Bijlage bij de Regeling financiële verantwoording Commissariaat voor de Media 2018
[Regeling vervallen per 30-06-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2020]
Controleprotocol
[Regeling vervallen per 30-06-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2020]
1. Inleiding
[Regeling vervallen per 30-06-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2020]
Dit protocol is uitsluitend van toepassing op de jaarrekening apparaat en het financiële
verslag beheer van de algemene mediareserve van het Commissariaat voor de Media (hierna:
Commissariaat).
Doel
De Minister van OCW verstrekt omroepbijdragen via het Commissariaat en een bijdrage
in de kosten van het Commissariaat. OCW verwacht van de instellingsaccountant een
verklaring van getrouwheid en van rechtmatigheid bij de jaarrekening apparaat en het
financiële verslag beheer algemene mediareserve van het Commissariaat. Het controleprotocol
is bedoeld om de verwachtingen van OCW vast te leggen ten aanzien van deze getrouwheids-
en rechtmatigheidsverklaring. Deze verklaring is mede de basis voor het oordeel van
de departementale accountant bij de departementale jaarrekening.
Wettelijk kader
Met artikel 7.1 van de Mediawet 2008 is het Commissariaat ingesteld. Het Commissariaat heeft rechtspersoonlijkheid en
is gevestigd in de gemeente Hilversum. In artikel 7.6 van de Mediawet 2008 is bepaald dat OCW de kosten van het Commissariaat zal vergoeden. Hiertoe stelt het
Commissariaat jaarlijks een begroting op (zie artikel 26 en 29 van de Kaderwet Zelfstandige bestuursorganen) die de instemming behoeft van de Minister van OCW.
Op grond van artikel 34 van de Kaderwet zelfstandige bestuursorganen stelt het Commissariaat jaarlijks voor 15 maart een jaarverslag op en dient de jaarrekening
bij de Minister van OCW in. Het besluit tot vaststelling van de jaarrekening apparaatskosten
behoeft de goedkeuring van de Minister van OCW. Daarnaast dient het Commissariaat
jaarlijks voor 1 september op grond van artikel 7.7 van de Mediawet 2008 een separaat financieel verslag in over het beheer van de algemene mediareserves,
bedoeld in artikel 2.166 van de Mediawet 2008.
Beide verantwoordingen behoeven de instemming van de Minister van OCW.
De aandachtspunten voor de accountantscontrole zijn opgenomen in dit controleprotocol.
De controle dient te worden uitgevoerd in overeenstemming met de Nadere voorschriften Controle- en overige standaarden (NV COS) zoals uitgegeven door de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants
(NBA) en de aanwijzingen zoals opgenomen in dit controleprotocol.
Procedure
Publieke media-instellingen, de NPO en de RPO zijn overeenkomstig artikel 2.171, 2.172 en 2.173a van de Mediawet 2008 verplicht hun jaarrekening in te dienen bij het Commissariaat. Deze jaarrekeningen
zijn voorzien van een controleverklaring van de onafhankelijke accountant omtrent
de getrouwheid en de financiële rechtmatigheid.
Het Commissariaat stelt op grond van artikel 7.6 t/m 7.8 van de Mediawet 2008 en artikelen 18 en 34 van de Kaderwet zelfstandige bestuursorganen vóór 15 maart een jaarrekening op waarin de apparaatskosten van het Commissariaat
zijn opgenomen.
Tevens stelt het Commissariaat stelt op grond van artikel 7.6 t/m 7.8 van de Mediawet 2008 vóór 1 september een jaarrekening op waarin het beheer van de algemene mediareserve
is opgenomen.
Beide jaarrekeningen zijn voorzien van een getrouwheids- en een rechtmatigheidsoordeel
van de instellingsaccountant.
De basis voor het rechtmatigheidsoordeel bij het beheer van de omroepgelden zijn de
controleverklaringen die zijn afgegeven bij de jaarrekeningen van de publieke media-instellingen,
de NPO en de RPO en de werkzaamheden van het Commissariaat inzake de toetsing van
de financiële rechtmatigheid van de besteding van omroepgelden. De instellingsaccountant
verstrekt zijn verklaring aan het college van het Commissariaat. Deze dient ter verantwoording
aan de Minister van OCW.
De departementale accountant kan een review uitvoeren bij de instellingsaccountant.
Het Commissariaat is belast met de jaarlijkse toetsing van de financiële rechtmatigheid
van de besteding van omroepgelden op basis van de jaarrekeningen van de publieke media-instellingen
en die van de NPO en RPO. De toetsing van de financiële rechtmatigheid geschiedt door
de afdeling Financieel Toezicht van het Commissariaat. Een van de beheermaatregelen
die ter beschikking staan van de afdeling Financieel Toezicht is het reviewen van
de accountantscontroles bij de publieke media-instellingen. Het doel van de review
is het inzicht krijgen in de kwaliteit en toereikendheid van de door de instellingsaccountants
uitgevoerde werkzaamheden. De uitkomsten van deze review gebruikt de accountant van
het Commissariaat voor de controle van de jaarrekening van het Commissariaat. Het
Commissariaat kan de reviewtaak uitbesteden aan een registeraccountant. De reviews
dienen uitgevoerd te worden op basis van een roulatiesysteem.
2. Reikwijdte accountantsonderzoek
[Regeling vervallen per 30-06-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2020]
Onderzoeksaanpak
De instellingsaccountant neemt in zijn controledossier een risicoanalyse op, waarin
expliciet rekening wordt gehouden met de aandachtspunten van dit controleprotocol.
Dit controledossier vormt de basis voor een review die de departementale accountant
kan uitvoeren. De instellingsaccountant controleert de financiële rechtmatigheid van
de besteding van de omroepbijdragen en van de bijdrage in de kosten van het Commissariaat.
De op de financiële rechtmatigheid van toepassing zijnde wettelijke bepalingen uit
de Mediawet 2008 zijn hieronder aangegeven onder financiële transacties. Van de instellingsaccountant
wordt verwacht dat hij over de naleving van de bepalingen, zoals hieronder opgenomen
onder financiële beheershandelingen, rapporteert in het verslag van bevindingen.
Financiële transacties
|
Financiële beheershandelingen
|
Art.32, 33 Kaderwet zelfstandige bestuursorganen.
|
Art 18, 34, 35 en 41 Kaderwet Zelfstandige bestuursorganen.
|
Mediawet 2008:
7.13
8.8 2e lid, 2.151, 2.157, 2.166 t/m 2.168.
|
Mediawet 2008:
7.2, 7.6, 7.7
2.148 2e lid, 2.149, 2.171 t/m 2.173.
|
Aanvullend op bovenstaand overzicht geldt dat het Commissariaat een publiekrechtelijk
zelfstandig bestuursorgaan is. Daarmee is het Commissariaat in de zin van de Europese
regelgeving een aanbestedende dienst, zowel Europees, als nationaal (Besluit aanbestedingsregels voor overheidsopdrachten). De accountant controleert of het Commissariaat de richtlijnen voor Europese aanbesteding
naleeft. De accountant gaat na of bij in het controlejaar aangegane verplichtingen
de Europese aanbesteding wel of niet terecht heeft plaatsgevonden. Van de accountant
wordt niet verwacht, dat hij de inhoudelijke stappen van het Commissariaat in het
proces van Europees aanbesteden beoordeelt.
Het rechtmatigheidsoordeel omvat alle geldstromen in de jaarrekening apparaat en het
financiële verslag beheer algemene mediareserve, dus zowel die met betrekking tot
de besteding van de gelden voor de apparaatskosten van het Commissariaat als het beheer
van de omroepgelden.
Betrouwbaarheid en nauwkeurigheid
De instellingsaccountant richt zijn controle zodanig in dat hij met een betrouwbaarheid
van 95% de uitspraak kan doen dat in de verantwoording geen onjuistheden en onzekerheden
voorkomen met een belang dat groter is dan de voorgeschreven toleranties. Voor de
strekking van de controleverklaring gelden de volgende toleranties:
|
Onjuistheden
(in de verantwoording)
|
Onzekerheden
(in de controle)
|
|
Beperking
|
Afkeuring
|
Beperking
|
Oordeels-onthouding
|
Rechtmatigheid
(% van de totale lasten)
|
>1 en <3
|
->3
|
>3 en<10
|
=>10
|
Getrouwheid
|
|
|
|
|
a. Balans (% van de balanstelling)
|
>5 en <10
|
=>10
|
>5 en<10
|
=>10
|
b. Exploitatierekening (% van de baten)
|
>2 en <5
|
=>5
|
>5 en <10
|
=>10
|
Schema:Toleranties
Indien de accountant zowel fouten als onzekerheden aantreft, weegt hij deze fouten
en onzekerheden bij zijn oordeelsvorming altijd in onderlinge samenhang. Voor het
omgaan met geconstateerde fouten geldt de volgende gedragslijn. Er wordt onderscheid
gemaakt tussen fouten die wel en fouten die geen invloed kunnen hebben op de financiële
rechtmatigheid van de besteding van de omroepbijdrage respectievelijk bijdrage in
de apparaatskosten van het Commissariaat. Geconstateerde fouten die wel invloed kunnen
hebben, moeten voor zover mogelijk door het Commissariaat worden gecorrigeerd. Hierbij
is het niet van belang of de tolerantiegrenzen worden overschreden. Fouten worden
in absolute zin opgevat, voor zover het de naleving van wet- en regelgeving betreft.
Saldering van fouten is daarom niet toegestaan.
Voor het omgaan met geconstateerde fouten die geen invloed hebben op de hoogte van
de omroepbijdrage van OCW, respectievelijk de bijdrage in de apparaatskosten van het
Commissariaat gelden de toleranties die in het schema staan. Het Commissariaat dient
deze fouten te corrigeren indien de tolerantiegrens wordt overschreden. De accountant
vermeldt alle fouten groter dan 0,1% van de lasten die niet zijn gecorrigeerd in het
verslag van bevindingen. Indien de accountantscontrole fouten aan het licht brengt
die het Commissariaat niet herstelt, vermeldt de accountant deze in het verslag van
bevindingen. Hiervoor geldt een rapportagetolerantie van 0%.
Normenkader
Het Commissariaat stelt de jaarrekening apparaat en het financiële verslag beheer
algemene mediareserve op in overeenstemming met de richtlijnen die zijn opgenomen
in het Handboek, de richtlijnen die zijn opgenomen in titel 9 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek en de Richtlijnen voor de Jaarverslaggeving (RJ 640).
De controle is gericht op het vaststellen van de getrouwheid en op de rechtmatige
besteding van de bijdrage in de apparaatskosten van het Commissariaat en van het rechtmatige
beheer van de omroepgelden. Onder financiële rechtmatigheid wordt verstaan dat alle
financiële transacties bij het Commissariaat hebben plaatsgevonden binnen de wettelijke
bepalingen. Indien een financiële transactie in strijd met het wettelijk kader heeft
plaatsgevonden, dan dient de instellingsaccountant het totale bedrag van de financiële
transactie als een fout in de verantwoording aan te merken. Het totaal aan rechtmatigheidsfouten
dient de instellingsaccountant te betrekken bij het rechtmatigheidsoordeel.
De instellingsaccountant stelt vast dat de opgave van het bedrag van de bezoldiging
voor de bestuurders, toezichthouders en directieleden juist en volledig is. De verplichtingen,
bedoeld in artikel 383c van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek zijn van toepassing. Dit betekent voor het Commissariaat dat zij een opgave op naamsniveau
moet doen van alle bestuurders en gewezen bestuurders.
De accountant stelt aan de hand van de administratie van het Commissariaat integraal
vast of de opgave in de toelichting van de jaarrekening van het Commissariaat op grond
van de Wet normering Topinkomens (WNT) juist en volledig is. Indien dit niet het geval is, geeft de accountant een
ander dan goedkeurend getrouwheidsoordeel af en vermeldt hij de ontbrekende informatie
alsnog in zijn verklaring.
3. Rapportages accountantsonderzoek
[Regeling vervallen per 30-06-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2020]
Controleverklaring
De controleverklaring bevat zowel een getrouwheids- als een rechtmatigheidsoordeel
over de besteding van de bijdrage in de kosten van het Commissariaat en van het rechtmatige
beheer van de omroepgelden. De instellingsaccountant hanteert daarbij het model dat
bij dit controleprotocol is gevoegd (Controleverklaring bij de jaarrekening).
In het model zijn specifieke teksten opgenomen inzake het Handboek, de Wet normering topinkomens (WNT) en financiële rechtmatigheid. Deze specifieke teksten neemt de accountant op
in de controleverklaring.
De accountant stelt vast of de modelverklaring voor wat betreft de algemene teksten,
zoals de overige bij wet gestelde eisen (waaronder bestuursverslag en overige gegevens),
in overeenstemming zijn met de laatste controleverklaring bij de jaarrekening zoals
deze is vermeld op de website van de NBA. Indien deze algemene teksten afwijken van
de modelverklaring, neemt de accountant de algemene teksten over zoals vermeld op
de website van de NBA.
Bij een niet-goedkeurende controleverklaring past de accountant het model aan overeenkomstig
de betreffende voorbeeldteksten van de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants.
De instellingsaccountant waarmerkt de jaarrekening.
Verslag van bevindingen
Doelmatigheid van het beheer en de inrichting van de werkzaamheden van het Commissariaat
De instellingsaccountant stelt voor het Commissariaat een verslag van bevindingen
op. In het verslag van bevindingen rapporteert de instellingsaccountant tenminste
over de financiële beheershandelingen en over niet door de instelling gecorrigeerde
fouten. De accountant beoordeelt of het beheer en de inrichting van de werkzaamheden
van het Commissariaat voor de Media voldoen aan eisen van doelmatigheid, als bedoeld
in artikel 35, vierde lid van de Kaderwet zelfstandige bestuursorganen. Dit onderdeel neemt de accountant op in het verslag van bevindingen. De accountant
hanteert als referentiekader de schriftelijke en door de leiding van de organisatie
vastgestelde handboeken, procedures en voorwaarden voor kritische processen, zoals
inkoop en HRM. De accountant betrekt in zijn onderzoek ook artikel 41 van de Kaderwet zelfstandige bestuursorganen, handelend over de beveiliging van gegevens.
Model Controleverklaring Commissariaat voor de Media
[Regeling vervallen per 30-06-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2020]
Controleverklaring van de onafhankelijke accountant
Afgegeven ten behoeve van het Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap
Aan: het college van het Commissariaat voor de Media
Verklaring over de in dit jaarverslag opgenomen jaarrekening apparaat
Of: Verklaring over het financiële verslag beheer algemene mediareserve
Ons oordeel
Wij hebben de jaarrekening boekjaar 20XX van het Commissariaat voor de Media te Hilversum
gecontroleerd.
Naar ons oordeel:
-
• geeft de in het jaarverslag opgenomen jaarrekening een getrouw beeld van de grootte
en de samenstelling van het vermogen van het Commissariaat voor de Media per 31 december
20XX en van het resultaat over 20XX in overeenstemming met de Regeling verantwoording
Commissariaat voor de Media 2018 en de bepalingen van en krachtens de Wet normering topinkomens (WNT).
-
• zijn de in de jaarrekening verantwoorde baten, lasten en balansmutaties over 20XX
in alle van materieel belang zijnde aspecten rechtmatig tot stand gekomen in overeenstemming
met de in de relevante wet- en regelgeving opgenomen bepalingen, zoals opgenomen in
de Regeling financiële verantwoording Commissariaat voor de Media 2018.
De jaarrekening bestaat uit:
-
1. de balans per 31 december 20XX;
-
2. de exploitatierekening over 20XX;
-
3. de toelichting met een overzicht van de gehanteerde grondslagen voor financiële verslaggeving
en andere toelichtingen.
De basis voor ons oordeel
Wij hebben onze controle uitgevoerd volgens het Nederlands recht, waaronder ook de
Nederlandse controlestandaarden, het Controleprotocol Commissariaat voor de Media
van de Regeling financiële verantwoording Commissariaat voor de Media 2018 en de Regeling controleprotocol WNT vallen. Onze verantwoordelijkheden op grond hiervan zijn beschreven in de sectie
‘Onze verantwoordelijkheden voor de controle van de jaarrekening’.
Wij zijn onafhankelijk van … (naam instelling) zoals vereist in de Verordening inzake de onafhankelijkheid van accountants bij assurance-opdrachten (ViO) en andere voor de opdracht relevante onafhankelijkheidsregels in Nederland.
Verder hebben wij voldaan aan de Verordening gedrags- en beroepsregels accountants (VGBA).
Wij vinden dat de door ons verkregen controle-informatie voldoende en geschikt is
als basis voor ons oordeel.
Verklaring over de in het jaarverslag opgenomen andere informatie
Naast de jaarrekening en onze controleverklaring daarbij, omvat het jaarverslag andere
informatie, die bestaat uit:
-
• het bestuursverslag,
-
• de overige gegevens.
Op grond van onderstaande werkzaamheden zijn wij van mening dat de andere informatie:
Wij hebben de andere informatie gelezen en hebben op basis van onze kennis en ons
begrip, verkregen vanuit de controle van de jaarrekening of anderszins, overwogen
of de andere informatie materiële afwijkingen bevat.
Met onze werkzaamheden hebben wij voldaan aan de vereisten in het Controleprotocol
Commissariaat voor de Media van de Regeling financiële verantwoording Commissariaat
voor de Media 2018 en de Nederlandse Standaard 720. Deze werkzaamheden hebben niet
dezelfde diepgang als onze controlewerkzaamheden bij de jaarrekening.
Het college is verantwoordelijk voor het opstellen van de andere informatie, waaronder
het bestuursverslag en de overige gegevens in overeenstemming met de Regeling financiële
verantwoording Commissariaat voor de Media 2018.
Beschrijving van verantwoordelijkheden met betrekking tot de jaarrekening
Verantwoordelijkheden van het college van het Commissariaat voor de Media voor de
jaarrekening
Het college is verantwoordelijk voor het opmaken en getrouw weergeven van de jaarrekening
in overeenstemming met de Regeling financiële verantwoording Commissariaat voor de
Media 2018 en de bepalingen van en krachtens de WNT. Het college is ook verantwoordelijk voor het rechtmatig tot stand komen van de in
de jaarrekening verantwoorde baten, lasten en balansmutaties in overeenstemming met
de in de relevante wet- en regelgeving opgenomen bepalingen, zoals vermeld in de Regeling
financiële verantwoording Commissariaat voor de Media 2018.
In dit kader is het college verantwoordelijk voor een zodanige interne beheersing
die het college noodzakelijk acht om het opmaken van de jaarrekening mogelijk te maken
zonder afwijkingen van materieel belang als gevolg van fouten of fraude.
Bij het opmaken van de jaarrekening moet het college afwegen of de organisatie in
staat is om haar werkzaamheden in continuïteit voort te zetten. Op grond van genoemd
verslaggevingsstelsel moet het college de jaarrekening opmaken op basis van de continuïteitsveronderstelling,
tenzij het college het voornemen heeft om de organisatie te liquideren of de activiteiten
te beëindigen of als beëindiging het enige realistische alternatief is.
Het college moet gebeurtenissen en omstandigheden waardoor gerede twijfel zou kunnen
bestaan of de organisatie haar activiteiten in continuïteit kan voortzetten, toelichten
in de jaarrekening.
De raad van toezicht is verantwoordelijk voor het uitoefenen van toezicht op het proces
van financiële verslaggeving van de instelling.
Onze verantwoordelijkheden voor de controle van de jaarrekening
Onze verantwoordelijkheid is het zodanig plannen en uitvoeren van een controleopdracht
dat wij daarmee voldoende en geschikte controle-informatie verkrijgen voor het door
ons af te geven oordeel.
Onze controle is uitgevoerd met een hoge mate, maar geen absolute mate, van zekerheid
waardoor het mogelijk is dat wij tijdens onze controle niet alle materiële fouten
en fraude ontdekken.
Afwijkingen kunnen ontstaan als gevolg van fraude of fouten en zijn materieel indien
redelijkerwijs kan worden verwacht dat deze, afzonderlijk of gezamenlijk, van invloed
kunnen zijn op de economische beslissingen die gebruikers op basis van deze jaarrekening
nemen. De materialiteit beïnvloedt de aard, timing en omvang van onze controlewerkzaamheden
en de evaluatie van het effect van onderkende afwijkingen op ons oordeel.
Wij hebben deze accountantscontrole professioneel kritisch uitgevoerd en hebben waar
relevant professionele oordeelsvorming toegepast in overeenstemming met de Nederlandse
controlestandaarden, het Controleprotocol van het Commissariaat voor de Media in de
Regeling financiële verantwoording Commissariaat voor de Media 2018, de Regeling controleprotocol WNT, ethische voorschriften en de onafhankelijkheidseisen.
Onze controle bestond onder andere uit:
-
• het identificeren en inschatten van de risico’s dat de jaarrekening afwijkingen van
materieel belang bevat als gevolg van fouten of fraude dan wel het niet rechtmatig
tot stand komen van baten, lasten en balansmutaties, het in reactie op deze risico’s
bepalen en uitvoeren van controlewerkzaamheden en het verkrijgen van controle-informatie
die voldoende en geschikt is als basis voor ons oordeel. Bij fraude is het risico
dat een afwijking van materieel belang niet ontdekt wordt groter dan bij fouten. Bij
fraude kan sprake zijn van samenspanning, valsheid in geschrifte, het opzettelijk
nalaten transacties vast te leggen, het opzettelijk verkeerd voorstellen van zaken
of het doorbreken van de interne beheersing;
-
• het verkrijgen van inzicht in de interne beheersing die relevant is voor de controle
met als doel controlewerkzaamheden te selecteren die passend zijn in de omstandigheden.
Deze werkzaamheden hebben niet als doel om een oordeel uit te spreken over de effectiviteit
van de interne beheersing van de instelling;
-
• het evalueren van de geschiktheid van de gebruikte grondslagen voor financiële verslaggeving
en het evalueren van de redelijkheid van schattingen door het college en de toelichtingen
die daarover in de jaarrekening staan;
-
• het vaststellen dat de door het college gehanteerde continuïteitsveronderstelling
aanvaardbaar is. Tevens op basis van de verkregen controle-informatie vaststellen
of er gebeurtenissen en omstandigheden zijn waardoor gerede twijfel zou kunnen bestaan
of de instelling haar bedrijfsactiviteiten in continuïteit kan voortzetten.
-
• Als wij concluderen dat er een onzekerheid van materieel belang bestaat, zijn wij
verplicht om aandacht in onze controleverklaring te vestigen op de relevante gerelateerde
toelichtingen in de jaarrekening. Als de toelichtingen inadequaat zijn, moeten wij
onze verklaring aanpassen. Onze conclusies zijn gebaseerd op de controle-informatie
die verkregen is tot de datum van onze controleverklaring. Toekomstige gebeurtenissen
of omstandigheden kunnen er echter toe leiden dat een onderneming haar continuïteit
niet langer kan handhaven;
-
• het evalueren van de presentatie, structuur en inhoud van de jaarrekening en de daarin
opgenomen toelichtingen;
-
• het evalueren of de jaarrekening een getrouw beeld geeft van de onderliggende transacties
en gebeurtenissen en of de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede
balansmutaties in alle van materieel belang zijnde aspecten rechtmatig tot stand zijn
gekomen.
Wij communiceren met de raad van toezicht onder andere over de geplande reikwijdte
en timing van de controle en over de significante bevindingen die uit onze controle
naar voren zijn gekomen, waaronder eventuele significante tekortkomingen in de interne
beheersing.
Plaats en datum
... (naam accountantspraktijk)
... (naam accountant)