Bijlage C. Modelformulieren
C1. Vaststelling aanspraak reisdocument voor vreemdelingen
C2. Verklaring vermissing reisdocument
C3. Kennisgeving uitreiking, onttrekking reisdocument, bijschrijving/verwijdering
bijschrijving
C4. Melding gevonden reisdocument
C5. Melding onregelmatigheid reisdocument
C6. Melding beslissing signalering
C7. Melding vermist of van rechtswege vervallen reisdocument
C8. Spoedbestelling aanvraagformulieren
C9. Melding ontvangst verkeerde of beschadigde zending reisdocumenten
C10. Geleideformulier terugzenden reisdocumenten
C11. Bestelopdracht blanco nooddocumenten
C12. Kwartaalverantwoording nooddocumenten
Bijlage D. Foutafhandelingsprocedures
In deze bijlage zijn de procedures weergegeven die moeten worden gevolgd indien een
aangekondigde zending gepersonaliseerde reisdocumenten niet op het afgesproken tijdstip
arriveert, de ontvangen zending beschadigd is, afwijkingen vertoont of indien bij
controle van de zending documenten ontbreken.
De foutafhandelingsprocedures zijn beschreven voor:
-
1. Nederland (Gemeenten en Ministerie van Buitenlandse Zaken te Den Haag)
-
2. Buitenland (Nederlandse posten)
-
3. Nederlandse Antillen en Aruba (Autoriteiten in de Nederlandse Antillen en Aruba)
Opmerkingen vooraf
Hoewel de beschreven problemen naar verwachting zelden zullen optreden, is er toch
voor gekozen om in deze bijlage alle denkbare problemen die zich bij de aflevering
zouden kunnen voordoen, in detail te beschrijven.
Voor uitgevende instanties is vooral van belang de volgende zaken in het oog te houden:
-
— De zending moet op tijd zijn
U hebt documenten aangevraagd en verwacht die, volgens het bekende afleverpatroon,
op een bepaalde dag en tijd. Indien de zending niet op het verwachte moment arriveert
kunt u navraag doen bij Sdu Identification (zie de beschrijving bij I).
-
— De zending moet voor u bestemd en onbeschadigd zijn
Bij het in ontvangst nemen van een zending reisdocumenten controleert u altijd of
de zending voor u bestemd is en of de verpakking beschadigd is.
Is dit laatste het geval dan stelt u in het bijzijn van de besteller vast of ook de
inhoud van de zending beschadigd is en of eventueel documenten ontbreken (zie de beschrijving
bij III).
-
— De zending moet de juiste documenten bevatten
Nadat u de zending in ontvangst hebt genomen controleert u de inhoud ervan. Zijn er
onjuistheden dan informeert u Sdu Identification (zie de beschrijving bij II).
Voor de Nederlandse vertegenwoordigingen in het buitenland zijn de procedures op een
aantal punten afwijkend, zie de detailbeschrijving.
1. Foutafhandelingsprocedures Nederland
In deze bijlage zijn de procedures weergegeven die moeten worden gevolgd indien een
aangekondigde zending niet op het afgesproken tijdstip arriveert, de ontvangen zending
beschadigd is, afwijkingen vertoont of indien bij controle van de zending documenten
ontbreken. Er worden vijf hoofdfouten onderscheiden, waarvan er een tweetal nog nader
onderverdeeld zijn. De foutsituaties worden onderstaand beschreven. Per foutsituatie
wordt vervolgens per pagina schematisch aangegeven hoe gehandeld dient te worden.
I. De aangekondigde zending wordt niet op het afgesproken tijdstip ontvangen
Hiervan is sprake indien een uitgiftelocatie een aangekondigde zending niet op het
met de distributeur afgesproken tijdstip ontvangt. De procedure die gevolgd dient
te worden, is weergegeven in schema I.
II. De ontvangen zending bevat een andere inhoud dan aangekondigd
Dit is het geval indien de inhoud van de zending niet overeenkomt met de op de verzendbrief
vermelde inhoud of met hetgeen in de elektronische vooraankondiging van de producent
staat vermeld. De volgende situaties worden onderscheiden:
-
1. de zending bevat niet alle aangekondigde documenten (er ontbreken dus documenten)
In dit geval dient de procedure, vermeld in schema II 1, te worden gevolgd.
-
2. de zending bevat (ook) andere documenten dan aangekondigd (het pakket bevat documenten die niet voor de uitgiftelocatie
zijn bestemd; het kan zijn dat bijvoorbeeld het adresetiket op het pakket niet juist
was, dat er niet voor de uitgiftelocatie bedoelde colli in het pakket zitten of dat
er zich niet voor de uitgiftelocatie bedoelde documenten in een collo bevinden).
In deze gevallen moet de procedure, vermeld in schema II 2, worden gevolgd.
III. De ontvangen zending is beschadigd
Hiervan is sprake indien bij ontvangst van het pakket geconstateerd wordt dat de verpakking
van het pakket beschadigingen vertoont. Er worden verschillende situaties onderscheiden:
-
1. De verpakking is beschadigd maar de inhoud is onbeschadigd en compleet (Alle aangekondigde
documenten zijn aanwezig en onbeschadigd).
In dit geval dient schema III 1 te worden gevolgd.
-
2. Zowel de verpakking als de inhoud zijn beschadigd, maar de inhoud is wel compleet
(alle aangekondigde documenten zijn aanwezig maar één of meerdere documenten zijn
beschadigd).
In dit geval dienst schema III 2 te worden gevolgd.
-
3. Zowel de verpakking als de inhoud zijn beschadigd en de inhoud is bovendien incompleet
(Eén of meerdere documenten zijn beschadigd en daarnaast zijn niet alle aangekondigde
documenten aanwezig).
In dit geval dient schema III 3 te worden gevolgd.
IV. De inhoud van de zending is goed, maar niet op de afgesproken wijze verpakt
Hiervan is sprake indien de inhoud van de zending wel overeenkomt met hetgeen door
de producent is aangekondigd, maar de inhoud is niet op de juiste wijze is verpakt.
Het pakket bevat bijvoorbeeld colli met verschillende documenten (er zitten bijvoorbeeld
zakenpaspoorten tussen de nationale paspoorten) of de zending bevat geen of een onjuiste
verzendbrief. In dit geval dient de procedure, beschreven in schema IV te worden gevolgd.
V. Overige calamiteiten
Voor het geval er zich een situatie voordoet, die niet in een van de voornoemde categorieën
is onder te brengen, dient de in schema V beschreven procedure te worden gevolgd.
I. De aangekondigde zending wordt niet ontvangen op het afgesproken tijdstip
II. De ontvangen zending bevat een andere inhoud dan aangekondigd:
1. Het pakket bevat te weinig documenten
II. De ontvangen zending bevat een andere inhoud:
2. De ontvangen zending bevat andere documenten dan aangekondigd
III. De ontvangen zending is beschadigd:
1. De verpakking is beschadigd maar de inhoud is compleet
III. De ontvangen zending is beschadigd:
2. De verpakking is beschadigd en de inhoud is beschadigd maar compleet
III. De ontvangen zending is beschadigd:
3. De verpakking is beschadigd en de inhoud is beschadigd en niet compleet
IV. De inhoud van de zending is goed, maar niet op de juiste wijze verpakt
2. Foutafhandelingsprocedures Buitenland (Nederlandse Posten)
In deze paragraaf zijn de procedures weergegeven die moeten worden gevolgd indien
een aangekondigde zending niet op het afgesproken tijdstip arriveert, de ontvangen
zending beschadigd is, afwijkingen vertoont of indien bij controle van de zending
documenten ontbreken. Er worden vijf hoofdfouten onderscheiden, waarvan er een tweetal
nog nader onderverdeeld zijn. De foutsituaties worden onderstaand beschreven. Per
foutsituatie wordt vervolgens per pagina schematisch aangegeven hoe gehandeld dient
te worden.
I. De ontvangen zending bevat een andere inhoud dan aangekondigd
Dit is het geval indien de inhoud van de zending niet overeenkomt met de op de verzendbrief
vermelde inhoud of met hetgeen in de elektronische vooraankondiging van de producent
staat vermeld. De volgende situaties worden onderscheiden:
-
1. de zending bevat niet alle aangekondigde documenten (er ontbreken dus documenten)
In dit geval dient de procedure, vermeld in schema I 1, te worden gevolgd.
-
2. de zending bevat (ook) andere documenten dan aangekondigd (het pakket bevat documenten die niet voor de uitgiftelocatie
zijn bestemd; het kan zijn dat bijvoorbeeld het adresetiket op het pakket niet juist
was, dat er niet voor de uitgiftelocatie bedoelde colli in het pakket zitten of dat
er zich niet voor de uitgiftelocatie bedoelde documenten in een collo bevinden).
In deze gevallen moet de procedure, vermeld in schema I 2, worden gevolgd.
II. De ontvangen zending is beschadigd
Hiervan is sprake indien bij ontvangst van het pakket geconstateerd wordt dat de verpakking
van het pakket beschadigingen vertoont. Er worden verschillende situaties onderscheiden:
-
1. De verpakking is beschadigd maar de inhoud is onbeschadigd en compleet (Alle aangekondigde
documenten zijn aanwezig en onbeschadigd).
In dit geval dient schema II 1 te worden gevolgd.
-
2. Zowel de verpakking als de inhoud zijn beschadigd, maar de inhoud is wel compleet
(alle aangekondigde documenten zijn aanwezig maar één of meerdere documenten zijn
beschadigd).
In dit geval dienst schema II 2 te worden gevolgd.
-
3. Zowel de verpakking als de inhoud zijn beschadigd en de inhoud is bovendien incompleet
(Eén of meerdere documenten zijn beschadigd en daarnaast zijn niet alle aangekondigde
documenten aanwezig).
In dit geval dient schema II 3 te worden gevolgd.
III. De inhoud van de zending is goed, maar niet op de afgesproken wijze verpakt
Hiervan is sprake indien de inhoud van de zending wel overeenkomt met hetgeen door
de producent is aangekondigd, maar de inhoud is niet op de juiste wijze is verpakt.
Het pakket bevat bijvoorbeeld colli met verschillende documenten (er zitten bijvoorbeeld
zakenpaspoorten tussen de nationale paspoorten) of de zending bevat geen of een onjuiste
verzendbrief. In dit geval dient de procedure, beschreven in schema III te worden gevolgd.
IV. Overige calamiteiten
Voor het geval er zich een situatie voordoet, die niet in een van de voornoemde categorieën
is onder te brengen, dient de in schema IV beschreven procedure te worden gevolgd.
I. De ontvangen zending bevat een andere inhoud dan aangekondigd:
1. Het pakket bevat te weinig documenten
I. De ontvangen zending bevat een andere inhoud:
2. De ontvangen zending bevat andere documenten dan aangekondigd
II. De ontvangen zending is beschadigd:
1. De verpakking is beschadigd maar de inhoud is compleet
II. De ontvangen zending is beschadigd:
2. De verpakking is beschadigd en de inhoud is beschadigd maar compleet
II. De ontvangen zending is beschadigd:
3. De verpakking is beschadigd en de inhoud is beschadigd en niet compleet
III. De inhoud van de zending is goed, maar niet op de juiste wijze verpakt
3. Foutafhandelingsprocedures Nederlandse Antillen en Aruba
In deze paragraaf zijn de procedures weergegeven die moeten worden gevolgd indien
een aangekondigde zending niet op het afgesproken tijdstip arriveert, de ontvangen
zending beschadigd is, afwijkingen vertoont of indien bij controle van de zending
documenten ontbreken. Er worden vijf hoofdfouten onderscheiden, waarvan er een tweetal
nog nader onderverdeeld zijn. De foutsituaties worden onderstaand beschreven. Per
foutsituatie wordt vervolgens per pagina schematisch aangegeven hoe gehandeld dient
te worden.
I. De aangekondigde zending wordt niet op het afgesproken tijdstip ontvangen
Hiervan is sprake indien een uitgiftelocatie een aangekondigde zending niet op het
met de distributeur afgesproken tijdstip ontvangt. De procedure die gevolgd dient
te worden, is weergegeven in schema I.
II. De ontvangen zending bevat een andere inhoud dan aangekondigd
Dit is het geval indien de inhoud van de zending niet overeenkomt met de op de verzendbrief
vermelde inhoud of met hetgeen in de elektronische vooraankondiging van de producent
staat vermeld. De volgende situaties worden onderscheiden:
-
1. de zending bevat niet alle aangekondigde documenten (er ontbreken dus documenten)
In dit geval dient de procedure, vermeld in schema II 1, te worden gevolgd.
-
2. de zending bevat (ook) andere documenten dan aangekondigd (het pakket bevat documenten die niet voor de uitgiftelocatie
zijn bestemd; het kan zijn dat bijvoorbeeld het adresetiket op het pakket niet juist
was, dat er niet voor de uitgiftelocatie bedoelde colli in het pakket zitten of dat
er zich niet voor de uitgiftelocatie bedoelde documenten in een collo bevinden).
In deze gevallen moet de procedure, vermeld in schema II 2, worden gevolgd.
III. De ontvangen zending is beschadigd
Hiervan is sprake indien bij ontvangst van het pakket geconstateerd wordt dat de verpakking
van het pakket beschadigingen vertoont. Er worden verschillende situaties onderscheiden:
-
1. De verpakking is beschadigd maar de inhoud is onbeschadigd en compleet (Alle aangekondigde
documenten zijn aanwezig en onbeschadigd).
In dit geval dient schema III 1 te worden gevolgd.
-
2. Zowel de verpakking als de inhoud zijn beschadigd, maar de inhoud is wel compleet
(alle aangekondigde documenten zijn aanwezig maar één of meerdere documenten zijn
beschadigd).
In dit geval dienst schema III 2 te worden gevolgd.
-
3. Zowel de verpakking als de inhoud zijn beschadigd en de inhoud is bovendien incompleet
(Eén of meerdere documenten zijn beschadigd en daarnaast zijn niet alle aangekondigde
documenten aanwezig).
In dit geval dient schema III 3 te worden gevolgd.
IV. De inhoud van de zending is goed, maar niet op de afgesproken wijze verpakt
Hiervan is sprake indien de inhoud van de zending wel overeenkomt met hetgeen door
de producent is aangekondigd, maar de inhoud is niet op de juiste wijze is verpakt.
Het pakket bevat bijvoorbeeld colli met verschillende documenten (er zitten bijvoorbeeld
zakenpaspoorten tussen de nationale paspoorten) of de zending bevat geen of een onjuiste
verzendbrief. In dit geval dient de procedure, beschreven in schema IV te worden gevolgd.
V. Overige calamiteiten
Voor het geval er zich een situatie voordoet, die niet in een van de voornoemde categorieën
is onder te brengen, dient de in schema V beschreven procedure te worden gevolgd.
I. De aangekondigde zending wordt niet ontvangen op het afgesproken tijdstip:
II. De ontvangen zending bevat een andere inhoud dan aangekondigd:
1. Het pakket bevat te weinig documenten
II. De ontvangen zending bevat een andere inhoud:
2. De ontvangen zending bevat andere documenten dan aangekondigd
III. De ontvangen zending is beschadigd
1. De verpakking is beschadigd maar de inhoud is compleet
III. De ontvangen zending is beschadigd
2. De verpakking is beschadigd en de inhoud is beschadigd maar compleet
III. De ontvangen zending is beschadigd
3. De verpakking is beschadigd en de inhoud is beschadigd en niet compleet
IV. De inhoud van de zending is goed, maar niet op de juiste wijze verpakt
Identificatiekaarten (IAR-kaarten) worden door het Ministerie van Binnenlandse Zaken
en Koninkrijksrelaties (BZK) verstrekt.
BZK verstrekt standaard vijf identificatiekaarten (IAR-kaarten) per door BZK beschikbaar
gesteld reisdocumentenstation (RAAS). In de gevallen waar door BZK aanvullend nog
een werkstation beschikbaar is gesteld, geldt dat voor dit werkstation drie IAR-kaarten
worden verstrekt.
Een uitgiftelocatie kan extra IAR-kaarten aanvragen. IAR-kaarten mogen alleen worden
aangevraagd voor vaste medewerkers, waarbij er per uitgiftelocatie in totaal niet
meer dan 20 operationele IAR-kaarten mogen zijn. Deze grens is vastgesteld uit oogpunt
van beveiliging.
De autorisatiebevoegde dient diefstal, verlies of onzorgvuldig gebruik van IAR-kaarten
direct te melden bij Sdu Identification, zodat deze IAR-kaarten kunnen worden geblokkeerd.
IAR-kaarten die defect raken bij initiële uitlevering of wegens technische mankementen
worden op aanvraag vervangen.
De leveringstermijn van IAR-kaarten bedraagt circa een week. Spoedaanvragen worden
alleen gehonoreerd als het een calamiteit betreft, in samenhang met het plaatsen van
een nieuw RAAS en/of werkstation.