1) Het in regioverband gezamenlijk vormgegeven van een toekomstbestendig en dekkend
technisch onderwijsaanbod dat past bij de regionale arbeidsmarktbehoefte.
|
A. De aanvraag bevat een regiovisie bestaand uit een afbakening van de regio, een
regionale analyse, en aandacht voor binnen de regio belangrijk thema’s.
|
1. In de regionale visie is een onderbouwde keuze gemaakt voor de afbakening van de
regio.
2. De regionale visie bevat een overzicht van de relevante partijen in de regio en
in de desbetreffende sector (o.a. scholen in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs
en het middelbaar beroepsonderwijs, en bedrijven) inclusief een aanduiding met wie
wordt samengewerkt voor de uitvoering van dit plan.
3. De regiovisie beschrijft op hoofdlijnen hoe er aandacht zal worden besteed aan
de binnen de regio belangrijke thema’s waaronder in ieder geval de volgende drie thema’s:
(1) het aantrekken en ontwikkelen van technisch schoolpersoneel, (2) het tegengaan
van genderstereotyperingen en bevorderen van inclusie in de techniek, en (3) het ontwikkelen
en toepassen van technologie in het kader van duurzaamheid. Er wordt in ieder geval
omschreven waar de regio nu staat op deze thema’s en waar ze aan het einde van de
subsidieperiode willen staan.
4. De regionale analyse bevat een overzicht van het huidige aanbod van technisch vmbo
(inclusief technologisch vormgegeven andere profielen en techniekonderwijs in de theoretische
leerweg), de instroomcijfers in het technisch vmbo, de aansluiting met het mbo (inclusief
de technische opleidingen in het mbo en de doorstroomcijfers naar het technisch mbo
op profielniveau) en de vraag van de arbeidsmarkt.
5. De regionale analyse is onderbouwd met kwantitatieve en kwalitatieve gegevens van
de regionale (toekomstige) arbeidsmarkt.
6. De regionale analyse is onderbouwd met kwantitatieve gegevens van de verwachte
ontwikkeling in leerlingenaantallen voor de komende tien jaar.
7. De regionale analyse bouwt waar mogelijk voort op bestaande regionale en sectorale
agenda’s.
|