De wetgever heeft het tot stand komen van betrouwbare en actuele statistieken zo belangrijk
geacht, dat het verstrekken van gegevens door ondernemingen, vrije beroepsbeoefenaren,
instellingen en rechtspersonen – onder nader bepaalde voorwaarden – wettelijk verplicht
is gesteld. Tevens heeft de wetgever daarbij een wettelijke bevoegdheid aan de Directeur-generaal
van de Statistiek verleend om in geval van het niet naleven van de responsverplichting
een last onder dwangsom en/of bestuurlijke boete op te leggen aan de overtreder (artikel 43 en 51 van de CBS-wet). In deze Tarieventabel Handhaving Centraal Bureau voor de Statistiek (verder: tarieventabel)
wordt uitgewerkt hoe deze bevoegdheid wordt uitgeoefend.
Het doel van de bestuursrechtelijke handhaving van de responsverplichting (verder:
handhaving) is om de volledigheid van de respons binnen de wettelijke inzendtermijn
van verplichte statistieken te verhogen. Dit bevordert de tijdigheid en kwaliteit
van de CBS statistieken.
De uitvoering van handhaving gebeurt door de afdeling handhaving van het CBS (verder:
de afdeling).
Zowel voor de bestuurlijke boete als de last onder dwangsom geldt dat de hoogte van
de boete, respectievelijk de te verbeuren dwangsom, wordt bepaald door een afweging
van de aard, ernst en omvang van de overtreding met inachtneming van het wettelijke
maximum van de bestuurlijke boete. De tarieventabel geeft voor deze afweging richtlijnen.
Door rekening te houden met de omvang van een onderneming, recidive, gebruik te maken
van een escalatieladder en rekening te houden met eventuele andere feiten en omstandigheden
wordt ervoor gezorgd dat het handhavingsbeleid voldoet aan het evenredigheidsbeginsel.
De bestuurlijke sancties die het CBS gebruikt zijn over het algemeen geschikt en noodzakelijk
om te bewerkstelligen dat ondernemingen alsnog de gevraagde gegevens inzenden of sneller
insturen bij volgende uitvragen.
De bestuurlijke boete en de last onder dwangsom kunnen ook gezamenlijk worden opgelegd
indien blijkt dat de inzet van de instrumenten afzonderlijk niet leidt tot de gewenste
gedragsverandering bij de berichtgever.
Deze tarieventabel is door de Directeur-generaal van de Statistiek vastgesteld en
geldt na bekendmaking in de Staatscourant voor alle overtredingen van het niet nakomen
van de responsverplichting die vanaf die datum door de handhavingsorganisatie worden
geconstateerd.
Last onder dwangsom
De afdeling past bij de eerste geconstateerde overtreding het handhavingsinstrument
van de last onder dwangsom toe. Hiermee wordt nadrukkelijk beoogd om de gevraagde
gegevens alsnog te verkrijgen.
De hoogte van de te verbeuren dwangsom is afhankelijk van:
-
• de omvang van de onderneming, vrije beroepsbeoefenaar, instelling of rechtspersoon aan wie
de last onder dwangsom is opgelegd;
-
• de periode waarop de gevraagde gegevens betrekking hebben;
-
• het responsgedrag;
-
• de inschrijving in het handelsregister van de Kamer van Koophandel.
De duur van de begunstigingstermijn bedraagt in alle gevallen 14 kalenderdagen.
In de onderstaande tabellen zijn voor de verschillende categorieën de te verbeuren
dwangsommen per dag alsmede de maximaal te verbeuren totale dwangsom weergegeven.
Categorieën aantal werkzame personen en dienstenverkeer met het buitenland
periode
|
maand
|
responsgedrag
|
Incidenteel niet
|
Regelmatig niet
|
Structureel niet
|
grootteklasse
|
€ per dag
|
maximaal te verbeuren
|
€ per dag
|
maximaal te verbeuren
|
€ per dag
|
maximaal te verbeuren
|
0
|
10
|
200
|
15
|
300
|
25
|
500
|
1
|
15
|
300
|
20
|
400
|
35
|
700
|
2
|
20
|
400
|
25
|
500
|
40
|
800
|
3
|
30
|
600
|
35
|
700
|
50
|
1000
|
4
|
45
|
900
|
55
|
1.100
|
80
|
1.600
|
5
|
60
|
1.200
|
80
|
1.600
|
160
|
3.200
|
6
|
120
|
2.400
|
150
|
3.000
|
250
|
5.000
|
7
|
225
|
4.500
|
250
|
5.000
|
375
|
7.500
|
8
|
350
|
7.000
|
400
|
8.000
|
500
|
10.000
|
9
|
500
|
10.000
|
550
|
11.000
|
700
|
14.000
|
periode
|
kwartaal
|
responsgedrag
|
Incidenteel niet
|
Regelmatig niet
|
Structureel niet
|
grootteklasse
|
€ per dag
|
maximaal te verbeuren
|
€ per dag
|
maximaal te verbeuren
|
€ per dag
|
maximaal te verbeuren
|
0
|
15
|
300
|
20
|
400
|
30
|
600
|
1
|
20
|
400
|
25
|
500
|
40
|
800
|
2
|
25
|
500
|
30
|
600
|
50
|
1.000
|
3
|
30
|
600
|
40
|
800
|
60
|
1.200
|
4
|
50
|
1.000
|
65
|
1.300
|
90
|
1.800
|
5
|
75
|
1.500
|
100
|
2.000
|
170
|
3.400
|
6
|
120
|
2.400
|
175
|
3.500
|
260
|
5.200
|
7
|
200
|
4.000
|
260
|
5.200
|
380
|
7.600
|
8
|
350
|
7.000
|
425
|
8.500
|
550
|
11.000
|
9
|
500
|
10.000
|
600
|
12.000
|
750
|
15.000
|
periode
|
jaar
|
responsgedrag
|
Incidenteel niet
|
Regelmatig niet
|
Structureel niet
|
grootteklasse
|
€ per dag
|
maximaal te verbeuren
|
€ per dag
|
maximaal te verbeuren
|
€ per dag
|
maximaal te verbeuren
|
0
|
20
|
400
|
30
|
600
|
40
|
800
|
1
|
25
|
500
|
35
|
700
|
50
|
1.000
|
2
|
30
|
600
|
45
|
900
|
60
|
1.200
|
3
|
35
|
700
|
50
|
1.000
|
70
|
1.400
|
4
|
60
|
1.200
|
75
|
1.500
|
100
|
2.000
|
5
|
80
|
1.600
|
120
|
2.400
|
175
|
3.500
|
6
|
125
|
2.500
|
180
|
3.600
|
300
|
6.000
|
7
|
250
|
5.000
|
300
|
6.000
|
400
|
8.000
|
8
|
400
|
8.000
|
450
|
9.000
|
600
|
12.000
|
9
|
550
|
11.000
|
650
|
13.000
|
800
|
16.000
|
Categorie goederenverkeer tussen EU-lidstaten
periode
|
maand
|
responsgedrag
|
Incidenteel niet
|
Regelmatig niet
|
Structureel niet
|
grootteklasse
|
€ per dag
|
maximaal te verbeuren
|
€ per dag
|
maximaal te verbeuren
|
€ per dag
|
maximaal te verbeuren
|
1
|
20
|
400
|
25
|
500
|
40
|
800
|
2
|
30
|
600
|
35
|
700
|
50
|
1.000
|
3
|
45
|
900
|
55
|
1.100
|
80
|
1.600
|
4
|
60
|
1.200
|
80
|
1.600
|
160
|
3.200
|
5
|
120
|
2.400
|
150
|
3.000
|
250
|
5.000
|
6
|
225
|
4.500
|
250
|
5.000
|
375
|
7.500
|
7
|
350
|
7.000
|
400
|
8.000
|
500
|
10.000
|
8
|
500
|
10.000
|
550
|
11.000
|
700
|
14.000
|
periode
|
jaar
|
responsgedrag
|
Incidenteel niet
|
Regelmatig niet
|
Structureel niet
|
grootteklasse
|
€ per dag
|
maximaal te verbeuren
|
€ per dag
|
maximaal te verbeuren
|
€ per dag
|
maximaal te verbeuren
|
1
|
30
|
600
|
45
|
900
|
60
|
1.200
|
2
|
35
|
700
|
50
|
1.000
|
70
|
1.400
|
3
|
60
|
1.200
|
75
|
1.500
|
100
|
2.000
|
4
|
80
|
1.600
|
120
|
2.400
|
175
|
3.500
|
5
|
125
|
2.500
|
180
|
3.600
|
300
|
6.000
|
6
|
250
|
5.000
|
300
|
6.000
|
400
|
8.000
|
7
|
400
|
8.000
|
450
|
9.000
|
600
|
12.000
|
8
|
550
|
11.000
|
650
|
13.000
|
800
|
16.000
|
Categorie financiën van ondernemingen
periode
|
kwartaal
|
responsgedrag
|
Incidenteel niet
|
Regelmatig niet
|
Structureel niet
|
grootteklasse
|
€ per dag
|
maximaal te verbeuren
|
€ per dag
|
maximaal te verbeuren
|
€ per dag
|
maximaal te verbeuren
|
0
|
50
|
1.000
|
65
|
1.300
|
90
|
1.800
|
1
|
75
|
1.500
|
100
|
2.000
|
170
|
3.400
|
2
|
120
|
2.400
|
175
|
3.500
|
260
|
5.200
|
3
|
200
|
4.000
|
260
|
5.200
|
380
|
7.600
|
4
|
200
|
4.000
|
260
|
5.200
|
380
|
7.600
|
5
|
350
|
7.000
|
425
|
8.500
|
550
|
11.000
|
6
|
350
|
7.000
|
425
|
8.500
|
550
|
11.000
|
7
|
500
|
10.000
|
600
|
12.000
|
750
|
15.000
|
8
|
500
|
10.000
|
600
|
12.000
|
750
|
15.000
|
periode
|
jaar
|
responsgedrag
|
Incidenteel niet
|
Regelmatig niet
|
Structureel niet
|
grootteklasse
|
€ per dag
|
maximaal te verbeuren
|
€ per dag
|
maximaal te verbeuren
|
€ per dag
|
maximaal te verbeuren
|
0
|
60
|
1.200
|
75
|
1.500
|
100
|
2.000
|
1
|
80
|
1.600
|
120
|
2.400
|
175
|
3.500
|
2
|
125
|
2.500
|
180
|
3.600
|
300
|
6.000
|
3
|
250
|
5.000
|
300
|
6.000
|
400
|
8.000
|
4
|
250
|
5.000
|
300
|
6.000
|
400
|
8.000
|
5
|
400
|
8.000
|
450
|
9.000
|
600
|
12.000
|
6
|
400
|
8.000
|
450
|
9.000
|
600
|
12.000
|
7
|
550
|
11.000
|
650
|
13.000
|
800
|
16.000
|
8
|
550
|
11.000
|
650
|
13.000
|
800
|
16.000
|
Bestuurlijke boete
De afdeling past bij een tweede of volgende geconstateerde overtreding het handhavingsinstrument
van de bestuurlijke boete toe. De bestuurlijke boete bedraagt maximaal € 5.000,–.
Bij de vaststelling van de hoogte van de bestuurlijke boete moet de afdeling onder
andere het wettelijk boetemaximum, de toepasselijke bepalingen van (hoofdstuk 5 van) de Awb en de algemene beginselen van behoorlijk bestuur in acht nemen. Met de tarieventabel
beoogt de Directeur-generaal van de Statistiek inzicht te geven in de factoren die
de hoogte van de bestuurlijke boete bepalen.
De hoogte van de bestuurlijke boete is afhankelijk van:
-
• de omvang van de onderneming, vrije beroepsbeoefenaar, instelling of rechtspersoon aan wie
de bestuurlijke boete is opgelegd;
-
• het aantal overtredingen na de eerste overtreding (herhaalde overtreding);
In de onderstaande tabellen zijn voor de verschillende categorieën de bestuurlijke
boete weergegeven.
Categorieën aantal werkzame personen en dienstenverkeer met het buitenland
grootteklasse
|
1e herhaalde overtreding
|
2e en elke volgende herhaalde overtreding
|
0
|
100
|
500
|
1
|
200
|
750
|
2
|
300
|
1.000
|
3
|
400
|
1.500
|
4
|
500
|
1.750
|
5
|
600
|
2.500
|
6
|
800
|
3.000
|
7
|
1.000
|
3.500
|
8
|
1.200
|
4.000
|
9
|
1.600
|
5.000
|
Categorie goederenverkeer tussen EU-lidstaten
grootteklasse
|
1e herhaalde overtreding
|
2e en elke volgende herhaalde overtreding
|
1
|
300
|
1.000
|
2
|
400
|
1.500
|
3
|
500
|
1.750
|
4
|
600
|
2.500
|
5
|
800
|
3.000
|
6
|
1.000
|
3.500
|
7
|
1.200
|
4.000
|
8
|
1.600
|
5.000
|
Categorie financiën van ondernemingen
grootteklasse
|
1e herhaalde overtreding
|
2e en elke volgende herhaalde overtreding
|
0
|
500
|
1.750
|
1
|
600
|
2.500
|
2
|
800
|
3.000
|
3
|
1.000
|
3.500
|
4
|
1.000
|
3.500
|
5
|
1.200
|
4.000
|
6
|
1.200
|
4.000
|
7
|
1.600
|
5.000
|
8
|
1.600
|
5.000
|