De computer is nodig bij:
-
1.1 Het cse Frans voor de basisberoepsgerichte leerweg Evenals in 2003 zal het centraal
examen Frans voor de basisberoepsgerichte leerweg de examenvorm kennen die wordt aangeduid
als DigiTaaltoets. Een computer is nodig voor de afname van het examen en er is geen
papieren versie van de examenopgaven.
-
1.2 Het cse Dans en Drama voor de gemengde en de theoretische leerweg
Voor de vakken Dans en Drama wordt het uitgangsmateriaal voor de centrale examens
in het examenjaar 2004 aangeboden op een CD-rom. Er is een computernodig voor de afname
van het examen. De afname zal vergelijkbaar zijn met die van 2003.
-
1.3 Het cpe in de basisberoepsgerichte leerweg; ” de cie voor de kaderberoepsgerichte
leerweg in principe bij alle beroepsgerichte programma’s Voor de beroepsgerichte programma’s
(afdelingsprogramma’s en intrasectorale programma’s) in het vmbo, is in het examenjaar
2004 sprake van ict-toepassingen:
Een gedeelte van de eindtermen die in het cpe BB en de cie KB worden getoetst heeft
betrekking op ict.
De CEVO streeft er naar bij de praktische examens voor de beroepsgerichte programma’s
(cpe BB en cie KB) waar dat zinvol en functioneel is, één of meer opdrachten met de
computer te laten uitvoeren.
Het aantal benodigde computers wordt bepaald door het aantal kandidaten dat de school
gelijktijdig wil examineren.
Bij de meeste beroepsgerichte programma’s werd de computer in 2003 reeds gebruikt
bij één of meer onderdelen van het cpe BB en/of de cie KB. Voor 2004 wordt deze lijn
voortgezet.
De verwachting is dat de computer bij alle beroepsgerichte programma’s gebruikt wordt
in het cpe BB 2004 en/of de cie KB 2004.
Alleen verzorging, zorg-en-welzijnbreed en de vakrichtingen in de sector landbouw
kenden in 2003 nog geen ict-opdrachten. Daar komt in 2004 verandering in.
Als de er voor de ict-opdrachten in de praktische examens van de laatstgenoemde vakken
geen alternatief (zonder ict) is, komen voorbeeldopgaven beschikbaar via www.vmboexamengids.nl.
In de meeste gevallen gaat het daarbij om standaardprogrammatuur, zoals een tekstverwerker
en/of een spreadsheet. Andere toepassingsmogelijkheden zijn een beheersautomatiseringssysteem,
een CAD-programma, presentatieprogrammatuur en bestaande CD-rom’s waarop informatie
kan worden gezocht.
De te gebruiken computerprogramma’s zijn principe ook in gebruik tijdens de reguliere
lessen in het desbetreffende beroepsgerichte programma.