BIJLAGE G. Maximum vliegwerktijden
I. De maximum vliegwerktijd is afhankelijk van het aanvangstijdstip van de vliegwerktijd,
uitgedrukt in lokale tijd, en wordt vastgesteld zoals aangegeven in tabel G, Kolom
I.
II. Indien de oproep tot aanmelding voor een vliegwerktijd valt:
III. Indien de oproep tot aanmelding plaatsvindt in een reservetijd en de aanmelding
dient plaats te vinden meer dan 8 uren na die oproep, onder gelijktijdige opheffing
van de reserveverplichting, dan wordt de maximum vliegwerktijd bepaald volgens tabel
G, Kolom I.
IV. Indien de oproep tot aanmelding voor een vliegwerktijd valt:
-
– voor de aanvang van een reservetijd en
-
– de aanmelding moet plaatsvinden binnen 8 uren na afloop van die reservetijd, dan wordt
de opdracht geacht te zijn ontvangen op het tijdstip direct voorafgaande aan het einde
van de reservetijd; voor het bepalen van de maximum vliegwerktijd is tabel G, Kolom
II van toepassing.
Tabel G
Aanmeldtijdstip
|
Max. vlwt (geen reserve)
|
Na 3 uur reserve
|
I
|
II
|
00.00-02.59 uur
|
10.00 uur
|
8 uur
|
03.00-03.59 uur
|
10.30 uur
|
8 uur
|
04.00-04.59 uur
|
11.00 uur
|
10 uur
|
05.00-05.59 uur
|
10.30 uur
|
11 uur
|
06.00-12.59 uur
|
12.00 uur
|
12 uur
|
13.00-14.59 uur
|
11.30 uur
|
11 uur
|
15.00-16.59 uur
|
11.00 uur
|
10 uur
|
17.00-18.59 uur
|
10.30 uur
|
9 uur
|
19.00-23.59 uur
|
10.00 uur
|
8 uur
|
Maximum vliegwerktijden over een langere periode
V. Op de eerste dag, dat een vliegwerktijd meer dan 6 uur bedraagt, dan wel een reservetijd
of een combinatie van vliegwerktijd en reservetijd meer dan 7 uur bedraagt, vangt
een periode aan van maximaal 15 dagen, waarin het totaal aantal uren vliegwerktijd
en het totaal aantal uren vliegwerktijd plus reservetijd op geen enkele dag de waarde
in tabel H, kolom «maximum vliegwerktijd» resp. «vliegwerktijd plus reservetijd»,
behorende bij die dag, overschrijdt.
VI. De onder V genoemde periode eindigt op die dag, dat gerekend vanaf het begin van
die periode, het totaal van de vliegwerktijd en het totaal van de vliegwerktijd plus
reservetijd gelijk is aan, dan wel minder is dan de bij die dag vermelde normwaarden.
Tabel H
Na (binnen)
|
Max. vlwtijd
|
Norm. vlwtijd
|
Max. vlwt + reservetijd
|
Norm. vlwtijd + reservetijd
|
1
|
121
|
6
|
24
|
7
|
2
|
24
|
12
|
34
|
14
|
3
|
36
|
18
|
39
|
21
|
4
|
44
|
24
|
52
|
28
|
5
|
50
|
30
|
55
|
35
|
6
|
60
|
36
|
66
|
42
|
7
|
65
|
42
|
72
|
49
|
8
|
70
|
48
|
78
|
56
|
9
|
75
|
54
|
84
|
63
|
10
|
80
|
60
|
90
|
70
|
11
|
85
|
66
|
96
|
77
|
12
|
90
|
72
|
105
|
84
|
13
|
90
|
78
|
105
|
91
|
14
|
90
|
84
|
105
|
98
|
15
|
90
|
90
|
105
|
105
|
1Indien bekorte rust wordt toegepast ingevolge artikel 4.8:9, uit te breiden tot 15.29
uur.
VII. Verzwarende omstandigheden
1. Bij het uitvoeren van een vliegwerktijd worden de volgende omstandigheden als verzwarend
voor de werkzaamheden van het cockpitpersoneel aangemerkt:
2. Indien de onder 1. genoemde omstandigheden zich voordoen, worden de volgende correcties
te worden toegepast:
-
a. Indien de duur van een single-pilot-operatie meer dan 1 uur bedraagt, zal de helft
van de single-pilot-vliegtijd in mindering worden gebracht op de volgens artikel 4.8:5, eerste lid, toegestane limiet; deze vermindering zal maximaal 2 uur bedragen.
-
b. in geval van een sling-operatie wordt op de maximum vliegtijd tweemaal de tijdsduur
van deze operatie in mindering gebracht.
-
c. in geval van een hoist-operatie wordt iedere z.g. hoist-cycle gerekend als één landing.
3. Indien de ongecorrigeerde vliegtijd minder dan 5 uur bedraagt, mogen de in dit
artikel voorgeschreven correcties achterwege blijven.
VIII. Correctie voor grondtijd zonder werkzaamheden
1. Van een grondtijd langer dan twee en een half uren, kunnen voor de berekening van
de gecorrigeerde vliegwerktijd i.v.m. toetsing aan het daarvoor geldende maximum volgens
tabel G ten hoogste twee en half uren buiten beschouwing worden gelaten, voor zover
het lid van het cockpitpersoneel gedurende deze uren geen werkzaamheden voor zijn
maatschappij heeft verricht en waarbij ten minste twee en een half uren als vliegwerktijd
worden aangemerkt.
2. Alle in onder 1. genoemde uren grondtijd worden als vliegwerktijd in aanmerking
genomen.
3. De onder 1. genoemde berekening wordt per vliegwerktijd slechts op één grondtijd
toegepast.