

2801

De slaapkamer, het sanitairen en de gemeenschappelijke ruimten in hef hotel verkeren in voldoende staat van onderhoud.

Gastvrijheid en gasttevredenheid

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

2900

De gastvrijheiden dienstbaarheid voldoen aan realistische verwachtingen van gasten.

2901

Klachten van gasten worden geregistreerd en correct afgehandeld.

2902

Gasten krijgen op verzoek inzage in de classificatienormen op basis waarvan aan het hotel sterren zijn toegekend.

2903

Gasten krijgen op verzoek bij de receptie een gasten enquêteformulier van het hotel.

Niveau en uitstraling

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

3001

De inrichting en uitstraling van een eenvoudig - middenklasse hotel voldoen aan realistische verwachtingen van hotelgasten.

Bijlage 2b

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

Hieronder volgen de facultatieve nomen voor indeling in categorie twee van het hotelclassificatieregister als bedoeld in artikel 4, tweede lid.

Hotelkamer

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

Veiligheid en privacy in de kamer

103

Spionnetje in de kamerdeur van alle kamers.

1

104

Extra afsluitmogelijkheden van kamerdeur in alle kamers.

1

106

Gastenkluisje in de kamer of een gastenkluisje elders in het hotel.

1

107

Gastenkluisje in alle kamers.

2

108

Kluis in alle kamers.

3

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 106, 107, of 108 kan slechts eenmaal het hoogste aantal punten worden behaald

 

109

De gast moet in alle kamers de mogelijkheid hebben met een niet-storen signaal aan te geven of de kamer door derden betreden mag worden.

1

Verlichting en elektra in de kamer

203

vrij stopcontact bij het bed goed bereikbaar in alle kamers.

1

204

Bij het bed moet een schakelaar zitten voor de algemene verlichting. Te bedienen vanuit bed, in alle kamers.

3

Afmeting kamers

300

Tweepersoons kamer 17 m2 (geldt voor 90% van de kamers inclusief natte cel en voorportaal).

5

301

Tweepersoons kamer 22 m2 (geldt voor 90% van de kamers inclusief natte cel en voorportaal).

5

302

Tweepersoons kamer 26 m2 (geldt voor 90% van de kamers inclusief natte cel en voorportaal).al.

5

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 300, 301 of 302 kan slechts eenmaal het hoogste aantal punten worden behaald

 

303

25% van de hotelkamers beschikken over een voor gasten toegankelijk balkon in directe verbinding met de kamer.

2

Daglicht in de kamer

402

Niet lichtdoorlatende gordijnen of soortgelijke voorziening om ook overdag te kunnen verduisteren in alle kamers.

2

Luchtbehandeling in de kamer

502

50% van de kamers heeft individueel regelbare airconditioning of enigszins vergelijkbare koelmogelijkheid.

3

503

In alle kamers individueel regelbare airconditioning of enigszins vergelijkbare koelmogelijkheid.

5

 

Wanneer wordt voldaan norm 503 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 502

 
Bed en meubilair in de kamer

602

Extra kussen in alle kamers.

2

603

Bedden met een lengte van tenminste 2 meter lang en tenminste 90 cm breed per persoon in alle kamers.

3

604

Babybed op verzoek.

1

606

Eén fauteuil per logerende gast, die als zitplaats wordt gerekend in alle kamers.

2

608

Een tafel die mede dienst kan doen als schrijftafel en bijpassende stoel of fauteuil (die als een zitplaats/fauteuil wordt gerekend) met voldoende bureauverlichting in alle kamers.

2

609

Salontafel of gelijksoortige voorziening om drankjes e.d. in bereikbaarheid vanuit fauteuil(s) te kunnen plaatsen in alle kamers.

2

610

Mogelijkheid om met 2 personen (schuin) tegenover elkaar te kunnen zitten en/of een maaltijd te gebruiken.

1

612

Passpiegel in alle kamers.

1

Kleding en bagage opbergen in de kamer

700

Kofferrek of soortgelijke voorziening in alle kamers.

1

702

Kapstok (minimaal 2 haken) in alle kamers.

1

703

Broekenpers in alle kamers.

2

704

Strijkplank en strijkbout, met stoomfunctie, op verzoek.

1

705

Strijkplank en strijkbout, met stoomfunctie, in alle kamers

2

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 705 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 704.

 

706

Was- en strijkservice op verzoek met 2 uur retourservice van 08.00 – 20.00 uur

2

Telecommunicatie in de kamer

800

Telefoon met een buitenlijn in alle kamers.

2

801

Aansluiting voor datacommunicatie en ten minste één vrij stopcontact ten behoeve van computer in alle kamers.

3

802

Datacommunicatie; beschikbaarheid van meerdere verbindingen tegelijkertijd (spraak en data) alsmede twee vrije stopcontacten in alle kamers.

4

803

Breedband datacommunicatie; beschikbaarheid van meerdere verbindingen tegelijkertijd (spraak en data) alsmede twee vrije stopcontacten in alle kamers.

5

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 801, 802 of 803 kan slechts eenmaal het hoogste aantal punten worden behaald

 

804

Telefax op verzoek.

1

805

Telefax, in alle kamers.

2

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 805 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 804

 

806

Computer met internetaansluiting op verzoek.

4

807

Computer met internetaansluiting in alle kamers.

5

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 807 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 806

 

808

Antwoordapparaat in alle kamers (voicemail).

1

809

Extra telefoon met buitenlijn in de privé-badgelegenheid van alle kamers.

1

810

Op alle kamers staan minimaal 1 telefoontoestel op de schrijftafel en 1 telefoontoestel in de nabijheid van het bed, beiden met buitenlijn.

1

811

Printer op verzoek.

1

812

Printer in alle kamers

2

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 812 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 811.

 
Audio en video in de kamer

901

Kleuren-tv met afstandsbediening in alle kamers.

3

902

Radiokanalen in de kamer aanwezig.

1

903

Radio met vrije keuze van kanalen in alle kamers.

2

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 903 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 902

 

904

Beschikbaarheid van Pay TV met Mogelijkheid om op verzoek van de gast af te sluiten.

2

905

Extra luidspreker voor radio en/of televisie in de privé-badgelegenheid van alle kamers.

1

906

Videorecorder en/of DVD-speler met afstandsbediening op verzoek.

1

907

Videorecorder en/of DVD-speler met afstandsbediening standaard in alle kamers.

2

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 907 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 906.

 

908

Movie en/of Music on Demand met een ruime keuze in alle kamers

3

909

Televisiescherm in alle badkamers.

2

Gastenartikelen in de kamer

1001

Basis assortiment verzorgingsartikelen (tandpasta, scheergerei e.d.) op verzoek.

1

1002

Uitgebreid assortiment verzorgingsartikelen in alle kamers (naast artikelen als bedoeld in norm 1001, tevens minimaal bodylotion, shampoo/conditioner, luxe zeep).

2

1003

Schoenpoetsmiddelen op verzoek.

1

1004

Schoenpoetsmiddelen in alle kamers.

2

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 1004 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 1003.

 

1005

In alle kamers informatie over de aanvullende hoteldiensten.

1

1006

Welkomstgeschenk in alle kamers.

1

1007

Schrijfgerei en corresspondentiepapier in alle kamers.

1

1008

Paraplu in de kamer of op verzoek.

1

1009

Stekker-adapter op verzoek.

1

Wastafel in de kamer

1106

Washandje of waslapje per logerende gast in alle kamers.

1

1108

Dubbele wastafel in alle tweepersoonskamers en suites.

1

Badgelegenheid in de kamer

1201

Alle kamers hebben privé-badgelegenheid en WC in verbinding met de slaapkamer (onder badgelegenheid wordt verstaan een afgescheiden ruimte, voorzien van een badkuip met handdouche of een douche, met voortdurend beschikbaar warm en koud stromend water, luchtverversing en verlichting).

5

1202

Badmat in privé-badgelegenheid van alle kamers.

1

1204

Haarföhn op verzoek.

1

1205

Haarföhn in alle kamers.

2

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 1205 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 1204.

 

1206

Badjas en badslippers per logerende gast in alle kamers.

3

1207

Uittrekbare waslijn af gelijksoortige voorziening in alle kamers.

1

1208

Separate scheerspiegel in alle kamers.

1

1209

Separate scheerspiegel met ingebouwde verlichting, in alle kamers.

2

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 1209 kunnen niet tevens punten warden behaald met norm 1208

 

1210

Handdoek verwarming in alle kamers

1

1211

Bidet in alle kamers.

3

1212

Gescheiden bad en douche in minimaal 50% van de kamers.

3

1213

Gescheiden bad en douche in alle kamers.

5

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 1213 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 1212.

 

1214

Toilet separaat van badgelegenheid in minimaal 50% van de kamers.

2

1215

Toilet separaat van badgelegenheid op alle kamers.O

4

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 1215 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 1214.

 

1216

Anticondens voorziening door verwarmde badkamerspiegel.

1

1217

Extra badhanddoek boven de basisnorm per persoon standaard in alle kamers.

1

1218

Antislip voorziening in de badkuip.

1

Algemene voorzieningen in het hotel

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

Luchtbehandeling in het hotel

1500

Airconditioning of enigszins vergelijkbare koelmogelijkheid in gemeenschappelijke lokalen.

4

Telecommunicatie in het hotel

1602

Mogelijkheid om op verzoek in het hotel gebruik te maken van een computer met breedband internetaansluiting.

2

Vervoer, toegang, assistentie bereikbaarheid in het hotel

1701

Eigen parkeergelegenheid bij het hotel.

3

1702

Eigen parkeergelegenheid bij het hotel, voldoende voor minimaal 25% van het totale aantal kamers.

4

1703

Eigen parkeergarage bij het hotel.

4

1704

Eigen parkeergarage bij het hotel, voldoende voor minimaal 25% van het totale aantal kamers.

5

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 1701, 1702, 1703 of 1704 kan slechts eenmaal het hoogste aantal punten worden behaald

 

1705

Permanente parkeerassistentie.

2

1706

Bagagetransport op verzoek.

2

1707

Bagagetransport aangeboden.

4

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 1707 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 1706

 

1708

Gasten behoeven om hun kamer te bereiken niet meer dan twee etages trap te lopen.

2

1709

Gasten behoeven om hun kamer te bereiken niet meer dan één etage trap te lopen.

3

1710

95% van de hotelkamers moet door de gast kunnen worden bereikt zonder traplopen.

1

 

Wanneer wordt voldaan aan 1708, 1709 of 1710 kan slechts eenmaal het hoogste aantal punten worden behaald

 

1711

Stop- en los mogelijkheid bij de ingang van het hotel.

2

1712

Eigen shuttleservice, op verzoek of middels dienstregeling.

3

Voorzieningen gehandicapte gasten in het hotel

1800

Entree voor rolstoelgebruikers.

2

1801

Aangepaste algemene WC voor rolstoelgebruikers.

2

1802

Aangepaste kamer voor rolstoelgebruikers.

2

1803

Parkeerplaats met aanduiding gereserveerdvoor rolstoelgebruikers.

2

1804

Kamer geheel aangepast aan de specifieke eisen van rolstoelgebruikers en andere mindervalide gasten.

3

Receptie

1903

Separate receptiebalie.

2

1904

Receptieservice verzekerd door de fysieks aanwezigheid van een receptiebediende van 07.00 uur tot 23.00 uur en fysieke aanwezigheid van een functionaris in of de onmiddellijke nabijheid van het hotel (binnen maximaal 5 minuten na oproep van de gast in het hotel aanwezig) van 23.00 uur tot 07.00 uur in combinatie met een intercomvoorziening (direct contact tussen gast en functionaris).

3

1905

Receptie-en conciërgeservice, 24u/24u geopend en fysiek bemand.

5

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 1905 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 1904.

 

1906

Zit gelegenheid bij de receptie.

1

1907

On-line reserveren van hotelkamers mogelijk met bevestiging.

1

1908

Begeleiding van de gasten naar hun kamer bij check-in.

1

Betalingsservice

2000

Mogelijkheid tot het betalen middels chippen en/of pinnen.

2

2001

Minimaal 2 soorten creditcards worden geaccepteerd.

2

Eten en drinken in het hotel

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

Verkrijgbaarheid ontbijt

2101

Ontbijt-roomservice.

2

2102

Ontbijtbuffet en/of mogelijkheld van geserveerd ontbijt én ontbijt-roomservice.

3

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 2102 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 2101

 
Verkrijgbaarheid dranken

2201

Drankenautomaat in het hotel.

1

2202

Minibar of dranken-roomservice 07.00 uur - 23.00 uur.

2

2203

Minibar en 24u/24u dranken-roomservice.

4

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 2203 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 2202.

 

2204

Ruimte met bedieningdoor personeel in het hotel voor hotel voor het verkrijgen van dranken.

2

2205

Bar met bediening door personeel in het hotel, met internationaal assortiment dranken.

3

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 2205 kunnen met tevens punten worden behaald met norm 2204

 

2206

Koffie-/theevoorziening in alle kamers.

2

Verkrijgbaarheid maaltijden

2300

Voor gasten is er tijdens openingsdagen van het hotel, gedurende minimaal 2 uur een mogelijkheid om in het hotel te lunchen.

2

2301

Voor gasten is er, tijdens openingsdagen van het hotel, gedurende minimaal 3 uur een mogelijkheid om in het hotel te dineren .

4

2302

Voor gasten is er, tijdens openingsdagen van het hotel, een mogelijkheid om in een restaurant in het hotel te lunchen en te dineren.

5

 

Wanneer wordt voldaan aan 2300, 2301 af 2302 kan slechts eenmaal het hoogste aantal punten worden behaald

 

2303

24u/24u maaltijden-roomservice.

4

2304

Op verzoek wordt rekening gehouden met dieetwensen.

1

2305

Op verzoek wordt rekening gehouden met kindermenu.

1

2306

Maaltijden-roomservice van 18.00 uur - 22.00 uur.

3

2307

Warme maaltijden roomservice 24u/24u.

5

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 2307 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 2306

 

2308

Beschikbaarheid van meerdere restaurantconcepten in het hotel zoals bedoeld in 2302.

4

Overige voorzieningen in hotel

2400

Ten minste 2 suites. Een suite is een kamer (inclusief privé-badgelegenheid en eventuele voorruimtes) met een zeer royale en geriefelijks inrichting en een minimals afmeting van 50 m2 .

3

2401

Niet-roken kamers in het hotel beschikbaar.

1

2402

Vestiaire en/of garderobe.

1

2403

Bewaakte vestiaire en/of bewaakte garderobe.

3

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 2403 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 2402.

 

2404

Bagageruimte in het hotel (afgesloten of onder toezicht).

2

2405

Schoenpoetsmachine in het hotel.

1

2406

Mogelijkheid tot aanschaf in het hotel van lectuur en kranten.

1

2407

Verkrijgbaarheid in het hotel van "gift" artikelen.

1

2408

Kapsalon in het hotel.

1

2409

Beschikbaarheid van connecting rooms.

2

Overige services in het hotel

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

2500

Wekservice op verzoek.

1

2501

Turndownservice op verzoek (8 avonds).

2

2502

Turndownservice (iedere avond).

5

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 2502 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 2501

 

2503

Wasserijservice en strijkservice 24u/4u.

3

2504

Stomerjjservice, wasserijservice en strijkservice 24u/24u.

4

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 2504 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 2503

 

2505

Schoenpoetsservice op verzoek.

3

2506

Secretariaatservice van 08.00 - 20.00 uur.

3

2507

Kinderoppasservice.

3

2508

Vervoer-en ticketreserveringen.

1

2509

Reserveren van bijvoorbeeld theater, bioscoop en musea bij de hotel receptie.

1

Ontspanning en recreatie in het hotel

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

2600

Zwembad (buiten) bij het hotel.

3

2601

Zwembad (binnen) in het hotel.

5

2602

Sauna vooralgemeen gebruik in hel hotel.

2

2603

Stoombad voor algemeen gebruik in het hotel.

2

2604

Whirlpool voor algemeen gebruik in tiet hotel.

1

2605

Solarium voor algemeen gebruik in het hotel.

1

2606

Fitnessruimte in het hotel.

2

2607

Beautysalon in het hotel.

4

2608

Terras bij het hotel.

4

2610

Voor kinderen speelkamer in of speeltuin bij het hotel.

1

2611

Tennisbaan bij of tenniszaal in het hotel.

2

2612

Mogelijkheid van huur recreatieartikelen in het hotel.

1

Vergaderingen en banquetes in het hotel

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

2700

Beschikbaarheid van vergaderzaal(zalen) in het hotel.

3

2701

Banquetfaciliteiten in het hotel.

3

2702

Professionele dienstverlening ten behoeve van zaal / banquetfaciliteiten.

2

Bijlage 3a

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

Hieronder volgen de basis normen voor indeling in categorie drie van het hotelclassificatieregister als bedoeld in artikel 5, eerste lid.

Hotelkamer

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

Veiligheid en privacy in de kamer

100

Alle kamers met eigen ingang.

101

Duidelijke aanduiding aan de buitenkant van alle kamers door nummer, naam of letter, etc.

102

Mogelijkheid tot afsluiten van de kamerdeur in alle kamers.

105

Voorzieningen om inkijk te voorkomen (vitrage of soortgelijke voorziening) in alle kamers.

Verlichting en elektra in de kamer

200

Algemene verlichting in alle kamers.

201

Bij de ingang van alle kamers moet een schakelaar zitten voor de verlichting.

202

Verlichting geschikt om bij te lezen in bed, per slaapplaats te bedienen vanuit bed, in alle kamers.

Afmeting kamers

300

Tweepersoons kamer 17 m2 (geldt voor 90% van de kamers inclusief natte deel en voorportaal).

Daglicht in de kamer

400

Tenminste één doorzichtig raam op zichthoogte met daglicht in alle kamers.

401

Overgordijnen of soortgelijke voorziening in alle kamers.

Luchtbehandeling in de kamer

500

In alle kamers een, per kamer individueel regelbare, verwarming.

501

In alle kamers kan of een raam of rooster open of er is een luchtverversingssysteem.

Bed en meubilair in de kamer

600

Bed of bedden naar rato van het aantal slaapplaatsen met matras, kussen en bijbehorend beddengoed in alle kamers.

601

Extra deken (of dekbed) en kussen op verzoek.

604

Babybed op verzoek.

605

Eén zitplaats per logerends gast in alle kamers. Bij gebruik van een kamer door meer dan twee gasten volstaan twee zitplaatsen.

608

Een tafel die mede dienst kan doen als schrijftafelen bijpassende stoel of fauteuil (die als een zitplaats/fauteuil wordt gerekend) met voldoende bureauverlichting in alle kamers.

611

Prullenbak in alle kamers.

612

Passpiegel in alle kamers.

Kleding en bagage opbergen in de kamer

701

Hang-/legkast of een vergelijkbare voorziening voor het opbergen van kleding in alle kamers.

Telecommunicatie in de kamer

800

Telefoon met een buitenlijn in alle kamers .

Audio en video in de kamer

901

Kleuren tv met afstandsbediening in alle kamers.

902

Radiokanalen in de kamer aanwezig.

Gastenartikelen in de kamer

1000

Douche-/badschuim en shampoo in alle kamers.

1005

In alle kamers informatie over de aanvullende hoteldiensten.

Wastafel in de kamer

1100

Wastafel mat warm en koud stromend water en zeep in alle kamers.

1101

Wastafelspiegel in alle kamers.

1102

Plaatsingsmogelijkheid voor toiletartikelen of toilettas in alle kamers.

1103

Wastafelverlichting in alle kamers.

1104

Bij de wastafelspiegel een (scheer)stopcontact in alle kamers.

1105

Eén handdoek en één badhanddoek per persoon in alle kamers.

1107

Een beker of glas per persoon in alle kamers.

Badgelegenheid in de kamer

1201

Alle kamers hebben privé-badgelegenheid en WC in verbinding met de slaapkamer (onder badgelegenheid wordt verstaan een afgescheiden ruimte, voorzien van een badkuip met handdouche of een douche, met voortdurend beschikbaar warm en koud stromend water, luchtverversing en verlichting).

1203

Handgreep voor in-en uitstappen in bad in alle kamers.

1204

Haarföhn op verzoek.

Algemene voorzieningen in het hotel

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

Telecommunicatie in het hotel

1600

Mogelijkheid om op verzoek in het hotel gebruik te maken van een telefoon.

1601

Mogelijkheid om op verzoek in het hotel gebruik te maken van een telefax.

Vervoer, toegang, assistentie, bereikbaarheid in het hotel

1700

Gasten moeten een functionaris van het hotel 24u/24u kunnen bereiken.

1706

Bagagetransport op verzoek.

1708

Gasten behoeven om kamer te bereiken niet meer dan twee etages trap te lopen .

Receptie

1900

Ingecheckte gasten moelen gedurende 24u/24u toegang hebben tot het hotel.

1901

Bij het receptiepersoneel is talenkennis aanwezig.

1903

Separate receptiebalie.

Betalingsservice

2000

Mogelijkheid tot het betalen middels chippen en/of pinnen.

Eten en drinken in het hotel

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

Verkrijgbaarheid ontbijt

2100

Mogelijkheid tot het verkrijgen van een ontbijt.

Verkrijgbaarheid dranken

2200

Dranken in het hotel verkrijgbaar.

Overige voorzieningen in het hotel

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

2401

Niet-roken kamers in het hotel beschikbaar.

Overige services in het hotel

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

2500

Wekservice op verzoek.

Properheid en onderhoud

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

2800

De slaapkamer, het sanitair en de gemeenschappelijke ruimten in het hotel zijn proper.

2801

De slaapkamer, het sanitair en de gemeenschappelijke ruimten in het hotel verkeren in voldoende staat van onderhoud.

Gastvrijheid en gasttevredenheid

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

2900

De gastvrijheid en dienstbaarheid voldoen aan realistische verwachtingen van gasten.

2901

Klachten van gasten worden geregistreerd en correct afgehandeld.

2902

Gasten krijgen op verzoek inzage in de classificatienormen op basis waarvan aan het hotel sterren zijn toegekend.

2903

Gasten krijgen op verzoek bij de receptie een gastenenquêteformulier van het hotel.

Niveau en uitstraling

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

3002

De inrichting en uitstraling van een middenklasse hotel voldoen aan realistische verwachtingen van hotelgasten.

Bijlage 3b

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

Hieronder volgen de facultatieve nomen voor indeling in categorie drie van het hotelclassificatie-register als bedoeld in artikel 5, tweede lid.

Hotelkamer

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

Veiligheid en privacy in de kamer

103

Spionnetje in de kamerdeur van alle kamers.

1

104

Extra afsluitmogelijkheden van kamerdeur in alle kamers .

1

106

Gastenkluisje in de kamer of een gastenkluisje elders in het hotel.

1

107

Gastenkluisje in alle kamers.

2

108

Kluis in alle kamers.

3

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 106, 107 of 108 kan slechts eenmaal het hoogste aantal punten worden behaald

 

109

De gast moet in alle kamers de mogelijkheid hebben met een niet-storen signaal aan te geven of de kamer door derden betreden mag worden.

1

Verlichting en elektra in de kamer

203

Vrij stopcontact bij het bed, goed bereikbaar, in alle kamers.

1

204

Bij het bed moet een schakelaar zitten voor de algemene verlichting, te bedienen vanuit bed, in alle kamers.

3

Afmeting kamers

301

Tweepersoons kamer 22 m2 (geldt voor 90% van de kamers inclusief natte cel en voorportaal).

5

302

Tweepersoons kamer 26 m2 (geldt voor 90% van de kamers inclusief natte cel en voorportaal).

5

 

Wanneer wondt voldaan aan norm 302 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 301

 

303

25% van de hotelkamers beschikken over een voor gasten toegankelijk balkon in directe verbinding met de kamer.

2

Daglicht in de kamer

402

Niet lichtdoorlatende gordijnen of soortgelijke voorziening om ook overdag te kunnen verduisteren in alle kamers.

2

Luchtbehandeling in de kamer

502

50% van de kamers heeft individueel regelbare airconditioning af enigszins vergelijkbare koelmogelijkheid.

3

503

In alle kamers individueel regelbare airconditioning of enigszins vergelijkbare koelmogelijkheid

5

 

Wanneer wordt voldaan norm 503 kunnen niet levens punten worden behaald met norm 502.

 
Bed en meubilair in de kamer

602

Extra kussen in alle kamers.

2

603

Bedden met een lengte van tenminste 2 meter lang en tenminste 90 cm breed per persoon in alle kamers.

3

606

Eén fauteuil per logerende gast, die als zitplaats wordt gerekend in alle kamers.

2

609

Salontafel of gelijksoortige voorziening om drankjes e.d. in bereikbaarheid vanuit fauteuil(s) te kunnen plaatsen in alle kamers.

2

610

Mogelijkheid om met 2 personen (schuin) lagenover elkaar te kunnen zitten en/of een maaltijd te gebruiken.

1

Kleding en bagage opbergen in de kamer

700

Kofferrek of soortgelijke voorzlening in alle kamers.

1

702

Kapstok (minimaal 2 haken) in alle kamers.

1

703

Broekenpers in alle kamers.

2

704

Strijkplank en strijkbout, met stoomfunctie, op verzoek.

1

705

Strijkplank en strijkbout, met stoomfunctie, in alle kamers

2

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 705 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 704.

 

706

Was- en strijkservice op verzoek met 2 uur retourservice van 08.00 – 20.00 uur

2

Telecommunicatie in de kamer

801

Aansluiting voor datacommunicatie en ten minimaal één vrij stopcontact ten behoeve van computer in alle kamers.

3

802

Datacommunicatie; beschikbaarheid van meerdere verbindingen tegelijkertijd (spraak en data) alsmede twee vrije stopcontacten in alle kamers.

4

803

Breedband datacommunicatie; beschikbaarheid van meerdere verbindingen tegelijkertijd (spraak en data) alsmede twee vrije stopcontacten in alle kamers.

5

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 801, 802 of 803 kan slechts eenmaal het hoogste aantal punten worden behaald

 

804

Telefax op verzoek.

1

805

Telefax in alle kamers.

2

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 805 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 804.

 

806

Computer met internetaansluiting op verzoek.

4

807

Computer met internetaansluiting in alle kamers.

5

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 807 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 806.

 

808

Antwoordapparaat in alle kamers (voicemail).

1

809

Extra telefoon met buitenlijn in de privé-badgelegenheid van alle kamers.

1

810

Op alle kamers staan minimaal 1 telefoontoestel op de schrijftafel en 1 telefoontoestel in de nabijheid van het bed, beiden met buitenlijn.

1

811

Printer op verzoek

1

812

Printer in alle kamers

2

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 812 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 811.

 
Audio en video in de kamer

903

Radio met vrije keuze van kanalen in alle kamers.

2

904

Beschikbaarheid van Pay TV met mogelijkheid om op verzoek van de gast af te sluiten.

2

905

Extra luidspreker voor radio en/of televisie in de privé- badgelegenheid van alle kamers.

1

906

Videorecorder en/of DVD speler met afstandsbediening op verzoek.

1

907

Videorecorder en/of DVD-speler met afstandsbediening standaard in alle kamers.

2

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 907 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 906.

 

908

Movie en/of Music on Demand met een ruime keuze in alle kamers

3

909

Televisiescherm in alle badkamers.

2

Gastenartikelen in de kamer

1001

Basis assortiment verzorgingsartikelen (tandpasta, scheergerei e.d.) op verzoek.

1

1002

Uitgebreid assortiment verzorgingsartikelen in alle kamers (naast artikelen als bedoeld in norm 1001, tevens minimaal bodylotion, shampoo/conditioner, luxe zeep).

2

1003

Schoenpoetsmiddelen op verzoek.

1

1004

Schoenpoetsmiddelen in alle kamers.

2

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 1004 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 1003

 

1006

Welkomstgeschenk in alle kamers.

1

1007

Schrijfgerei en correspondentiepapier in alle kamers.

1

1008

Paraplu in de kamer of op verzoek.

1

1009

Stekker-adapter op verzoek.

1

Wastafel in de kamer

1106

Washandje of waslapje per logerende gast in alle kamers.

1

1108

Dubbele wastafel in alle tweepersoonskamers en suites.

1

Badgelegenheid in de kamer

1202

Badmat in privé-badgelegenheid van alle kamers.

1

1205

Haarföhn in alle kamers.

2

1206

Badjas en badslippers per logerende gast in alle kamers.

3

1207

Uittrekbare waslijn of gelijksoortige voorziening in alle kamers.

1

1208

Separate scheerspiegel in alle kamers.

1

1209

Separate scheerspiegel met ingebouwde verlichting, in alle kamers,.

2

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 1209 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 1208

 

1210

Handdoek verwarming in alle kamers.

1

1211

Bidet in alle kamers.

3

1212

Gescheiden bad en douche in minimaal 50% van de kamers.

3

1213

Gescheiden bad en douche in alle kamers.

5

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 1213 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 1212.

 

1214

Toilet separaat van badgelegenheid in minimaal 50% van de kamers.

2

1215

Toilet separaat van badgelegenheid op alle kamers.O

4

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 1215 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 1214.

 

1216

Anticondens voorziening door verwarmde badkamerspiegel.

1

1217

Extra badhanddoek boven de basisnorm per persoon standaard in alle kamers.

1

1218

Antislip voorziening in de badkuip.

1

Algemene voorzieningen in het hotel

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

Luchtbehandeling in het hotel

1500

Airconditioning of enigszins vergelijkbare koelmogelijkheid in gemeenschappelijke lokalen.

4

Telecommunicatie in het hotel

1602

Mogelijkheid om op verzoek in het hotel gebruik te maken van een computer met breedband internetaansluiting.

2

Vervoer, toegang, assistentie, bereikbaarheid in het hotel

1701

Eigen parkeergelegenheid bij het hotel.

3

1702

Eigen parkeergelegenheid bij het hotel, voldoende voor minimaal 25% van het totale aantal kamers.

4

1703

Eigen parkeergarage bij het hotel.

4

1704

Eigen parkeergarage bij het hotel, voldoende voor minimaal 25% van het totale aantal kamers.

5

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 1701, 1702, 1703 of 1704 kan slechts eenmaal het hoogste aantal punten worden behaald

 

1705

Permanente parkeerassistentie.

2

1707

Bagagetransport aangeboden.

4

1709

Gasten behoeven om hun kamer te bereiken niet meer dan één etage trap te lopen.

3

1710

95% van de hotelkamers moet door de gast kunnen worden bereikt zonder traplopen.

4

 

Wanneer wordt voldaan aan 1710 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 1709

 

1711

Stop- en los mogelijkheid bij de ingang van het hotel.

2

1712

Eigen shuttleservice, op verzoek of middels dienstregeling.

3

Voorzieningen gehandicapte gasten in het hotel

1800

Entree toegankelijk voor rolstoelgebruikers.

2

1801

Aangepaste algemene WC voor rolstoelgebruikers.

2

1802

Aangepaste kamer voor rolstoelgebruikers.

2

1803

Parkeerplaats met aanduiding gereserveerd voor rolstoelgebruikers.

2

1804

Kamer geheel aangepast aan de specifieke eisen van rolstoelgebruikers en andere mindervalide gasten.

3

Receptie

1904

Receptieservice verzekerd door de fysieke aanwezigheid van een receptiebediende van 07.00 uur tot 23.00 uur en fysieke aanwezigheid van een functionaris in of in de onmiddellijke nabijheld van het hotel (binnen maximaal 5 minuten na oproep van de gast in het hotel aanwezig) van 23,00 uur tot 07,00 uur in combinatie met een intercomvoorziening (direct contact tussen gast en functionaris).

3

1905

Receptie- en conciergeservice, 24u/24u geopend en fysiek bemand.

5

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 1905 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 1904

 

1906

Zitgelegenheid bij de receptie.

1

1907

On-line reserveren van hotelkamers mogelijk met bevestiging.

1

1908

Begeleiding van de gasten naar hun kamer bij check-in.

1

Betalingsservice

2001

Minimaal 2 soorten creditcards worden geaccepteerd.

2

Eten en drinken in het hotel

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

Verkrijgbaarheid ontbijt

2101

Ontbijt-roomservice.

2

2102

Ontbijtbuffet en/of mogelijkheid van geserveerd ontbijt en ontbijt-roomservice.

3

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 2102 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 2101

 
Verkrijgbaarheid dranken

2201

Drankenautomaat in het hotel.

1

2202

Minibar of dranken-roomservice 07.00 uur - 23.00 uur.

2

2203

Minibar en 24u/24u dranken-roomservice.

4

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 2203 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 2202

 

2204

Ruimte met bediening door personeel in het hotel voor het verkrijgen van dranken.

2

2205

Bar met bediening door personeel in het hotel, met internationaal assortiment dranken.

3

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 2205 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 2204.

 

2206

Koffie-/theevoorziening in alle kamers.

2

Verkrijgbaarheid maaltijden

2300

Voor gasten is er, tijdens openingsdagen van het hotel, gedurende minimaal 2 uur een mogelijkheid om in het hotel te lunchen.

2

2301

Voor gasten is er, tijdens openingsdagen van het hotel, gedurende minimaal 3 uur een mogelijkheid om in het hotel te dineren.

4

2302

Voor gasten is er, tijdens openingsdagen van het hotel, een mogelijkheid om in een restaurant in het hotel te lunchen en te dineren.

5

 

Wanneer wordt voldaan aan 2300, 2305 of 2302 kan slechts eenmaal het hoogste aantal punten worden behaald

 

2303

24u/24u maaltijden-roomservice.

4

2304

Op verzoek wordt rekening gehouden met dieetwensen.

1

2305

Op verzoek wordt rekening gehouden met kindermenu.

1

2306

Maaltijden-roomservice van 18.00 uur - 22.00 uur.

3

2307

Warme maaltijden roomservice 24u/24u.

5

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 2307 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 2306

 

2308

Beschikbaarheid van meerdere restaurantconcepten in het hotel zoals bedoeld in 2302.

4

Overige voorzieningen in het hotel

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

2400

Ten minste 2 suites. Een suite is een kamer (inclusief privé-badgelegenheid en eventuele voorruimtes) met een zeer royale en geriefelijke inrichting en een minimale afmeting van 50 m2

3

2402

Vestiaire en/of garderobe.

1

2403

Bewaakte vestiaire en/of bewaakte garderobe.

3

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 2403 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 2402

 

2404

Bagageruimte in het hotel (afgesloten of onder toezicht).

2

2405

Schoenpoetsmachine in het hotel.

1

2406

Mogelijkheid tot aanschaf in het hotel van lectuur én kranten.

1

2407

Verkrijgbaarheid in het hotel van "gift" artikelen.

1

2408

Kapsalon in het hotel.

1

2409

Beschikbaarheid van connecting rooms.

2

Overige services in het hotel

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

2501

Turndownservice op verzoek (`s avonds).

2

2502

Turndownservice (iedere avond).

5

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 2502 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 2501

 

2503

Wasserijservice en strijkservice 24u/24u.

3

2504

Stomerijservice, wasserijservice en strijkservice 24u/24u.

4

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 2504 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 2503

 

2505

Schoenpoetsservice op verzoek.

3

2506

Secretariaatservice van 08.00 - 20.00 uur.

3

2507

Kinderoppasservice.

3

250%

Vervoer-en ticketreserveringen.

1

2509

Reserveren van bijvoorbeeld theater, bioscoop en musea bij de hotelreceptie.

1

Ontspanning en recreatie in het hotel

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

2600

Zwembad (buiten) bij het hotel.

3

2601

Zwembad (binnen) in het hotel.

5

2602

Sauna voor algemeen gebruik in het hotel.

2

2603

Stoombad voor algemeen gebruik in het hotel.

2

2604

Whirlpool voor algemeen gebruik in het hotel.

1

2605

Solarium voor algemeen gebruik in het hotel.

1

2606

Fitnessruimte in het hotel.

2

2607

Beautysalon in het hotel.

4

2608

Terras bij het hotel.

4

2609

Voor kinderen speelkamer in of speeltuin bij het hotel.

1

2610

Tennisbaan bij of tenniszaal in het hotel.

2

2611

Mogelijkheid van huur recreatieartikelen in het hotel.

1

Vergaderingen en banquetes in het hotel

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

2700

Beschikbaarheid van vergaderzaal(zalen) in het hotel.

3

2701

Banquetfaciliteiten in het hotel.

3

2702

Professionele dienstverlening ten behoeve van zaal/banquetfaciliteiten.

2

Bijlage 4a

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

Hieronder volgen de basisnormen voor indeling in categorie vier van het hotelclassificatie-register als bedoeld in artikel 6, eerste lid.

Hotelkamer

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

Veiligheid en privacy in kamer

100

Alle kamers met eigen ingang.

101

Duidelijke aanduiding aan de buitenkant van alle kamers door nummer, naam of letter, etc

102

Mogelijkheid tot afsluiten van de kamerdeur in alle kamers.

105

Voorzieningen om inkijk te voorkomen (vitrage of soortgelijke voorziening) in alle kamers.

106

Gastenkluisje in de kamer of een gastenkluisje elders in het hotel.

Verlichting en elektra in de kamer

200

Algemene verlichting in alle kamers.

201

Bij de ingang van alle kamers moet een schakelaar zitten voor de verlichting.

202

Verlichting geschikt om bij te lezen in bed, per slaapplaats te bedienen vanuit bed, in alle kamers.

Afmeting kamers

301

Tweepersoons kamer 22 m2 (geldt voor 90% van de kamers inclusief natte cel en voorportaal).

Daglicht in de kamer

400

Tenminste één doorzichtig raam op zichthoogte met daglicht in alle kamers.

401

Overgordijnen of soortgelijke voorziening in alle kamers.

402

Niet lichtdoorlatende gordijnen of soortgelijke voorziening om ook overdag te kunnen verduisteren in alle kamers.

Luchtbehandeling in de kamer

500

In alle kamers een, per kamer individueel regelbare, verwarming.

501

In alle kamers kan of een raam of rooster open of er is een luchtverversingssysteem.

Bed en meubilair in de kamer

600

Bed of bedden naar rato van het aantal slaapplaatsen met matras, kussen en bijbehorend beddengoed in alle kamers.

601

Extra deken (of dekbed) en kussen op verzoek.

602

Extra kussen in alle kamers.

604

Babybed op verzoek.

606

Een fauteuil per logerende gast, die als zitplaats wordt gerekend in alle kamers.

608

Een tafel die mede dienst kan doen als schrijftafel en bijpassende stoel of fauteuil (die als een zitplaats/fauteuil wordt gerekend) met voldoende bureauverlichting in alle kamers.

609

Salontafel of gelijksoortige voorziening om drankjes e.d. in bereikbaarheid vanuit fauteuil(s) te kunnen plaatsen in alle kamers.

611

Prullenbak in alle kamers.

612

Passpiegel in alle kamers.

Kleding en bagage opbergen in de kamer

700

Kofferrek of soortgelijke voorziening in alle kamers.

701

Hang-/legkast of een vergelijkbare voorziening voor het opbergen van kleding in alle kamers.

Telecommunicatie in de kamers

800

Telefoon met een buitenlijn in alle kamers.

801

Aansluiting voor datacommunicatie en ten minste één vrij stopcontact tan behoeve van computer in alle kamers.

Audio en video in de kamer

901

Kleuren tv met afstandsbediening in alle kamers.

902

Radiokanalen in de kamers aanwezig.

Gastenartikelen in de kamer

1000

Douche-/badschuim en shampoo in alle kamers.

1005

In alle kamers informatie over de aanvullende hoteldiensten.

1007

Schrijfgerei en correspondentiepapier in alle kamers.

Wastafel in de kamer

1100

Wastafel met warm en koud stromend water en zeep in alle kamers.

1101

Wastafelspiegel in alle kamers.

1102

Plaatsingsmogelijkheid voor toiletartikelen of toilettas in alle kamers.

1103

Wastafelverlichting in alle kamers.

1104

Bij de wastafelspiegel een (scheer) stopcontact in alle kamers.

1105

Eén handdoek en één badhanddoek per persoon in alle kamers.

1107

Een beker of glas per persoon in alle kamers.

Badgelegenheid in de kamer

1201

Alle kamers hebben privé-badgelegenheid en WC in verbinding met de slaapkamer (onder badgelegenheid wordt verstaan een afgescheiden ruimte, voorzien van een badkuip met handdouche of een douche, met voortdurend beschikbaar warm en koud stromend water, luchtverversing en verlichting).

1202

Handgreep voor in- en uitstappen in bad in alle kamers.

1205

Haarföhn in alle kamers.

Algemene voorzieningen in het hotel

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

Telecommunicatie in het hotel

1600

Mogelijkheid om op verzoek in het hotel gebruik te maken van een telefoon.

1601

Mogelijkheid om op verzoek in het hotel gebruik te maken van een telefax.

1602

Mogelijkheid om op verzoek in het hotel gebruik te maken van een computer met breedband internetaansluiting.

Vervoer, toegang, assistentie, bereikbaarheid in het hotel

1700

Gasten moeten een functionaris van het hotel 24u/24u kunnen bereiken.

1706

Bagagetransport op verzoek.

1709

Gasten behoeven om hun kamer te bereiken niet meer dan één etage trap te lopen.

Receptie

1900

Ingecheckte gasten moeten gedurende 24u/24u toegang hebben tot het hotel.

1901

Bij het receptiepersoneel is talenkennis aanwezig.

1903

Separate receptiebalie.

1904

Receptieservice verzekerd door de fysieks aanwezigheid van een receptiebediende van 07.00 uur tot 23.00 uur en fysieke aanwezigheid van een functionaris in of in de onmiddellijke nabijheid van het hotel (binnen maximaal 5 minuten na oproep van de gast in het hotel aanwezig) van 23.00 uur tot 07.00 uur in combinatie met een intercomvoorziening (direct contact tussen gast en functionaris).

Betalingsservice

2000

Mogelijkheid tot het betalen middels chippen en/of pinnen.

2001

Minimaal 2 soorten creditcards worden geaccepteerd.

Eten drinken in het hotel

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

Verkrijgbaarheid ontbijt

2100

Mogelijkheid tot het verkrijgen van een ontbijt.

2101

Ontbijt-roomservice.

Verkrijgbaarheid dranken

2202

Minibar af dranken-roomservice 07.00 uur - 23.00 uur.

2204

Ruimte met bediening door personeel in het hotel voor het verkrijgen van dranken.

Verkrijgbaarheid maaltijden

2306

Maaltijden-roomservice van 18.00 uur -22.00 uur.

Overige voorzieningen in het hotel

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

2401

Niet-roken kamers in het hotel beschikbaar.

Overige services in hotel

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

2500

Wekservice op verzoek.

2503

Wasserijservice en strijkservice 24u/24u.

Properheid en onderhoud

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

2800

De slaapkamer, het sanitair en de gemeenschappelijke ruimten in het hotel zijn proper.

2801

De slaapkamer, het sanitair en de gemeenschappelijke ruimten in het hotel verkeren in voldoende staat van onderhoud.

Gastvrijheid en gasttevredenheid

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

2900

De gastvrijheid en dienstbaarheid voldoen aan realistische verwachtingen van gasten.

2901

Klachten van gasten worden geregistreerd en correct afgehandeld.

2902

Gasten krijgen op verzoek inzage in de classificatienormen op basis waarvan aan het hotel sterren zijn toegekend.

2903

Gasten krijgen op verzoek bij de receptie een gastenenquêteformuller van het hotel.

Niveau en uitstraling

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

3003

De inrichting en uitstraling van een eersteklas hotel voldoen aan realistische verwachtingen van hotelgasten

Bijlage 4b

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

Hieronder volgen de facultatieve normen voor indeling in categorie vier van het hotelclassificatie-register als bedoeld in artikel 6, tweede lid.

Hotelkamer

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

Veiligheid en privacy in de kamer

103

Spionnetje in de kamerdeur van alle kamers

1

104

Extra afsluitmogelijkheden van kamerdeur in alle kamers.

1

107

Gastenkluisje in alle kamers.

2

108

Kluis in alle kamers.

3

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 106 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 107

 

109

De gast moet in alle kamers de mogelijkheid hebben met een niet-storen signaal aan te geven of de kamer door derden betreden mag worden.

1

Verlichting en elektra in de kamer

203

Vrij stopcontact bij het bed goed bereikbaar, in alle kamers.

1

204

Bij het bed moet een schakelaar zitten voor de algemene verlichting, te bedienen vanuit bed, in alle kamers.

3

Afmeting kamers

302

Tweepersoons kamer 26 m2 (geldt voor 90% van de kamers inclusief natte cel en voorportaal).

5

303

25% van de hotelkamers beschikken over een voor gasten toegankelijk balkon in directe verbinding met de kamer.

2

Luchtbehandeling in de kamer

502

50% van de kamers heeft individueel regelbare airconditioning of enigszins vergelijkbare koelmogelijkheid.

3

503

In alle kamers individueel regelbare airconditioning of enigszins vergelijkbare koelmogelijkheid.

5

 

Wanneer wordt voldaan norm 503 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 502.

 
Bed en meubilair in de kamer

603

Bedden met een lengte van tenminste 2 meter lang en tenminste 90 cm breed per persoon in alle kamers.

3

610

Mogelijkheid om met 2 personen (schuin) tegenover elkaar te kunnen zitten en/of een maaltijd te gebruiken.

1

Kleding en bagage opbergen in de kamer

702

Kapstok (minimaal 2 haken) in alle kamers.

1

703

Broekenpers in alle kamers.

2

704

Strijkplank en strijkbout, met stoomfunctie, op verzoek.

1

705

Strijkplank en strijkbout, met stoomfunctie, in alle kamers

2

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 705 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 704.

 

706

Was- en strijkservice op verzoek met 2 uur retourservice van 08.00 – 20.00 uur

2

Telecommunicatie in de kamer

802

Datacommunicatie beschikbaarheid van meerdere verbindingen tegelijkertijd (spraak en data) alsmede twee vrije stopcontacten in alle kamers.

4

803

Breedband datacommunicatie; beschikbaarheid van meerdere verbindingen tegelijkertijd (spraak en data) alsmede twee vrije stopcontacten in alle kamers.

5

 

Wanneer wordt voldaan norm 803 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 802

 

804

Telefax op verzoek.

1

805

Telefax in alle kamers.

2

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 805 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 804.

 

806

Computer met internetaansluiting op verzoek.

4

807

Computer met internetaansluiting in alle kamers.

5

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 807 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 808.

 

806

Antwoordapparaat in alle kamers (voicemail).

1

807

Extra telefoon met buitenlijn in de privé-badgelegenheid van alle kamers).

1

810

Op alle kamers staan minimaal 1 telefoontoestel op de schrijftafel en 1 telefoontoestel in de nabijheid van het bed, beiden met buitenlijn.

1

811

Printer op verzoek

1

812

Printer in alle kamers

2

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 812 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 811.

 
Audio en video in de kamer

903

Radio met vrije keuze van kanalen in alle kamers.

2

904

Beschikbaarheid van Pay TV met mogelijkheid om op verzoek van de gast at te sluiten.

2

905

Extra luidspreker voor radio en/of televisie in de privé-badgelegenheid van alle kamers.

1

906

Videorecorder en/of DVD speler met aftandsbediening op verzoek.

1

907

Videorecorder en/of DVD-speler met afstandsbediening standaard in alle kamers.

2

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 907 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 906.

 

908

Movie en/of Music on Demand met een ruime keuze in alle kamers

3

909

Televisiescherm in alle badkamers.

2

Gastenartikelen in de kamer

1001

Basis assortiment verzorgings artikelen (tandpasta, scheergerei e.d.) op verzoek.

1

1002

Uitgebreid assortiment verzorgingsartikelen in alle kamers (naast artikelen als bedoeld in norm 1001, tevens minimaal bodylotion, shampoo/conditioner luxe zeep).

2

1003

Schoenpoetsmiddelen op verzoek.

1

1004

Schoenpoetsmiddelen in alle kamers.

2

 

Wanner wordt voldaan aan norm 1004 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 1003

 

1006

Welkomstgeschenk in alle kamers.

1

1008

Paraplu in de kamer of op verzoek.

1

1009

Stekker-adapter op verzoek.

1

Wastafel in de kamer

1106

Washandje of waslapje per logerende gast in alle kamers.

1

1108

Dubbels wastafel in alle tweepersoonskamer en suites.

1

Badgelegenheid in de kamer

1202

Badmat in privé-badgelegenheid van alle kamers.

1

1206

Badjas en badslippers per logerends gast in alle kamers.

3

1207

Uittrekbare waslijn of gelijksoortige voorziening in alle kamers.

1

1208

Separate scheerspiegel in alle kamers

1

1209

Separate scheerspiegel met ingebouwde verlichting in alle kamers.

2

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 1209 kunnen niet levens punten worden behaald met norm 1208

 

1210

Handdoek verwarming in all kamers.

1

1211

Bidet in alle kamers.

3

1212

Gescheiden bad en douche in minimaal 50% van de kamers.

3

1213

Gescheiden bad en douche in alle kamers.

5

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 1213 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 1212.

 

1214

Toilet separaat van badgelegenheid in minimaal 50% van de kamers.

2

1215

Toilet separaat van badgelegenheid op alle kamers.O

4

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 1215 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 1214.

 

1216

Anticondens voorziening door verwarmde badkamerspiegel.

1

1217

Extra badhanddoek boven de basisnorm per persoon standaard in alle kamers.

1

1218

Antislip voorziening in de badkuip.

1

Algemene voorzieningen in het hotel

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

Luchtbehandeling in het hotel

1500

Airconditioning of enigszins vergelijkbare koelmogelijkheid in gemeenschappellijke lokalen

4

Vervoer, toegang, assistentie, bereikbaarheid in het hotel

1701

Eigen parkeergelegenheid bij het hotel.

3

1702

Eigen parkeergelegenheid bij het hotel, voldoende voor minimaal 25% van het totale aantal kamers.

4

1703

Eigen parkeergarage bij het hotel.

4

1704

Eigen parkeergarage bij het hotel, voldoende voor minimaal 25% van het totale aantal kamers.

5

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 1701, 1702, 1703 of 1704 kan slechts eenmaal het hoogste aantal punten worden behaald.

 

1705

Permanents parkeerassistentie.

2

1707

Bagagetransport aangeboden.

4

1710

95% van de hotelkamers moet door de gast kunnen worden bereikt zonder traplopen

4

1711

Stop- en los mogelijkheid bij de ingang van het hotel.

2

1712

Eigen sluitservice, op verzoek of middels dienstregeling

3

Voorzieningen gehandicapte gasten in het hotel

1800

Entree toegankelijk voor rolstoelgebruikers.

2

1801

Aangepaste algemene wc voor rolstoelgebruikers.

2

1802

Aangepaste kamer voor rolstoelgebruikers.

2

1803

Parkeerplaats met aanduiding gereserveerd voor rolstoelgebruikers.

2

1804

Kamer geheel aangepast aan de specifieke eisen van rolstoelgebruikers en andere mindervalide gasten.

3

Receptie

1905

Receptie en conciergeservice, 24u/24u geopend en fysiek bemand.

5

1906

Zitgelegenheid bij de receptie.

1

1907

On-line reserveren van hotelkamers mogelijk met bevestiging.

1

1908

Begeleiding van de gasten naar hun kamer bij check-in.

1

Eten en drinken in het hotel

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

Verkrijgbaarheid ontbijt

2102

Ontbijtbuffet en/of mogelijkheld van geserveerd ontbijt én ontbijt-roomservice.

3

Verkrijgbaarheid dranken

2201

Drankenautomaat in het hotel.

1

2203

Minibar en 24u/24u dranken roomservice

4

2205

Bar met bediening door personeel in het hotel, met internationaal assortiment dranken.

3

2206

Koffie-theevoorziening in alle kamers.

2

Verkrijgbaarheid maaltijden

2300

Voor gasten is er, tijdens openingsdagen van het hotel, gedurende minimaal 2 uur een mogelijkheid om in het hotel te lunchen.

2

2301

Voor gasten is er, tijdens openingsdagen van het hotel, gedurende minimaal 3 uur een mogelijkheid om in het hotel to dineren.

4

2302

Voor gasten is er, tijdens openingsdagen van het hotel, een mogelijkheid om in een restaurant in het hotel te lunchen te dineren.

5

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 2300, 2301 of 2302 kan slechts eenmaal hethoogste aantal punten worden behaald.

 

2303

24u/24u maaltijden-roomservice.

4

2304

Op verzoek wordt rekening gehouden met dieetwensen.

1

2305

Op verzoek wordt rekening gehouden met kindermenu.

1

2307

Warme maaltijden roomservice 24u/24u.

5

2308

Beschikbaarheid van meerdere restaurantconcepten in het hotel zoals bedoeld in 2302.

4

Overige voorzieningen in het hotel

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

2400

Ten minste 2 suites. Een suite is een kamer (inclusief privé-badgelegenheid en eventuele voorruimtes) met een zeer royale en geriefelijke inrichting en een minimale afmeting van 50 m2.

3

2402

Vestiaire en/of garderobe.

1

2403

Bewaakte vestiaire en/of bewaakte garderobe.

3

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 2403 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 2402.

 

2404

Bagageruimte in het hotel (afgesloten of ander toezicht).

2

2405

Schoenpoetsmachine in het hotel.

4

2406

Mogelijkheid tot aanschaf in het hotel van lectuur in kranten.

1

2407

Verkrijgbaarheid in het hotel van “gift” artikelen.

1

2408

Kapsalon in het hotel.

1

2409

Beschikbaarheid van connecting rooms.

2

Overige services in het hotel

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

2504

Turndownservice op verzoek ('s avonds).

2

2502

Turndownservice (iedere avond).

5

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 2402 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 2501.

 

2504

Stomerijservice, wasserijservice en strijkservice 24u/24u.

4

2505

Schoenpoetsservice op verzoek.

3

2506

Secretariaatservice van 08.00–20.00 uur.

3

2507

Kinderoppasservice.

3

2508

Vervoer- en ticketreserveringen.

1

2509

Reserveren van bijvoorbeeld theater, bioscoop en musea bij de hotelreceptie.

1

Ontspanning en recreatie in het hotel

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

2600

Zwembad (buiten) bij het hotel

3

2601

Zwembad (binnen) in het hotel.

5

2602

Sauna voor algemeen gebruik in het hotel.

2

2603

Stoombad voor algemeen gebruik in het hotel.

2

2604

Whirlpool voor algemeen gebrulk in het hotel.

1

2605

Solarium voor algemeen gebruik in het hotel.

1

2606

Fitnessruimte in het hotel.

2

2607

Beautysalon in het hotel.

4

2608

Terras bij het hotel.

4

2610

Voor kinderen speelkamer in of speeltuin bij het hotel.

1

2611

Tennisbaan bij of tenniszaal in het hotel.

2

2612

Mogelijkheid van huur recreatieartikelen in het hotel.

1

Vergaderingen en banquets in het hotel

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

2700

Beschikbaarheid van vergaderzaal (zalen) in het hotel.

3

2701

Banquetfaciliteiten in het hotel.

3

2702

Professionele dienstverlening ten behoeve van zaal/banquetfaciliteiten.

2

Bijlage 5a

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

Hieronder volgen basisnormen voor indeling in categorie vijf van het hotelclassificatieregister als bedoeld in artikel 7, eerste lid.

Hotelkamer

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

Veiligheid en privacy in de kamer

100

Alle kamers met eigen ingang.

101

Duidelijke aanduiding aan de buitenkant van alle kamers door nummer, naam of letter, etc.

102

Mogelijkheid tot afsluiten van de kamerdeur in alle kamers.

103

Spionnetje in de kamerdeur van alle kamers.

105

Voorzieningen om inkijk te voorkomen (vitrage of soortgelijke voorziening) in alle kamers.

107

Gastenkluisje in alle kamers.

109

De gast moet in alle kamers de mogelijkheid hebben met een niet-storen signaal aan te geven of de kamer door derden betreden mag worden.

Verlichting en elektra in de kamer

200

Algemene verlichting in alle kamers.

201

Bij de ingang van alle kamers moet een schakelaar zitten voor de verlichting.

202

Verlichting geschikt om bij te lezen in bed, per slaapplaats te bedienen vanuit bed, in alle kamers.

203

Vrij stopcontact bij het bed, goed bereikbaar, in alle kamers.

204

Bij het bed moet een schakelaar zitten voor de algemene verlichting, te bedienen vanuit bed, in alle kamers.

Afmeting kamers

302

Tweepersoons kamer 26 m2 (geldt voor 90% van de kamers inclusief natte cel en voorportaal).

Daglicht in de kamer

400

Tenminste één doorzichtig raam op zichthoogte met daglicht in alle kamers.

401

Overgordijnen of soortgelijke voorziening in alle kamers.

402

Niet lichtdoorlatende gordijnen of soortgelijke voorziening om ook overdag te kunnen verduisteren in alle kamers.

Luchtbehandeling in de kamer

500

In alle kamers een, per kamer individueel regelbare, verwarming.

501

In alle kamers kan of een raam of rooster open of er is een luchtverversing systeem.

502

In alle kamers individueel regelbare airconditioning of enigszins vergelijkbare koelmogelijkheid.

Bed en meubilair in de kamer

600

Bed of bedden naar rato van het aantal slaapplaatsen met matras, kussen en bijbehorend beddengoed in alle kamers.

601

Extra deken (of dekbed) en kussen op verzoek.

602

Extra kussen in alle kamers.

604

Babybed op verzoek.

606

Eén fauteuil per logerende gast, die als zitplaats wordt gerekend in alle kamers.

608

Een tafel die mede dienst kan doen als schrijftafel en bijpassende stoel of fauteuil (die als een zitplaats/fauteuil wordt gerekend) met voldoende bureauverlichting in alle kamers.

609

Salontafel of gelijksoortige voorziening om drankjes ed. in bereikbaarheid vanuit fauteuil(s) te kunnen plaatsen in alle kamers.

610

Mogelijkheid om met 2 personen(schuin) tegenover elkaar te kunnen zitten en/of een maaltijd te gebruiken.

611

Prullenbak in alle kamers.

612

Passpiegel in alle kamers.

Kleding en bagage opbergen in de kamer

700

Kofferrek of soortgelijke voorziening in alle kamers.

701

Hang-/legkast of een vergelijkbare voorziening voor het opbergen van kleding in alle kamers.

Telecommunicatie in de kamer

801

Aansluiting voor datacommunicatie en ten minste één vrij stopcontact ten behoeve van computer in alle kamers.

810

Op alle kamers staan minimaal 1 telefoontoestel op de schrijftafel en 1 telefoontoestel in de nabijheid van het bed, beiden met buitenlijn.

Audio en video in de kamer

901

Kleuren tv met afstandsbediening in alle kamers.

902

Radiokanalen in de kamer aanwezig.

Gastenartikelen in de kamer

1000

Douche-/badschuim en shampoo in alle kamers.

1001

Basis assortiment verzorgings artikelen (tandpasta, scheergerei e.d.) op verzoek.

1002

Uitgebreid assortiment verzorgings artikelen in alle kamers (naast artikelen als bedoeld in norm 1001 tevens minimaal bodylotion, shampoo/conditioner, luxe zeep).

1004

Schoenpoetsmiddelen in alle kamers.

1005

In alle kamers informatie over de aanvullende hoteldiensten.

1007

Schrijfgerei en correspondentiepapier in alle kamers.

1009

Stekker-adapter op verzoek.

Wastafel in de kamer

1100

Wastafel met warm en koud stromend water en zeep in alle kamers.

1101

Wastafelspiegel in alle kamers.

1102

Plaatsingsmogelijkheid voor toiletartikelen of toilettas in alle kamers.

1103

Wastafelverlichting in alle kamers.

1104

Bij de wastafelspiegel een (scheer) stopcontact in alle kamers.

1105

Eén handdoek en één badhanddoek per person in alle kamers.

1106

Washandje of waslapje per logerende gast: in alle kamers.

1107

Een beker of glas per persoon in alle kamers.

Badgelegenheid in de kamer

1201

Alle kamers hebben privé-badgelegenheid en WC in verbinding met de slaapkamer (onder badgelegenheid wordt verstaan een afgescheiden ruimte, voorzien van een badkuip met handdouche of een douche, met voortdurend beschikbaar warm en koud stromend water, luchtverversing en verlichting).

1202

Badmat in privé-badgelegenheid van alle kamers.

1203

Handgreepvoor in- en uitstappen in bad in alle kamers.

1205

Haarföhn in alle kamers.

1206

Badjas en badslippers per logerende gast in alle kamers.

1218

Antislip voorziening in de badkuip.

Algemene voorzieningen in het hotel

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

Telecommunicatie in het hotel

1600

Mogelijkheid om op verzoek in het hotel gebruik te maken van een telefoon.

1601

Mogelijkheid om op verzoek in het hotel gebruik te maken van een telefax.

1602

Mogelijkheid om op verzoek in het hotel gebruik te maken van een computer met breedband internetaansluiting.

Vervoer, toegang, assistentie, bereikbaarheid in het hotel

1700

Gasten moeten een functionaris van het hotel 24u/24u kunnen bereiken.

1705

Permanente parkeerassistentie.

1707

Bagagetransport aangeboden.

1710

95% van de hotelkamersmoet door de gast kunnen worden bereikt zonder traptopen.

Voorzieningen gehandicapte gasten in het hotel

1800

Entree toegankelijk voor rolstoelgebruikers.

1801

Aangepaste algemene WC voor rolstoelgebruikers.

1802

Aangepaste kamer voor rolstoelgebruikers.

Receptie

1900

Ingecheckte gasten moeten gedurende 24u/24u toegang hebben tot het hotel.

1901

Bij het receptiepersoneel is talenkennis aanwezig.

1903

Separate receptiebalie.

1905

Receptie-en conciergeservice, 24u/24u geopend en fysiek bemand.

1906

Zitgelegenheid bij de receptie.

Betalingsservice

2000

Mogelijkheid tot het betalen middels chippen en/of pinnen.

2100

Minimaal 2 soorten creditcards worden geaccepteerd.

Eten en drinken in hel hotel

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

Verkrijgbaarheid ontbijt

2100

Ontbijtbuffet en/of mogelijkheid van geserveerd ontbijt in ontbijt-roomservice.

Verkrijgbaarheid dranken

2203

Minibar en 24u/24u dranken-roomservice.

2205

Bar met bediening door personeel in het hotel, met internationaal assortiment dranken.

Verkrijgbaarheid maaltijden

2302

Voor gasten is er, tijdens openingsdagen van het hotel, een mogelijkheid om in een restaurant in het hotel te lunchen en te dineren.

2303

24u/24u maaltijden-roomservice.

Overige voorzieningen in het hotel

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

2400

Ten minste 2 suites. Een suite is een kamer (inclusief privé-badgelegenheid en eventuele voorruimtes) met een zeer royale en geriefelijke inrichtingen een minimale afmeting van 50 m2.

2401

Niet-roken kamers in het hotel beschikbaar.

2402

Vestiaire en/of garderobe.

2403

Bagageruimte in het hotel (afgesloten of onder toezicht).

Overige services in het hotel

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

2500

Wekservice op verzoek.

2501

Turndownservice op verzoek ('s avonds).

2502

Turndownservice (iedere avond)

2504

Stomerijservice, wasserijservice en strijkservice 24u/24u.

2508

Vervoer- en ticketreserveringen op verzoek.

2509

Reserveren van bijvoorbeeld theater, bioscoop en musea bij de hotelreceptie.

Properheid en onderhoud

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

2800

De slaapkamer, het sanitair en de gemeenschappelijke ruimten in het hotel zijn proper.

2801

De slaapkamer, het sanitair en de gemeenschappelijke ruimten in het hotel verkeren in voldoende staat van onderhoud.

Gastvrijheid en gasttevredenheid

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

2900

De gastvrijheid en dienstbaarheid voldoen aan realistische verwachtingen van gasten.

2901

Klachten van gasten worden geregistreerd en correct afgehandeld.

2902

Gasten krijgen op verzoek inzage in de classificatienormen op basis waarvan aan het hotel sterren zijn toegekend.

2903

Gasten krijgen op verzoek bij de receptie een gastenenquêteformulier van het hotel.

Niveau en uitstraling

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

3004

De inrichting en uitstraling van een luxe hotel voldoen aan realistische verwachtingen van hotelgasten.

3100

De service en dienstverlening van een luxe hotel voldoen volgens de mystery check aan realistische verwachtingen van hotelgasten.

Bijlage 5b

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

Hieronder volgen de facultatieve nomen voor indeling in de categorie vijf van het hotelclassificatie-register als bedoeld in artikel 7, tweede lid.

Hotelkamer

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

Veiligheid en privacy in de kamer

104

Extra afsluitmogelijkheden van kamerdeur in alle kamers.

1

108

Kluis in alle kamers.

3

303

25% van de hotelkamers beschikken over een voor gasten toegankelijk balkon in directe verbinding met de kamer.

2

Bed en meubilair in de kamer

603

Bedden met een lengte van tenminste 2 meter lang en tenminste 90 cm breed per persoon in alle kamers.

3

Kleding en bagage opbergen in de kamer

702

Kapstok (minimaal 2 haken) in alle kamers.

1

703

Broekenpers in alle kamers.

2

704

Strijkplank en strijkbout, met stoomfunctie, op verzoek

1

705

Strijkplank en strijkbout, met stoomfunctie, in alle kamers

2

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 705 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 704.

 

706

Was- en strijkservice op verzoek met 2 uur retourservice van 08.00 – 20.00 uur

2

Telecommunicatie in de kamer

802

Datacommunicatie; beschikbaarheid van meerdere verbindingen tegelijkertijd (spraak en data) alsmede twee vrije stopcontacten in alle kamers.

4

803

Breedband datacommunicatie; beschikbaarheid van meerdere verbindingen tegelijkertijd (spraak en data) alsmede twee vrije stopcontacten in alle kamers.

5

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 803 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 802

 

804

Telefax op verzoek.

1

805

Telefax in alle kamers.

2

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 805 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 804

 

806

Computer met internetaansluiting op verzoek.

4

807

Computer met internetaansluiting in alle kamers

5

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 807 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 806

 

808

Antwoordapparaat in alle kamers (voicemail).

1

809

Extra telefoon met buitenlijn in de privé-badgelegenheid van alle kamers.

1

811

Printer op verzoek

1

812

Printer in alle kamers

2

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 812 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 811.

 
Audio en video in de kamer

903

Radio met vrije keuze van kanalen in alle kamers.

2

904

Beschikbaarheid van Pay TV met mogelijkheid om op verzoek van de gast af te sluiten.

2

905

Extra luidsprekervoor radio en/of televisie in de privé-badgelegenheid van alle kamers.

1

906

Videorecorder en/of DVD-speler met afstandsbediening op verzoek.

1

907

Videorecorder en/of DVD-speler met afstandsbediening standaard in alle kamers.

2

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 907 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 906.

 

908

Movie en/of Music on Demand met een ruime keuze in alle kamers

3

909

Televisiescherm in alle badkamers.

2

Gastenartikelen in de kamer

1006

Welkomstgeschenk in alle kamers.

1

1008

Paraplu in de kamer of op verzoek.

1

Wastafel in de kamer

1108

Dubbele wastafel in alle tweepersoonskamers en suites.

1

Badgelegenheid in de kamer

1207

Uittrekbare waslijn of gelijksoortige voorziening in alle kamers.

1

1208

Separate scheerspiegel in alle kamers.

1

1209

Separate scheerspiegel met ingebouwde verlichting, in alle kamers.

2

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 1209 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 1208.

 

1210

Handdoek verwarming in alle kamers.

1

1211

Bidet in alle kamers.

3

1212

Gescheiden bad en douche in minimaal 50% van de kamers.

3

1213

Gescheiden bad en douche in alle kamers.

5

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 1213 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 1212.

 

1214

Toilet separaat van badgelegenheid in minimaal 50% van de kamers.

2

1215

Toilet separaat van badgelegenheid op alle kamers.O

4

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 1215 kunnen niet tevens punten worden behaald met norm 1214.

 

1216

Anticondens voorziening door verwarmde badkamerspiegel.

1

1217

Extra badhanddoek boven de basisnorm per persoon standaard in alle kamers.

1

Algemene voorzieningen in het hotel

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

Luchtbehandeling in het hotel

1500

Airconditioning of enigszins vergelijkbare koelmogelijkheid in gemeenschappelijke lokalen.

4

Vervoer, toegang, assistentie, bereikbaarheid in het hotel

1701

Eigen parkeergelegenheid bij het hotel.

3

1702

Eigen parkeergelegenheid bij het hotel, voldoende voor minimaal 25% van het totale aantal kamers.

4

1703

Eigen parkeergarage bij het hotel.

4

1704

Eigen parkeergarage bij het hotel, voldoende voor minimaal 25% van het totale aantal kamers.

5

 

Wanneer wordt voldaan aan norm 1701, 7702, 7703 of 1704 kan slechts eenmaal het hoogste aantal punten worden behaald

 

1711

Stop- en los mogelijkheid bij de ingang van het hotel.

2

1712

Eigen shuttleservice, op verzoek of middels dienstregeling.

3

Voorzieningen gehandicapte gasten in het hotel

1803

Parkeerplaats met aanduiding gereserveerd voor rolstoelgebruikers.

2

1804

Kamer geheel aangepast aan de specifieke eisen van rolstoelgebruikers en andere mindervalide gasten.

3

Receptie

1907

On-line reserveren van hotelkamers mogelijk met bevestiging.

1

1908

Begeleiding van de gasten naar hun kamer bij check-in.

1

Eten en drinken in het hotel

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

Verkrijgbaarheid dranken

2201

Drankenautomaat in het hotel.

1

1

2208

Koffie-/theevoorziening in alle kamers

2

2

Verkrijgbaarheid maaltijden

2304

Op verzoek wordt rekening gehouden met dieetwensen.

1

2305

Op verzoek wordt rekening gehouden met kindermenu.

1

2307

Warme maaltijden roomservice 24u/24u.

5

2308

Beschikbaarheid van meerdere restaurantconcepten in het hotel zoals bedoeld in 2302.

4

Overige voorzieningen in het hotel

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

2403

Bewaakte vestiaire en/of bewaakte garderobe.

3

2405

Schoenpoetsmachine in het hotel.

1

2405

Mogelijkheid tot aanschaf in het hotel van lectuur en kranten.

1

2407

Verkrijgbaarheid in het hotel van “gift” artikelen.

1

2408

Kapsalon in het hotel.

1

2409

Beschikbaarheid van connecting rooms.

2

Overige services in het hotel

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

2505

Schoenpoetsservice op verzoek.

3

2506

Secretariaatservice van 08.00–20.00 uur.

3

2507

Kinderoppasservice.

3

Ontspanning en recreatie in het hotel

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

2600

Zwembad (buiten) bij het hotel.

3

2601

Zwembad (binnen) in het hotel.

5

2602

Sauna voor algemeen gebruik in het hotel.

2

2603

Stoombad voor algemeen gebruik in het hotel.

2

2604

Whirlpool voor algemeen gebruik in het hotel.

1

2605

Solarium voor algemeen gebruik in het hotel.

1

2606

Fitnessruimte in het hotel.

2

2607

Beautysalon in het hotel.

4

2608

Terras bij het hotel.

4

2610

Voor kinderen speelkamer in of speeltuin bij het hotel.

1

2611

Tennisbaan bij of tenniszaal in het hotel.

2

2612

Mogelijkheld van huur recreatieartikelen in het hotel.

1

Vergaderingen en banquetes in het hotel

[Regeling vervallen per 01-01-2015]

2700

Beschikbaarheid van vergaderzaal(zalen) in het hotel.

3

3

2701

Banquetfaciliteiten in het hotel.

3

3

2702

Professionele dienstverlening ten behoeve van zaal/banquetfaciliteiten.

2

 
Naar boven