Besluit vaststelling tijdelijke subsidieregeling onderzoeksjournalistiek 2022–2024

[Regeling vervallen per 01-04-2024.]
Geraadpleegd op 03-06-2024. Gebruikte datum 'geldig op' 13-03-2024 en zichtdatum 13-03-2024.
Geldend van 15-10-2022 t/m 31-03-2024

Besluit van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek van 5 oktober 2022, nr. OJ2224, tot vaststelling van een tijdelijke subsidieregeling onderzoeksjournalistiek 2022–2024

Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek,

Handelende in overeenstemming met de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

Gelet op artikel 8.3 en 8.15a van de Mediawet 2008;

Besluit:

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

[Regeling vervallen per 01-04-2024]

Artikel 1.1. Definities

[Regeling vervallen per 01-04-2024]

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a) onderzoeksjournalistiek: kritisch en diepgravend journalistiek onderzoek:

    • 1. dat wordt uitgevoerd op basis van een onafhankelijk geformuleerde onderzoeksvraag (waarmee vooral bedoeld wordt dat de opzet is om langs journalistieke weg iets te onderzoeken, anders dan aan te tonen) en met toepassing van specifiek onderzoeksjournalistieke methoden;

    • 2. dat beoogt feiten en verbanden bloot te leggen die apart of in hun samenhang nog niet zichtbaar waren; en

    • 3. waarbij een zeker algemeen maatschappelijk belang in het geding is.

  • b) regionaal en lokaal niveau: een niet landelijk aaneengesloten geografisch gebied met een taalkundige, culturele, demografische of institutionele samenhang.

Artikel 1.2. Doel van de subsidie

[Regeling vervallen per 01-04-2024]

Het Stimuleringsfonds kan subsidie verstrekken voor activiteiten genoemd in artikel 1.5 die worden uitgevoerd als onderdeel van projecten die bestaan uit het vormen en versterken van journalistieke organisaties en of samenwerkingsverbanden, met als doel het structureel verbeteren van deze organisaties en de infrastructuur van onderzoeksjournalistiek in Nederland.

Artikel 1.3. Subsidievormen

[Regeling vervallen per 01-04-2024]

  • 1 Het Stimuleringsfonds kan subsidie verstrekken in de volgende vormen, sporen genaamd:

    • a) spoor 2: subsidie ten behoeve van ontwikkeling van regionale en lokale redacties; en

    • b) spoor 3: subsidie ten behoeve van structurele samenwerking tussen media;

  • 2 Een subsidie in spoor 2 kan worden verstrekt voor een periode van maximaal 11 maanden en dient geheel besteed te worden in de periode 1 februari 2023 tot en met 31 december 2023.

  • 3 Een subsidie in spoor 3 kan worden verstrekt voor een periode van maximaal één jaar en dient geheel besteed te worden in de periode 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023.

Artikel 1.4. Subsidieplafonds

[Regeling vervallen per 01-04-2024]

  • 1 Voor de periode 1 februari 2023 tot en met 31 december 2023 is het volgende bedrag beschikbaar voor subsidies in spoor 2: € 470.000.

  • 2 Voor de periode 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023 is het volgende bedrag beschikbaar voor subsidies in spoor 3: € 990.000.

  • 3 Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek kan de genoemde subsidieplafonds verhogen of verlagen op basis van de kwantiteit en kwaliteit van de ontvangen subsidieaanvragen. Een besluit tot het vaststellen, verhogen of verlagen van een subsidieplafond wordt bekendgemaakt via de website van het Stimuleringsfonds en de Staatscourant.

  • 4 Als na subsidieverstrekking in een spoor het beschikbare bedrag niet geheel is gebruikt, kan het resterende deel gebruikt worden voor subsidieverstrekking in de andere sporen.

  • 5 Bij overschrijding van een subsidieplafond kan het Stimuleringsfonds een subsidie weigeren voor zover door de verstrekking van de subsidie het subsidieplafond zou worden overschreden.

Artikel 1.5. Te subsidiëren activiteiten

[Regeling vervallen per 01-04-2024]

  • 1 Op grond van deze regeling kan subsidie worden verstrekt als bijdrage in:

    • a) de kosten van een passende beloning van medewerkers op nieuw te creëren arbeidsplaatsen uitsluitend ten behoeve van onderzoeksjournalistiek;

    • b) bijkomende kosten van activiteiten die daarmee rechtstreeks verband houden en die van toegevoegde waarde of voorwaardelijk zijn voor de uitvoering van een project.

  • 2 Onder het creëren van nieuwe arbeidsplaatsen als bedoeld in het eerste lid, onderdeel a, wordt verstaan:

    • a) het in dienst nemen of anderszins te werk stellen van nieuwe medewerkers die zich tijdens (een gedeelte van) de projectperiode volledig toeleggen op onderzoeksjournalistiek of andere werkzaamheden verrichten die daarvoor essentieel zijn; en

    • b) het in dienst nemen of anderszins te werk stellen van nieuwe medewerkers die tijdens (een gedeelte van) de projectperiode de plaats innemen van al werkzame journalistieke medewerkers, welke laatsten zich volledig gaan toeleggen op onderzoeksjournalistiek.

    Voorwaarde hierbij is dat medewerkers boven de huidige bezetting worden aangenomen. Voor reeds lopende projecten waarvoor op grond van eerdere tijdelijke subsidieregelingen onderzoeksjournalistiek subsidie is verleend, geldt hierbij de bezetting ten opzichte van 31 december van het kalenderjaar dat voorafgaat aan de eerste periode waarin zij eerdere subsidie hebben ontvangen.

  • 3 Een subsidie als bedoeld in het eerste lid, onderdeel b, die verstrekt wordt in spoor 3, bedraagt per project maximaal 10 procent van de totale toegekende subsidie.

  • 4 Voor de subsidie binnen spoor 2 geldt een vaste bijdrage van € 5.000,– die uitsluitend bestemd is voor het vergaren van kennis die essentieel is voor het bedrijven van onderzoeksjournalistiek.

  • 5 De aanvrager is verantwoordelijk voor een passende beloning. Bij de bepaling van een passende beloning dient de aanvrager de richtlijnen van de Fair Practice Code voor de culturele en creatieve industrie te volgen. Deze richtlijnen zijn te raadplegen op https://fairpracticecode.nl/nl.

  • 6 Het Stimuleringsfonds kan nadere richtlijnen vaststellen omtrent de aard van de onderzoeksjournalistieke werkzaamheden en kosten. Deze richtlijnen worden gepubliceerd op de website van het Stimuleringsfonds www.svdj.nl.

Hoofdstuk 2. Aanvraagprocedure

[Regeling vervallen per 01-04-2024]

Artikel 2.1. Subsidieaanvrager

[Regeling vervallen per 01-04-2024]

  • 1 Subsidie wordt op aanvraag verleend.

  • 2 Subsidie kan worden aangevraagd door de voor de desbetreffende activiteiten verantwoordelijke rechtspersoon of rechtspersonen dan wel rechtspersoon of rechtspersonen in oprichting, die in Nederland actief is of zijn.

  • 3 Een aanvrager kan slechts één aanvraag indienen voor één van de twee sporen.

Artikel 2.2. Subsidieaanvraag

[Regeling vervallen per 01-04-2024]

  • 1 Een aanvraag wordt uitsluitend ingediend door middel van het invullen en ondertekenen van een door het Stimuleringsfonds vastgesteld aanvraagformulier op de website van het Stimuleringsfonds, volgens de daarbij vermelde instructies, en omvat in ieder geval:

    • a) Een redactiestatuut of vergelijkbaar document waaruit blijkt dat de aanvrager vanuit onafhankelijkheid opereert en werkt volgens vastgestelde journalistieke uitgangspunten en waarden.

    • b) Informatie waaruit blijkt dat de aanvrager is ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel en rechtspersoonlijkheid bezit dan wel bezig is deze te verkrijgen.

    • c) Indien aanwezig de meest recente jaarrekening het meest recente jaarverslag.

    • d) Een begroting inclusief dekkingsplan.

  • 2 De begroting wordt ingediend conform de modelbegroting zoals die is vastgesteld door het Stimuleringsfonds.

  • 3 De aanvraag beschrijft nauwkeurig de aard en de omvang van de voorgenomen activiteiten, de ambities en het einddoel van het plan.

  • 4 De aanvraag bevat concrete voorstellen voor het meten en waarderen van behaalde resultaten en hanteert daarbij vooraf bepaalde key performance indicators (kpi’s). Deze kpi's worden na subsidieverlening in overleg met het Stimuleringsfonds vastgesteld en dienen als basis voor de evaluatie van de voortgang van het project.

Artikel 2.3. Termijn aanvraag

[Regeling vervallen per 01-04-2024]

  • 1 Een aanvraag wordt ingediend in de periode van 6 oktober 2022 tot en met 4 november 2022 om 23:59 uur.

  • 2 Een aanvraag wordt alleen in behandeling genomen als deze volledig is. Het Stimuleringsfonds beoordeelt binnen een week na indiening de volledigheid van een aanvraag. De subsidieaanvrager krijgt de gelegenheid om de aanvraag zo nodig aan te vullen binnen een door het Stimuleringsfonds te bepalen termijn. Wanneer ook dan de aanvraag onvolledig is, wijst het Stimuleringsfonds de aanvraag op formele gronden af.

Hoofdstuk 3. Subsidieverlening

[Regeling vervallen per 01-04-2024]

Artikel 3.1. Verdeling subsidie

[Regeling vervallen per 01-04-2024]

Het Stimuleringsfonds beslist gelijktijdig op de aanvragen voor subsidie in de afzonderlijke sporen bedoeld in artikel 1.3.

Artikel 3.2. Randvoorwaarden en inhoudelijke criteria

[Regeling vervallen per 01-04-2024]

  • 1 Aanvragen worden beoordeeld aan de hand van de volgende randvoorwaarden:

    • a) Spoor 2: Ontwikkeling

      • i. Heeft de aanvragende organisatie een lokaal of regionaal verspreidingsgebied?

      • ii. Is er bij de aanvragende organisatie sprake van de aanwezigheid van tenminste drie fte aan betaalde journalisten?

    • b) Spoor 3: Samenwerking

      • i. Is het voorgestelde project gericht op het bedrijven van onderzoeksjournalistiek?

      • ii. Is er sprake van een projectcoördinator die tenminste 2 jaar ervaring heeft met vergelijkbare projecten?

      • iii. Is het project gericht op het versterken van de regionale of lokale onderzoeksjournalistiek?

  • 2 Aanvragen worden beoordeeld aan de hand van de volgende inhoudelijke criteria:

    • a) Spoor 2: Ontwikkeling

      • i. Beschikbaarheid en kwaliteit van het team;

      • ii. Reflexiviteit;

      • iii. Duurzaamheid;

      • iv. Geografische spreading.

    • b) Spoor 3: Samenwerking

      • i. Ervaring van het team;

      • ii. Kwaliteit van samenwerking;

      • iii. Duurzaamheid;

      • iv. Geografische spreiding.

  • 3 Het Stimuleringsfonds beoordeelt eerst of een aanvraag voldoet aan de randvoorwaarden. Als een aanvraag niet aan deze randvoorwaarden voldoet, wijst het Stimuleringsfonds het verzoek op formele gronden af.

Artikel 3.3. Adviescommissie en beoordeling

[Regeling vervallen per 01-04-2024]

  • 1 Aanvragen die voldoen aan de randvoorwaarden worden voorgelegd aan een onafhankelijke adviescommissie.

  • 2 De adviescommissie hanteert het Reglement Adviescommissies Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Hierbij geldt de versie zoals gepubliceerd op de website van het Stimuleringsfonds op het moment van indienen: www.svdj.nl/adviseurs.

  • 4 Bij beoordeling op de inhoudelijke criteria wordt het oordeel door de adviescommissie vertaald in een waardering per criterium. Hierbij wordt gewerkt met een systeem waarin deze waardering wordt omgezet in een cijfer. Zowel de waardering als het cijfer staan op zichzelf; aanvragen worden niet direct met elkaar vergeleken.

  • 5 De leden van de adviescommissie komen voor iedere aanvraag per criterium tot een gemotiveerde gezamenlijke score volgens een vijfpuntenschaal: 1. onvoldoende 2. matig 3. voldoende 4. goed 5. zeer goed.

  • 6 De scores per criterium worden bij elkaar opgeteld en vormen zo de totaalscore van de aanvraag.

  • 7 De rangschikking wordt bepaald door het totaal aantal punten dat wordt behaald. Er worden twee rangschikkingen gemaakt op basis van het aantal behaalde punten dat is toegekend op de inhoudelijke criteria:

  • 8 Niet voor rangschikking in aanmerking komen aanvragen die na de beoordeling minder dan 10 punten hebben gehaald. Die aanvragen zullen worden afgewezen.

  • 9 Indien het totaalbedrag van de in aanmerking komende aanvragen het subsidieplafond overschrijdt, wordt het budget als volgt verdeeld:

    • a) de aanvraag die de meeste punten scoort volgens de rangschikking als genoemd in het zevende lid onder a en b, wordt als eerste gehonoreerd;

    • b) telkens wordt de daarop volgende aanvraag die de meeste punten scoort, als eerste gehonoreerd;

    • c) indien meerdere aanvragen dezelfde score hebben gehaald en honorering van deze aanvragen tot overschrijding van het subsidieplafond zou leiden, dan worden deze gelijk geëindigde aanvragen als volgt gerangschikt:

      • i. Op basis van de toegekende score voor spoor 2 op het criterium ‘geografische spreiding’; voor spoor 3 op het criterium ‘duurzaamheid’

      • ii. De alsdan gelijk beoordeelde aanvragen op basis van de toegekende score, voor spoor 2 op het criterium 'reflexiviteit’; voor spoor 3 op het criterium ‘geografische spreiding’

Artikel 3.4. Besluit

[Regeling vervallen per 01-04-2024]

  • 1 Het Stimuleringsfonds beslist binnen 12 weken na afloop van de periode bedoeld in artikel 2.3, eerste lid, op de aanvragen voor subsidie. Bij toepassing van artikel 2.3, tweede lid, wordt de beslistermijn opgeschort met de gestelde termijn voor het aanvullen van de aanvraag.

  • 2 Bij rechtspersonen in oprichting verleent het Stimuleringsfonds pas subsidie nadat de rechtsvorm is verkregen.

  • 3 Het Stimuleringsfonds maakt bekend voor welk project en aan wie subsidie is verleend. Het Stimuleringsfonds kan op verzoek van de aanvrager hiervan afwijken.

Artikel 3.5. Subsidiehoogte

[Regeling vervallen per 01-04-2024]

De maximale hoogte van de te verlenen subsidie per aanvrager in elk spoor is:

  • a) € 47.000 binnen spoor 2;

  • b) € 150.000 binnen spoor 3.

Artikel 3.6. Betaling

[Regeling vervallen per 01-04-2024]

  • 1 Na verlening van een subsidie in spoor 2 wordt bij wijze van voorschot in één termijn het verleende subsidiebedrag betaald.

  • 2 Na verlening van een subsidie in spoor 3 wordt bij wijze van voorschot in drie termijnen het verleende subsidiebedrag betaald, waarbij:

    • a) de eerste termijn van 50 procent direct na subsidieverlening wordt betaald;

    • b) de tweede termijn van 25 procent halverwege het projectjaar wordt betaald;

    • c) de derde termijn van 25 procent na vaststelling van de subsidie wordt betaald.

  • 3 In overleg kan het Stimuleringsfonds bij wijze van uitzondering afwijken van de hoogte van bovengenoemde tranches en overgaan tot een andere percentuele betaling.

Hoofdstuk 4. Verplichtingen en verantwoording

[Regeling vervallen per 01-04-2024]

Artikel 4.1. Medewerkings- en informatieplicht

[Regeling vervallen per 01-04-2024]

  • 1 De subsidieontvanger werkt mee aan door of namens het Stimuleringsfonds ingestelde onderzoeken, bijeenkomsten en overlegrondes die erop gericht zijn het Stimuleringsfonds inlichtingen te verschaffen over de voortgang en staat van projecten alsmede ten behoeve van de ontwikkeling van het door of namens het Stimuleringsfonds te voeren beleid.

  • 2 De subsidieontvanger doet zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling aan het Stimuleringsfonds van omstandigheden die van belang kunnen zijn voor een beslissing tot wijziging, intrekking of vaststelling van de subsidie, waaronder ingrijpende wijzigingen in de opzet en uitvoering van een project. Daarbij worden de relevante stukken overlegd.

  • 3 De subsidieontvanger werkt mee aan overleg over en presentatie en publicatie van tussentijdse resultaten van de uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten, met als doel projecten onder de aandacht te brengen en kennis te delen met andere partijen uit de sector.

  • 4 De subsidieontvanger vermeldt in zijn bekendmakingen en publicaties rondom een gesubsidieerd project het Stimuleringsfonds als subsidieverstrekker.

Artikel 4.2. Verslaglegging van activiteiten

[Regeling vervallen per 01-04-2024]

  • 1 De subsidieontvanger verklaart zich bereid om op door het Stimuleringsfonds aangewezen data meetbare doelen en resultaten te overleggen en samen met het team van het Stimuleringsfonds te evalueren. Deze evaluaties zullen schriftelijk en via evaluatiegesprekken plaatsvinden.

  • 2 De subsidieontvanger levert halverwege de projectperiode een financiële verantwoording aan van de gemaakte projectkosten.

Hoofdstuk 5. Subsidievaststelling

[Regeling vervallen per 01-04-2024]

Artikel 5.1. Vaststelling en verantwoording

[Regeling vervallen per 01-04-2024]

  • 1 Voor subsidie in alle sporen dient de subsidieontvanger binnen twee maanden na afloop van het project waarvoor subsidie is verleend of na beëindiging van de subsidie een aanvraag tot subsidievaststelling in. De aanvraag geschiedt op basis van een door het Stimuleringsfonds aangeleverd format en gaat vergezeld van een financieel en inhoudelijk verslag. Op basis daarvan neemt het Stimuleringsfonds een besluit tot subsidievaststelling.

  • 2 Het inhoudelijk verslag bestaat uit een verslag over de verrichte activiteiten waarmee kan worden aangetoond dat de gesubsidieerde activiteiten volgens plan hebben plaatsgevonden.

  • 3 Het financieel verslag sluit aan op de ingediende begroting. Het financieel verslag bevat een bestedingsverantwoording over de gehele projectperiode, afgezet tegen de begroting zoals deze bij de subsidieaanvraag is ingediend.

  • 4 Het Stimuleringsfonds kan nadere verplichtingen opleggen in verband met de inrichting van het financieel verslag en de controleverklaring.

Artikel 5.2. Controleverklaring

[Regeling vervallen per 01-04-2024]

  • 1 Bij subsidie boven de € 100.000,– is de aanvrager verplicht het Stimuleringsfonds van een geldige accountantsverklaring te voorzien, door:

    • a) Het financieel verslag, bedoeld in artikel 5.1, te vergezellen van een verklaring omtrent de getrouwheid en de rechtmatigheid, afgegeven door een accountant als bedoeld in artikel 393, eerste lid, van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek.

    • b) De subsidieontvanger bij de accountant te laten bedingen dat deze zijn onderzoek inricht overeenkomstig een door het Stimuleringsfonds vastgesteld protocol.

    • c) In de verklaring, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a, de accountant tevens een oordeel te laten geven over de naleving door de subsidieontvanger van de in het controleprotocol genoemde voorschriften.

  • 2 In de accountantsverklaring, zoals bedoeld in het eerste lid, hoeven bij de subsidie als bedoeld in artikel 1.5, eerste lid, onderdeel b, diverse onkosten tot een totaal van € 1.000.- niet geverifieerd te worden door een accountant.

  • 3 Bij subsidies onder de € 100.000,– kan het Stimuleringsfonds ten behoeve van de subsidievaststelling een door hem aan te wijzen accountant als bedoeld in artikel 393, eerste lid, van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek een onderzoek laten instellen naar de rechtmatigheid van de besteding van de subsidie en een verklaring laten opstellen waarin deze verklaart dat de in het financiële verslag opgenomen bedragen juist en volledig zijn. De verklaring bevat tevens een oordeel over de naleving van de aan de subsidie verbonden verplichtingen door de subsidieontvanger volgens een door het Stimuleringsfonds vastgesteld protocol. Deze accountant zal worden bekostigd door het Stimuleringsfonds.

Artikel 5.3. Wijziging, intrekking en terugvordering

[Regeling vervallen per 01-04-2024]

  • 1 Zolang de subsidie niet is vastgesteld kan het Stimuleringsfonds de subsidieverlening intrekken of ten nadele van de subsidieontvanger wijzigen, als:

    • a) de activiteiten waarvoor subsidie is verleend niet of niet geheel hebben plaatsgevonden of zullen plaatsvinden;

    • b) de subsidieontvanger niet heeft voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen;

    • c) de subsidieontvanger onjuiste of onvolledige gegevens heeft verstrekt en de verstrekking van juiste of volledige gegevens tot een andere beschikking op de aanvraag tot subsidieverlening zou hebben geleid;

    • d) de subsidieverlening anderszins onjuist was en de subsidieontvanger dit wist of behoorde te weten.

    De intrekking of wijziging werkt terug tot en met het tijdstip waarop de subsidie is verleend, tenzij het Stimuleringsfonds bij de intrekking of wijziging anders bepaalt.

  • 2 Het Stimuleringsfonds kan de subsidievaststelling intrekken of ten nadele van de subsidieontvanger wijzigen:

    • a) op grond van feiten of omstandigheden waarvan het Stimuleringsfonds bij de subsidievaststelling redelijkerwijs niet op de hoogte kon zijn en op grond waarvan de subsidie lager dan overeenkomstig de subsidieverlening zou zijn vastgesteld;

    • b) als de subsidievaststelling onjuist was en de subsidieontvanger dit wist of behoorde te weten, of

    • c) als de subsidieontvanger na de subsidievaststelling niet heeft voldaan aan verplichtingen die aan de subsidie zijn verbonden.

    De intrekking of wijziging werkt terug tot en met het tijdstip waarop de subsidie is vastgesteld, tenzij het Stimuleringsfonds bij de intrekking of wijziging anders bepaalt.

  • 3 Het Stimuleringsfonds kan onverschuldigd betaalde subsidiebedragen terugvorderen.

Hoofdstuk 6. Slotbepalingen

[Regeling vervallen per 01-04-2024]

Artikel 6.1. Begrotingsvoorbehoud

[Regeling vervallen per 01-04-2024]

Voor zover subsidies worden verleend ten laste van een begroting die nog niet is vastgesteld of goedgekeurd, gebeurt dit onder de voorwaarde dat door de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap voldoende middelen ter beschikking worden gesteld aan het Stimuleringsfonds ter uitvoering van deze regeling.

Artikel 6.2. Inwerkingtreding

[Regeling vervallen per 01-04-2024]

  • 1 Deze regeling treedt in werking op 5 oktober 2022.

  • 2 Als de Staatscourant waarin deze regeling wordt geplaatst, wordt uitgegeven na 5 oktober 2022, treedt zij in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt zij terug tot en met 5 oktober 2022.

  • 3 Deze regeling vervalt met ingang van 1 april 2024. In afwijking van de eerste volzin blijft deze regeling zoals hij luidde op de dag voorafgaand aan de datum met ingang waarvan deze regeling vervalt, van toepassing op de afwikkeling van op grond van deze regeling ingediende aanvragen en verleende subsidies.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Namens het bestuur van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek,

F. van Exter

Voorzitter

Naar boven