Specifiek interventiebeleid NVWA samenstelling levensmiddelen (IB03-SPEC 32, versie 04)

Geraadpleegd op 02-06-2024. Gebruikte datum 'geldig op' 20-05-2024 en zichtdatum 20-05-2024.
Geldend van 13-01-2024 t/m heden

Besluit van de inspecteur-generaal van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit namens de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 19 december 2023 tot vaststelling van het Specifiek interventiebeleid NVWA samenstelling levensmiddelen (IB03-SPEC 32, versie 04)

1. Onderwerp

Het Specifiek interventiebeleid NVWA samenstelling levensmiddelen beschrijft binnen de kaders van het Algemeen interventiebeleid NVWA 2024 (NVWA-IB03), de klasseindeling en interventies voor de beoordeling van specifieke overtredingen van wetgeving die vastlegt aan welke samenstellingseisen bepaalde categorieën levensmiddelen moeten voldoen. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om voedingssupplementen, kruidenpreparaten, levensmiddelen met toegevoegde vitaminen en mineralen, en de vier categorieën levensmiddelen voor specifieke groepen, namelijk volledige zuigelingenvoeding en opvolgzuigelingenvoeding, bewerkte levensmiddelen op basis van granen en babyvoeding, voeding voor medisch gebruik en de dagelijkse voeding volledig vervangende producten voor gewichtsbeheersing. Dit specifiek interventiebeleid beschrijft ook de klasseindeling voor het gebruik van nieuwe voedingsmiddelen.

Het kan voorkomen dat bij een inspectie van een product blijkt dat er geen sprake is van een levensmiddel maar dat het product onder de strekking van de Geneesmiddelenwet valt. De NVWA is, naast Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd, toezichthouder op de Geneesmiddelenwet. Het beleid voor de Geneesmiddelenwet is vastgelegd in Beleidsregels bestuurlijke boete Ministerie Volksgezondheid Welzijn en Sport 20191. Voor de volledigheid zijn in dit interventiebeleid verwijzingen naar die Beleidsregels opgenomen. Indien de tekst van de interventieregels voor de Geneesmiddelenwet van dit specifiek interventiebeleid verschilt van de Beleidsregels dan zijn de Beleidsregels leidend.

Overtredingen die door de inspecteur/ toezichthouder worden waargenomen en die niet in dit IB03-SPEC 32 zijn opgenomen, worden voorgelegd aan de afdeling Expertise van de directie Handhaven teneinde een interventie te bepalen.

2. Definities en wettelijke basis

2.2. Wettelijke basis

De belangrijkste wettelijke bepalingen die van belang zijn voor het Specifiek interventiebeleid NVWA samenstelling levensmiddelen zijn:

3. Werkwijze

3.1. Het bepalen van de ernst van de overtreding

Overtredingen worden ingedeeld naar de klassen zoals gedefinieerd in het Algemeen interventiebeleid van de NVWA 2024 (NVWA-IB03).

De ernst van de overtreding wordt bepaald aan de hand van het gevaar voor de volksgezondheid en de mate waarin de consument kan worden misleid door afwijkingen in samenstelling. Een afwijking van samenstelling van een levensmiddel kan in mindere of meerdere mate misleidend zijn. Dit wordt van geval tot geval beoordeeld. Ook de doelgroep waarvoor een product is bestemd, bepaalt de ernst van de overtreding. Overtredingen van wetgeving die ziet op de aanwezigheid en hoeveelheden van bepaalde stoffen of ingrediënten met als direct doel de volksgezondheid te beschermen, worden altijd aangemerkt als ernstig. Hetzelfde geldt voor overtredingen van wetgeving die vereist dat de veiligheid van voedselingrediënten vooraf is getoetst.

De bepalingen van de geldende wetgeving zijn ingedeeld in een overtredingsklasse met bijbehorende interventie(s).

3.2. Het bepalen van interventies bij een overtreding

Bestraffende sanctie

Overtredingen van de Warenwet worden doorgaans bestuurlijk beboet. Aan het Openbaar Ministerie (OM) worden overtredingen voorgelegd indien voor daarvoor op basis van de Wet op de economische delicten (Wed) een hogere geldboete kan worden opgelegd dan de voorziene bestuurlijke boete, en:

  • indien de opzettelijke of roekeloze overtreding een direct gevaar voor de gezondheid of veiligheid van de mens tot gevolg heeft óf

  • de in de bijlage ter zake van de overtreding voorziene bestuurlijke boete aanmerkelijk wordt overschreden door het met de overtreding behaalde economisch voordeel (artikel 32a, derde lid, Warenwet).

Strafrechtelijke afdoening is niet voorbehouden aan een vooraf aan te geven overtreding van een bepaald voorschrift, maar kan in beginsel bij alle overtredingen van de bij of krachtens de Warenwet gestelde voorschriften noodzakelijk zijn.

De kolommen ‘interventies’ en ‘follow-up na overtreding; interventies bij herhaalde overtreding’ in de bijlage van dit document vermelden uitsluitend de bestuurlijke boete als bestraffende sanctie die doorgaans wordt toegepast. Dit laat onverlet dat, als een overtreding zowel bestuursrechtelijk als strafrechtelijk kan worden afgedaan, op grond van de specifieke feiten en omstandigheden kan worden besloten om in plaats van een bestuurlijke boete een proces verbaal op te maken ten behoeve van strafrechtelijke afdoening. Op voorhand is niet in de bijlage van dit document aan te geven wanneer wordt overgegaan tot een strafrechtelijke bestraffende sanctie. Daarom vormt deze paragraaf een aanvulling op bovengenoemde kolommen in de bijlage.

Voor overtredingen van de Geneesmiddelenwet kan aan de hand van artikel 5.1 van het Algemeen interventiebeleid NVWA 2024 (NVWA-IB03) worden bepaald of ze aan het OM worden voorgelegd.

3.3. Herhaalde overtreding

Er is sprake van een herhaalde overtreding wanneer tijdens een (her)inspectie opnieuw een overtreding wordt geconstateerd van dezelfde wettelijke norm, ongeacht ten aanzien van welk product, die bij de overtreder in de daaraan voorafgaande periode van 2 jaar reeds eerder is geconstateerd.

4. Divers

Vervanging

Deze beleidsregel vervangt het op16 november 2020 vastgestelde Specifiek interventiebeleid NVWA samenstelling levensmiddelen (IB02-SPEC 32, versie 03). Hiermee wordt de inhoud van de beleidsregel in overeenstemming gebracht met het Algemeen interventiebeleid NVWA 2024. Tevens wordt de bijlage vanaf nu weergegeven op de website van de NVWA (www.nvwa.nl/interventiebeleid).

Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als ‘Specifiek interventiebeleid NVWA samenstelling levensmiddelen (IB03-SPEC 32, versie 04)’.

Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin hij wordt geplaatst.

Bijlage

De bijlage van deze beleidsregel is te vinden op de website van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (www.nvwa.nl/interventiebeleid).

Deze beleidsregel wordt in de Staatscourant geplaatst.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

namens deze:

G.C.J.M. Bakker

inspecteur-generaal van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit

  1. https://wetten.overheid.nl/BWBR/0041790/2020-01-01. ^ [1]
  2. In de overgangsperiode geldt hiervoor nog de oude wet- en regelgeving, namelijk Richtlijn 2006/141/EG, Richtlijn 1999/21/EG, Richtlijn 96/8/EG en Richtlijn 2006/125/EG, en bijbehorende implementaties in de nationale wetgeving. Zie verder https://ec.europa.eu/food/safety/labelling_nutrition/special_groups_food_en. ^ [2]
Naar boven